گروه بورس- بازار فرابورس در جبران افت سنگین روز شنبه، معاملات روز گذشته را مثبت سپری کرد و با افزایش حدود 7 واحدی شاخص آیفکس همراه شد. روند صعودی شاخص فرابورس که از ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته آغاز شده بود در ساعات میانی با تاثیر مثبت لیدرهای پالایشگاهی از جمله شتران، شاوان و شراز به اوج خود رسید و در نهایت آیفکس با ثبت 7 واحد افزایش به محدوده 745 واحدی صعود کرد.
افزون بر این، حجم و ارزش کل معاملات نیز با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد به طوری که در مجموع دیروز حدود ۱۴۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۹۶ میلیارد ریال دادوستد شد که بانک گردشگری با جابه‌جایی بیش از ۴۱ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ ارزش معاملات این نماد معادل ۶۶ میلیارد ریال بود. بر‌اساس این گزارش سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، پالایش نفت لاوان، پخش البرز، پالایش نفت شیراز، آ‌س‌پ و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب از بیشترین رشد قیمت برخوردار شدند و بیشترین کاهش قیمت هم نصیب بیمه نوین، مجتمع معادن مس تکنار و گروه فن‌آوا شد.
از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی و در بخش اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۱۳۴ هزار و ۵۲۰ برگه مشارکت میدکو تعلق گرفت و در بازارETF هم ۱۶۲ هزار و ۶۲۹ واحد از صندوق‌ سرمایه‌گذاری اطلس معامله شد. همچنین در جریان معاملات تسهیلات مسکن، امتیاز تسهیلات مسکن آذر ۹۱ با بیشترین رشد به قیمت ۵۰۶ هزار و ۳۷۳ ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن فروردین ۹۰ هم با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۶۶۴هزار و ۴۵۴ ریال مبادله شد.
درج کشتیرانی دریای خزر در بازار دوم
شرکت کشتیرانی دریای خزر پس از احراز کلیه شرایط پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران درج شد. به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، شرکت کشتیرانی دریای خزر که به عنوان هشتاد و هشتمین نماد معاملاتی و سی و پنجمین شرکت در بازار دوم فرابورس با نماد «حخزر» درج شده است در گروه حمل و نقل آبی قرار دارد و تمامی اطلاعات آن از قبیل امیدنامه و صورت‌های مالی در شبکه کدال قابل دسترس است.
معاملات دارایی‌های فکری تا پایان سال اجرایی می‌شوند
بهنام محسنی، رئیس اداره عملیات فرابورس با تشریح ساز‌و‌کار بازار دارایی فکری فرابورس اعلام کرد: به صورت کلی فرآیندی که در بازار دارایی فکری وجود دارد به این شکل است که واگذاری و تامین مالی انواع طرح‌ها و اختراع‌های صنعتی و علائم تجاری در این مقطع از طریق بازار دارایی فکری فرابورس قابل انجام است به این شکل که کلیه افرادی که حقوق مالکیت فکری خود را نزد مراجع قانونی، به ثبت رسانده اند، می‌توانند به شرکت‌های کارگزاری عضو فرابورس یا شرکت‌های تامین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری مراجعه کنند و درخواست حضور در بازار دارایی فکری را ارائه کنند. وی ادامه داد: در گام اول، اسناد احراز هویت و اصالت طرح و مخترع به شرکت‌های کارگزاری ارائه می‌شود و کارگزاری‌ها بر این مبنا و بر اساس سرفصل‌های نمونه‌ای که در سایت فرابورس است اقدام به تهیه یک طرح توجیهی (Business plan) می‌کنند.
محسنی گفت: تهیه BP در این مقطع هم از طرف شرکت‌های تامین سرمایه، هم از طریق شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و هم از طریق شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز مشاوره پذیرش و عرضه قابل انجام است. رئیس اداره عملیات فرابورس متذکر شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که مطابق تبصره ماده ۳ دستورالعمل سپرده‌گذاری و معامله اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در بازار فرابورس عنوان شده است، مادام که نهادهای مالی تهیه‌کننده گزارش‌های ارزیابی دارایی فکری یا BP زیرساخت‌های لازم را جهت ارزیابی تخصصی دارایی فکری نداشته باشند، گزارش مراجع تخصصی ذی‌صلاح (این مراجع توسط فرابورس تعیین می‌شوند) باید همراه با گزارش ارزیابی تهیه شده توسط نهادهای مالی منتشر شود. محسنی در ادامه خاطر‌نشان کرد: در این مقطع هیات مدیره فرابورس ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را به عنوان یکی از مراجع ذی‌صلاح جهت ارزیابی فنی و تخصصی دارایی فکری تعیین کرده تا به این شکل شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز یا شرکت‌های تامین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری که اقدام به تهیه BP می‌کنند، به انضمام این BP گزارش معاونت نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری هم منظور شود و در نهایت یک
BP که متشکل از اظهار نظر شرکت‌های تامین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری یا کارگزاران دارای مجوز و اظهارنظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در خصوص تایید فنی و تخصصی طرح است برای فرابورس ایران ارسال شود.
رئیس اداره عملیات فرابورس در این خصوص اظهار کرد: در این جا نیاز است که مخترع با مشاوره‌ای که شرکت کارگزاری و تامین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند، نوع تامین مالی یا واگذاری طرح خود را در فرابورس تعیین کند.
محسنی در‌خصوص روش‌های پیش روی مخترعان و صاحبان مالکیت فکری تصریح کرد: چهار روش پیش روی مخترعان و صاحبان مالکیت فکری است در روش اول که روش مشارکتی است یک شرکت سهامی خاص با اساس‌نامه تیپ فرابورس تاسیس می‌شود و مالکیت اوراق دارایی فکری از شخص مخترع به شرکت منتقل می‌شود که در این جا بخشی از سهام شرکت مورد عرضه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در روش‌های دیگر، عرضه ۱۰۰ در صد دارایی فکری به صورت قطعی و همیشگی از مخترع به سرمایه‌گذار یا خریدار منتقل می‌شود که در این جا بر‌اساس نیازی که مخترعان احساس می‌کنند واگذاری کامل طرح انتخاب می‌شود که بیشتر مناسب مخترعانی است که نمی‌خواهند درگیر مسائل شرکت داری و مسائل تولید و تجاری‌سازی شوند و می‌خواهند از محل تامین مالی طرح خود تحقیق و توسعه و سایر حق اختراع خود را پیگیری کنند. رئیس اداره عملیات فرابورس در پایان در خصوص زمان افتتاح بازار دارایی فکری عنوان کرد: همزمان با انجام اولین معامله در بازار دارایی فکری شاهد افتتاح این بازار خواهیم بود که به نظر می‌رسد این مهم تا پایان سال جاری به سرانجام برسد.