مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طراحی نرم‌افزار سهام عدالت به نام «پیکور» خبر داد و گفت: راه‌اندازی سیستم پس از معاملات بورس به‌منظور راه‌اندازی سیستم سهام عدالت به تاخیر افتاده است.
حامد سلطانی نژاد در گفت‌و گو با «ایسنا»، به راه‌اندازی سیستم معاملاتی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: برای اینکه سهام عدالت در بازار سرمایه قابل خرید و فروش باشد، باید سیستم جدیدی طراحی و تجهیز شود که این سیستم در حال طراحی است و مشکلی از نظر فنی و تکنولوژی برای طراحی آن وجود ندارد.
وی افزود: سیستم معاملاتی سهام عدالت از ابتدا برای مدیریت حجم انبوهی از سهامداران طراحی شده و طبق همان برنامه در حال پیشروی است و با مذاکراتی که صورت گرفته این سیستم طراحی و اجرا می‌شود.
وی در مورد زمان راه‌اندازی این نرم‌افزار گفت: راه‌اندازی این نرم‌افزار بستگی به زمان‌بندی نهادهای متولی دارد، به طوری که وزارت اقتصاد و سایر نهادهای متولی طبق وظیفه باید اطلاعات کل سهامداران را داشته باشند زیرا اطلاعات این جامعه از سهامداران قرار است در بورس و فرابورس نگهداری شود.
وی ادامه داد: بنابراین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص زمان انجام معاملات سهام عدالت تصمیم گیرنده نیست، زیرا این شرکت، سیستم سهام عدالت را بعد از آماده‌سازی به متولیان ارائه می‌کند و متولیان باید در خصوص زمان آزاد‌سازی سهام عدالت تصمیم‌گیری کنند.
سلطانی‌نژاد در‌خصوص امکان اضافه شدن ۴۵ میلیون نفر به جامعه سهامداران گفت: در دنیا تجربه این موضوع وجود داشته و در سیستم معاملاتی ما نیز این امکان وجود دارد که بتواند حجم انبوهی از سهامداران را تجزیه و تحلیل کند.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد: این سیستم باید طوری طراحی شود که بتوانیم هر لحظه از آن گزارش دریافت کنیم و داشبوردهای نظارتی را روی آن مشاهده کنیم؛ همچنین وضعیت کلی سهامداران و تغییرات به وجود آمده را ببینیم.
وی با بیان اینکه پرتفوی سهام عدالت پرتفوی خوبی است و صنایع خوبی در آن حضور دارند، تصریح کرد: هدف اصلی از طراحی سهام عدالت این بود که وارد بازار سرمایه شود و قیمت آن به وسیله عرضه و تقاضا تعیین شود، بنابراین قطعا بازار‌سازی برای سهام عدالت به وجود خواهد آمد و قیمت واقعی آن کشف خواهد شد.
به گفته سلطانی‌نژاد، اگر سهام عدالت به صورت صندوق نیز وارد بازار شود باز هم قیمت آن از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در این صورت NAV صندوق نیز افشا خواهد شد. وی در ادامه یادآور شد: در این راستا راه‌اندازی سیستم پس از معاملات بورس به دلیل طراحی و راه‌اندازی سیستم سهام عدالت به تاخیر افتاده است، زیرا راه‌اندازی سیستم پس از معاملات زمانبر بوده و اطلاعات باید از سیستم قدیم به سیستم جدید منتقل شود، بنابراین روند پیشرفت آن کند شده تا بتوانیم ابتدا سیستم معاملاتی سهام عدالت را راه‌اندازی کنیم.
وی نام سیستم معاملاتی سهام عدالت را «پیکور» اعلام و عنوان کرد: سیستم معاملاتی سهام عدالت به اسم پیکور نامگذاری شده و اولویت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی راه‌اندازی پیکور است این در حالی است که راه‌اندازی آن بستگی به زمان‌بندی ارائه شده دارد زیرا سهام عدالت یک پروژه ملی بوده و افراد مختلفی درگیر آن هستند و بحث‌های مربوط به آن فنی و زمانبر است. سلطانی‌نژاد ادامه داد: علاوه‌بر طراحی سیستم پیکور، سیستم پس از معاملات سهام عدالت نیز در حال آماده‌سازی است و هماهنگی‌های لازم با بانک‌های مختلف و دفاتر اسناد رسمی در حال انجام است تا بعد از آمادگی و هماهنگی با نهادهای متولی راه‌اندازی شود. به گفته وی این سیستم مشکل خاصی نداشته و راه‌اندازی آن بستگی به نظر نهادهای تصمیم‌گیر دارد.