در انتظار عرضه هلدینگ دارویی
گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه به دلیل مصادف بودن با تعطیلی روز یکشنبه با جو آرام و به دور از تب و تاب همیشگی همراه بود.
روز شنبه همچنان بورس روند کاهشی را شاهد بود که به دلیل عدم حضور شمار قابل توجهی از فعالان بازار از حجم آن کاسته شده و بازار در کنار افت شاخص معادل ۸۲/۰ درصد، شاهد کاهش حجم معاملات به ۳۱۳ میلیارد تومان بود.
بازار امروز در شرایطی فعالیت خود را شروع می‌کند که دو مساله مهم پیش روی آن قرار دارد. نخستین مساله شروع جلسات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق است که احتمالا همچنان خبرهایی را در مورد شرکت‌های بورسی در بر خواهد داشت و دوم عرضه هلدینگ دارویی تامین اجتماعی است که حرکتی کم سابقه در سطح بازار سرمایه محسوب می‌شود. گروه دارویی بورس به صورت سنتی در اختیار شرکت‌های کوچک و با سهام شناور اندک قرار دارد، اما عرضه تیپیکو فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران حقوقی بازار به شمار می‌رود تا در سایه وضعیت مناسب گروه دارویی در گزارش‌های ۹ ماهه با یک عرضه قابل ملاحظه مواجه شوند. تیپیکو دارای ۳۰شرکت است که ۱۱شرکت تامین‌کننده مواد اولیه دارویی با سهم ۷۰درصدی فروش، ۱۱شرکت فرآورده دارویی با سهام ۳۴درصدی، ۴شرکت توزیع با سهم ۳۳درصدی و ۳شرکت بازرگانی با سهم ۴۰درصدی صادرات دارو در پرتفوی این شرکت وجود دارد. هر چند که بازار نگران تکرار عرضه‌های گران و مشکل‌ساز گذشته تامین اجتماعی است اما در صورت قیمت‌گذاری مناسب، این شرکت می‌تواند حضور موفقی در بورس داشته باشد.
در بازار روز شنبه در تحولات اقتصادی مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی موارد مهمی را مطرح کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی امیرحسین امین آزاد، در مورد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس و شرکتداری گفت: بانک‌ها طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌توانند بخشی از منابع خود را صرف خرید سهام شرکت‌ها کنند ولی مواردی همچون چارچوب خرید سهام، در چه شرکت‌هایی می‌شود سرمایه‌گذاری کرد و سقف میزان خرید سهام و... در مصوبه سال ۸۶ شورای پول و اعتبار تحت عنوان دستورالعمل سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری تعیین شده است. این مصوبه تصریح کرده است بانک‌ها می‌توانند حداکثر تا سقف ۴۰ درصد از سرمایه پایه خود، سهام شرکت‌ها را در اختیار داشته باشند.
وی افزود: منابع بانک‌ها مشاع هستند؛ به این معنی که حقوق صاحبان سهام (مشتمل بر سرمایه) و سپرده‌های مردم درهم‌آمیخته شده‌اند، بنابراین نمی‌توان گفت سهام خریداری شده از محل سرمایه است یا سپرده‌های مردمی، اما بانک‌ها موظفند نسبت یادشده را رعایت کنند. البته در برخی موارد امکان رعایت آن وجود ندارد، به‌طور مثال دولت بابت رد دیون خود سهام یک نیروگاه برق را به یک بانک واگذار کرده در نتیجه بانک به‌طور ناخواسته نسبت‌هایش به‌هم‌خورده است و از طرف دیگر، امکان فروش سریع سهام این شرکت را هم ندارد، بنابراین مجبور است سهام آن شرکت را نزد خود نگه دارد.
در ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور، حکم به ایجاد هیات انتظامی بانک‌ها داده شده و تخلفات بانک‌ها از مصوبات شورای پول و اعتبار در آن قابل بررسی و رسیدگی است. تذکر کتبی به مدیران متخلف، اعمال جرایم نقدی، محدود یا ممنوع کردن برخی فعالیت‌های بانک و در نهایت، لغو مجوز بانک از جمله این مجازات‌ها است.
حقوقی‌ها بازار را در اختیار می‌گیرند
در دیگر تحولات قابل اعتنا در بازار همچنین می‌توان به بازگشت سهم حقوقی‌ها اشاره کرد. در حالی که سهم حقوقی‌ها در ابتدای ماه جاری به حدود ۳۰درصد کاهش یافته بود روز چهارشنبه براساس آمارها سهم حقوقی‌ها به ۸۱/۴۸ درصد و حقیقی‌ها به ۱۹/۵۱ درصد رسید. حجم فعالیت حقوقی‌ها در خرید نیز به ۵۶/۵۳ درصد رسیده که نشان‌دهنده بازگشت تعادل سنتی به بازار است.
در بازار روز شنبه در گروه خودرویی انتشار گزارش‌های نامناسب شرکت‌های خودرویی ادامه داشت و ایران خودرو دیزل نیز همانند سایپا دیزل گزارش ضعیفی را منتشر کرد که زیان شرکت را از ۴۲۱ریال به ۱۳۷۷ریال افزایش داد.
این گزارش افت ۹/۹ درصدی خاور در بازگشایی را رقم زد.
در گروه پالایشی امروز نماد پالایشگاه بندرعباس برای انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف می‌شود. در گروه پتروشیمی نماد‌های عمده گروه در انتظار انتشار گزارش‌های ۹ ماهه هستند؛ موضوعی که با رشد بهای محصولات پتروشیمی از جمله اوره در بازار جهانی همزمان شده است. در این گروه با انتشار گزارش‌های اوره سازان از جمله پردیس و کرمانشاه از نگرانی بازار در مورد تاثیر نرخ گاز کاسته شده است. انتظار می‌رود گزارش‌های پلی‌اتیلنی‌ها نیز گزارش‌های خوبی باشد.
در گروه معدنی نمادهای شاخص به دلیل نگرانی از عوارض معدنی با صف فروش همراه بودند؛ هر چند که این عوارض تنها مشمول سنگ‌آهنی‌هایی است که پروانه آنها در اختیار ایمیدرو قرار دارد، بنابراین تنها شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو از این عوارض متاثر می‌شوند. در همین حال چانه‌زنی‌های سنگینی نیز در حاشیه این مصوبه در حال جریان است. موضوع حذف دیگر عوارض دریافتی از سنگ‌آهنی‌ها، عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا، حل مشکل گهر زمین، تقسیم عوارض میان شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی از جمله مواردی است که در چانه‌زنی‌های دولت وشرکت‌های سنگ‌آهنی در مورد این عوارض مطرح است.
در این گروه صبانور که در ۹ ماه امسال ۱۱۱۶ ریال به ازای هر سهم، سود محقق کرده است برای تعدیل سود متوقف شد.
در این گروه باما در گزارش ۹ ماهه، سود هر سهم سال مالی جاری خود را از ۱۷۸۷ ریال به ۱۸۷۲ ریال معادل ۵درصد افزایش داده است. در گروه سرمایه‌گذاری، مجمع سرمایه‌گذاری بیمه به دلیل عدم حضور سهامداران تشکیل نشد. با توجه به مالکیت قابل ملاحظه حقیقی‌ها در برخی از شرکت‌ها از جمله بیمه نحوه تشکیل این مجامع نیز جالب خواهد بود.
در گروه تجهیزات، مپنا با صف فروش بسته شد تا این شرکت همچنان با رفتار احساسی هم در خرید و هم در فروش مواجه باشد.
در گروه بانکی، بانک صادرات همچنان با معاملات پر‌حجمی مواجه شد به گونه‌ای که روز شنبه نیز یک بلوک ۵۷۷میلیونی سهم در بازار داد و ستد شد.
در مجموع بازار روز شنبه بازاری منفی و کم‌توان بود اما انتظار می‌رود شرایط امروز بازار، بهتر باشد.
سفته‌بازی در اوراق تسهیلات مسکن ادامه دارد
در شرایطی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش تقریبا ۷۲۷ واحدی به زیر ۸۵ هزار واحد کاهش یافته، روز شنبه شاخص در بازار فرابورس افزایش ۲/۱ واحدی را تجربه کرد. این افزایش موجب شد تا رقم شاخص در این بازار به ۸۳۱ واحد برسد. روز شنبه، میان تعطیلی در این بازار با معامله ۵/۶۶میلیون برگه اوراق بهادار ارزش معاملات روزانه از ۷۷۰ میلیارد ریال بالاتر رفت.
نماد‌های مارون، ذوب، زاگرس، میدکو و جم در این روز با تاثیر مثبت عامل بالارفتن شاخص کل بودند و در مقابل نماد شتران و شرانل شاخص را تعدیل کردند. پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها همچنان از بلاتکلیفی نرخ خوراک گازی نوسان قیمت را تجربه می‌کنند.
اتفاقات مهم بازار فرابورس از ۱۷ دی حول محور افزایش میزان وام مسکن تا ۳۵ میلیون تومان از طریق اوراق تسهیلات مسکن گردش دارد.
این اوراق از محدوده ۳۷ هزار تومان تا تقریبا ۶۰ هزار تومان گران شده و به‌رغم مجوز دامنه ۵۰ درصدی افزایش قیمت در روز سه‌شنبه، برای کاهش نوسانات قیمتی این اوراق در روز شنبه باز هم با افزایش ۵ درصدی مواجه شدند. همچنان قیمت این اوراق رو به افزایش دارد و اغلب خریداران حاضر به فروش نیستند. با اینکه خبرهایی از افزایش عرضه نیز توسط بانک مسکن از امروز (دوشنبه) برای عرضه ۹۰۰ هزار فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی وام مسکن منتشر شده، اما سفته‌بازی در بازار این اوراق همچنان ادامه دارد.
اوراق تسهیلات مسکن روز شنبه هم در صدر بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار داشتند.
در بازار روز شنبه بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره ۳ ماهه ۲۰ درصدی سپهر اختصاص یافت که بیش از ۱۵۴ هزار برگه از این اوراق تقریبا ۱۵۴ میلیارد ریال معامله را برای آن رقم زد. همچنین در این بازار معامله بیش از ۸ میلیون برگه از سهام ذوب‌آهن اصفهان، نماد ذوب را در صدر بیشترین حجم معاملات قرار داد. همچنین در بین مهم‌ترین اطلاعیه‌های ناظر بازار اشاره شد که روز یکشنبه مورخ ۱۳ بهمن تعداد ۲۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سلمان فارسی (سهامی خاص) متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.