صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با محوریت نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ثبات بازار سرمایه با حضور مدیران ارشد و فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش «ایسنا» در این نشست، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، به نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از بار مدیریت بازار بر دوش نهادهای اجرایی و نظارتی گذاشته می‌شود در حالی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش قابل توجهی از بازار ورود قابل توجهی نداشته و باید با خواهش و تمنا این بخش را وادار به ورود کرد.
محمودرضا خواجه‌نصیری افزود: در مجموع غیر از ۲۰ درصد سهام که در اختیار اشخاص حقیقی و سایر نهادهای غیر‌سرمایه‌گذاری است، بقیه سهام وابسته به نهادهای سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها است، بنابراین می‌توان گفت که ۸۰ درصد بازار در اختیار گروهی است که در زمانی که بازار به آنها نیاز دارد وارد نمی‌شوند و در این شرایط اقلیت بخش حقیقی جریان بازار را در اختیار می‌گیرند.
وی خاطرنشان کرد: از زمانی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شدند می‌توان آنها را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری مقایسه کرد که این مقایسه نشان می‌دهد که رویکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر موضوع فعالیت آنها نیست.
شاخص ارزیابی عملکرد مدیران سرمایه‌گذاری تغییر کند
این مقام مسوول‌ با طرح این سوال که چرا در زمانی که بازار از مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری انتظار دارد، این مدیران عکس العمل متناسب با شرایط از خود نشان نمی‌دهند؟ ادامه داد: باید در حوزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران سرمایه‌گذاری را تغییر داده و ارزیابی را بر‌اساس سیستم‌های جدید انجام دهیم و مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری را بر اساس فاکتورهای جدید ارزیابی کنیم.
خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه مدیران سرمایه‌گذاری از یک نگاه، علاقه‌مند به ارتقای بازار سرمایه هستند، عنوان کرد:باید روش‌های ارزیابی عملکرد را به گونه ای انجام دهیم که مدیران سرمایه‌گذاری وادار به تحرک بیشتری شوند در غیر این صورت در کنترل بازار با مشکل مواجه می‌شویم.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در ادامه عنوان کرد:بررسی‌ها در شرکت‌های هلدینگ نشان می‌دهد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری هلدینگ می‌توانند ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم بدون اینکه کنترل‌های مدیریتی را از دست بدهند، عرضه کنند در این میان این سوال مطرح می‌شود که نگهداری سهامی که ارزش هلدینگ ندارد به چه منظور است و آیا کسی فکر می‌کند که ۱۵ هزار میلیارد تومان را می‌تواند واگذار کند بدون اینکه خدشه ای به کنترل آنها وارد شود‌؟
خواجه‌نصیری در ادامه عنوان کرد: در شرایط هیجانی بازار، کار سختی برای مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد زیرا نقش متخصصان حوزه بازار سرمایه کمرنگ بوده و این باعث شده است که جریانات حقیقی توان بیشتری از بخش حقوقی داشته و بخش کمتر مالک بازار فعالیت بیشتری داشته باشند. وی تاکید کرد: به همین جهت باید رویکرد و تفکر ما به بخش سرمایه‌گذاری تغییر کرده و تخصصی‌تر فکر کنیم تا فعالیت مدیران سرمایه‌گذاری و هلدینگ کشور را بر اساس شاخص‌های پیچیده تر بیشتر کنیم.
دولت سمت عرضه را تقویت کند
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، گفت: ماهیت کار شرکت‌های سرمایه‌گذاری خرید و فروش سهام است و این شرکت‌ها هیچ‌گونه چسبندگی به سهام خاص نداشته و علاقه‌مند به خرید و فروش هستند.
وی افزود: اقداماتی که در سال‌های گذشته صورت گرفته همانند تشکیل صندوق‌های قابل معامله در بورس، در راستای تقویت سمت تقاضا بوده، در حالی که در مورد سمت عرضه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.
صیدی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که دولت به هر دلیل تمایلی به عرضه آنها نداشته و چسبندگی دولت در این خصوص مشکل ایجاد کرده است به طوری که سازمان گسترش و دولت اراده ای برای عرضه سهام شرکت‌های خودرو سازی ندارند.
وی تاکید کرد: سازمان بورس باید فضا را برای تشکیل شرکت‌های سهامی عام بزرگ از طریق پذیره‌نویسی فراهم کرده و دولت سمت عرضه را تقویت کند.