شروع مثبت بازار - ۳ شهریور ۹۲

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع هفته کاری خود توانست با رشد ۲۷۱واحدی بخشی از افت هفته گذشته خود را جبران کند. در بازار دیروز معامله‌گران در نهایت تثبیت شاخص در مرز ۵۹هزار و ۵۵۲واحد را شاهد بودند؛ هرچند این وضعیت به دلیل افت نمادهای عمده و صف فروش مخابرات ایران شکننده است و با جمع‌آوری صف فروش مخابرات امکان افت دوباره بازار سهام وجود دارد.

از سوی دیگر آغاز هفته دولت موجب توجه بیشتر به حوزه دولت و تحولات آن شده است. در همین رابطه دکتر حسن روحانی دیروز در اولین روز از هفته دولت با حضور در حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی از اقدامات دولت در این هفته خبر داد و گفت: شرایط کشور از لحاظ اقتصادی هم دچار رکود است و هم تورم، بنابراین برای حل معضلات اقتصادی، پیچیدگی‌هایی پیش روی دولت است.

وی افزود: با توجه به این مشکلات در اولین جلسه هیات دولت در هفته دولت کارگروهی را تعیین می‌کنیم تا ظرف ۱۵ روز تمام موانعی را که امروز برای رونق اقتصادی، اشتغال، راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک و بزرگ و برای تحرک اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات و همچنین توجه به بخش خصوصی و فعال شدن آنها وجود داشته را بررسی و لیست کنند تا بتوانیم این مشکلات را هر چه زودتر حل کنیم.

این در حالی است که با توجه به عدم تعیین مدیران کلیدی دولت از جمله رییس کل بانک مرکزی و مدیران شستا، ایمیدرو، پخش و پالایش، پتروشیمی و ایدرو ارزیابی از سیاست‌های اجرایی دولت در بخش‌های کلیدی اقتصاد همچنان دشوار است. در همین حال در درون بازار بروز برخی اظهارنظرها در مورد رشد بازار دیروز با واکنش مدیرعامل شرکت بورس همراه شد.مدیرعامل شرکت بورس در مورد احتمال تشکیل حباب در بورس تهران گفت: بهترین راه برای تشخیص وجود حباب، بررسی P/E بازار است به طوری که اگر قیمت مدام افزایش یابد و سود ثابت بماند یا با افزایش مواجه نشود، با اطمینان می‌توان گفت که امکان ایجاد حباب در بازار سرمایه وجود دارد.

وی یادآور شد: این در حالی است که در برخی مواقع قیمت سهم به دلیل چشم‌انداز مثبت افزایش می‌یابد و حتی اگر P/E نیز با افزایش مواجه شود در این صورت نیز نمی‌توان گفت بازار حبابی است، زیرا باید نسبت P/E در زمان طولانی مورد بررسی قرار گیرد و بعد نتیجه‌گیری شود که حبابی در بورس وجود دارد یا نه. قالیباف عنوان کرد: این در حالی است که سود شرکت‌ها و صنایع حاضر در بورس به صورت سالانه افزایش یافته و P/E بازار سرمایه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بین پنج تا ۵/۶ مرتبه بوده است، بنابراین P/E بالا نرفته و نمی‌توان گفت که بازار حبابی شده است.

مدیر‌عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: این بدان معنی نیست که سرمایه‌گذاران اقدام به خرید هر سهمی در بازار سرمایه کنند بلکه باید دقت کرده و مخصوصا در ایامی که بازار مثبت است و سرمایه‌گذاران جدید وارد بورس می‌شوند، با مطالعه و اطلاعات اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

وی در مورد انتظار فعالان بازار سرمایه از دولت جدید گفت: بازار سرمایه بازاری است که مربوط به یک اقتصاد رقابتی و شفاف است، ولی در برخی مواقع مشاهده می‌شود که نماد شرکت‌ها به دلیل ابهام در نهاده‌های تولید یا فروخته نشدن محصول در بازار رقابتی بسته می‌شود.

در بازار دیروز بحث در مورد شفاف‌سازی و روند انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی در بازار و کارآیی آن همچنان ادامه داشت. پس از بحث‌های رخ داده در مورد شرکت مسکن شمال شرق و شفاف‌سازی آن، دیروز نماد مپنا نیز پس از شفاف‌سازی بازگشایی شد. هر چند در گزارش شفاف‌سازی مپنا بر عدم تغییر سود شرکت براساس استاندارد ۱۶ تاکید شده است. در همین حال بحث در مورد استاندارد ۱۶ با انتشار اولیه این استاندارد مورد توجه قرار گرفته است. در این میان، بازنگری تغییر در این استاندارد نکات مهمی را در بر دارد که تاکنون در گزارش‌های بورس نیز مورد توجه قرار نگرفته است؛ یکی از مهم‌ترین این نکات آن است که این تغییر در مورد شرکت‌هایی است که سال مالی آنها از ۳۱ شهریور ۹۱ آغاز شده است.

در همین حال شفاف‌سازی مپنا دیروز مانع از رشد قیمت شرکت نشد و با شگفتی کامل ۵/۵۸ میلیون سهام مپنا معامله شدکه ۲۰درصد ارزش معاملات دیروز را تشکیل داد. در همین حال، رشد مپنا در بازار دیروز تاثیر غیر مستقیمی را نیز برای بانک پاسارگاد به همراه داشت که اخیرا ۵درصد سهام مپنا را خریداری کرده و بازدهی فوق‌العاده‌ای را نیز شناسایی خواهد کرد.

در بازار دیروز در گروه شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران در اطلاعیه‌ای از ادامه صادرات الکیل بنزن خطی خبر داد؛ مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران طی اطلاعیه شفاف‌سازی به سازمان بورس از ارسال نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مجوز ۶ هزار تن LAB خبر داده است.

در متن این نامه از سازمان بورس خواسته شده، با توجه به مباحث مطروحه طی روزهای اخیر بین سهامداران در ارتباط با ممنوعیت صادرات LAB اطلاعات‌ درست مقتضی در این خصوص منتشر شود.

در ادامه این نامه آمده است، با دریافت مجوز فوق درصد پوشش بودجه‌ای صادرات این شرکت در رابطه با محصول LAB به طور کامل محقق می‌شود. انتشار این اطلاعیه صنایع شیمیایی ایران را از نوسان منفی به صف خرید رساند که متعاقب آن سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز از صف فروش به خرید منتقل شد. در همین حال، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز دیروز همچنان بیشترین درخواست خرید بازار را به خود اختصاص داد.

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با سرمایه‌ای معادل ۱۵۰ میلیارد تومان در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۲ برای هر سهم مبلغ ۷۶۵ ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته از افزایش چشمگیر ۳۹۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

سود این شرکت در گزارش اخیر عمدتا به دلیل شناسایی سود بالای ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها است.

در گروه معدنی دیروز خبرهای منتشره نشان از افزایش صادرات سنگ آهن داشت. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: اگرچه صادرات نفت ایران در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های غربی کاهش یافته، اما در عوض صادرات سنگ‌آهن این کشور بیش از ۶۰ درصد در همین مدت افزایش یافته و سالانه به حدود ۲۵ میلیون تن به ارزش حدود سه میلیارد دلار در سال با در نظر گرفتن قیمت‌های فعلی رسیده است.

براساس این گزارش، ایران سال گذشته از هند پیشی گرفت و به چهارمین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن به چین تبدیل شد. طبق آمار گمرک چین، صادرات ایران به این کشور که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن است، طی هفت ماه تا ژوئیه، ۳۵ درصد افزایش یافت و به ۴/۱۳ میلیون تن رسید.

در گروه خودرویی، باوجود عرضه در نمادهای مختلف صف خرید ایران خودرو همچنان سنگین بود. از سوی دیگر، سایپا نیز پس از برگزاری مجمع سالانه با جهش قیمت ۱۲ درصدی و صف خرید به تابلو بازگشت. در گروه مالی دیروز همچنان گروه بیمه‌ای با ادامه صف‌های خرید مورد توجه بازار بودند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن از ۲۷۲نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۵۳نماد با رشد ارزش همراه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت ماندند.