گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق‌بهادار روز گذشته شاهد تداوم سهم عمده معاملات گروه معدنی - فلزی بود، به گونه‌ای که ۵نماد ملی مس، معادن و فلزات، گل‌گهر، چادرملو و فجر گالوانیزه ۶۸درصد کل ارزش معاملات بازار دیروز را در اختیار داشتند.

در معاملات دیروز بازار سرمایه، معامله‌گران با توجه به تداوم آرامش سیاسی به‌رغم جنجال‌های رسانه‌ای، روند عادی دادوستد خود را ادامه دادند که در این راستا حجم عمده توجهات به نمادهای گروه معدنی و فلزی به ویژه زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات متمرکز بود. از سوی دیگر انتظار معامله‌گران برای عرضه سهام مالی و اعتباری سینا (بنیاد) در روز سه‌شنبه موجب شده است تا انگیزه‌ای برای تامین نقدینگی در بازار وجود داشته باشد. مالی و اعتباری سینا روز سه‌شنبه برای نخستین‌بار به صورت سندیکایی توسط ۵کارگزار در بازار عرضه خواهد شد. باتوجه به تجربه نخست عرضه سندیکایی بازار پس از تجربه روش‌های مختلف عرضه‌های اولیه از جمله عرضه اولیه توام با تعهد پذیره‌نویسی، این بار عرضه گروهی و توام با فروش سهام در شعب موسسه مالی و اعتباری سینا را تجربه خواهد کرد. عرضه «وسینا» به لحاظ حجم عرضه نیز با دیگر عرضه‌های اولیه (IPO)های امسال متفاوت است و به جای ۵درصد سهام، ۱۰درصد سهام در روز نخست و تا ۱۵درصد دیگر در چند روز پس از آن عرضه خواهد شد. عرضه مالی و اعتباری سینا همچنین آغازی بر سلسله عرضه‌های سهام بانکی خواهد بود که در حال حاضر روند آماده‌سازی جهت عرضه را طی می‌کنند. نخستین عرضه پس از مالی و اعتباری سینا احتمالا در آذرماه عرضه سهام «پست بانک» و پس از آن بانک‌های ملت و تجارت خواهد بود. با توجه به EPS (عایدی هر سهم) ۱۵۵ریالی مالی و اعتباری سینا که البته بخشی از کمی آن ناشی از الزام این موسسه جهت اخذ ذخایر قانونی و رعایت مقررات بانک مرکزی جهت طی کردن فرآیند تبدیل موسسه به بانک سینا است، مساله قیمت عرضه اولیه و پس از آن P/E گروه بانکی را تحت تاثیر قرار داده است، امری که هم اکنون در گروه بانکداری بورس شاهد آشفتگی در آن هستیم، به گونه‌ای که بانک پارسیان با P/E معادل ۶/۳ واحد و بانک اقتصاد نوین با P/E معادل ۸۳/۶ واحد و بانک کارآفرین (پیش از افزایش سرمایه) معادل ۶۳/۵ واحد است و از اینرو با ورود مالی و اعتباری سینا با وضعیت پیچیده‌تری به لحاظ P/Eها مواجه خواهد بود.

در بازار دیروز در گروه فلزی، نماد فولاد مبارکه پس از مدت‌ها شاهد عرضه‌ای ۸۰۰ هزار سهمی بود که در مقایسه با صف خرید ۶۷میلیون سهمی این شرکت راه به جایی نبرد و بازار همچنان به انتظار توقف نماد در هفته آتی و تعدیل EPS جهت خروج معاملات نماد فولاد از قفل‌شدگی کنونی ایستاده است. در این گروه، نماد ملی مس روز گذشته همچنان شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای از سوی شرکت‌های حقوقی بود. این نماد که در خارج از تابلو نیز با بحث‌های موافقان ومخالفان معامله ۲۰درصدی مواجه است، دیروز مقاومت مناسبی از خود نشان داد و به تنهایی بیشترین سهام را از کل دادوستدهای بازار دیروز در اختیار گرفت.

نماد سرمایه‌گذاران معادن و فلزات نیز دیروز پس از عرضه‌ در ساعت اولیه بازار با صف خرید دوباره مواجه شد. تنها در گروه زیرمجموعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فجر گالوانیزه دیروز پس از جمع‌آوری صف فروش از طریق خرید حدود ۳میلیون سهم بار دیگر شاهد تشکیل صف فروش بود و نمادهای گل گهر و چادرملو نیز با صف خریدمواجه بودند تا بازار عملا با اختصاص ۶۸درصد گردش مالی خود بر مدار این گروه حرکت کند. مساله ارزش دارایی‌های NAV سرمایه‌گذاری معادن و فلزات که هم اکنون تنها معادل ارزش سهام گل گهر و چادرملو است، انتظارها را از نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، افزایش داده است. در معاملات دیروز در گروه معدنی، نماد توسعه معادن روی پس از مدت‌ها کمتر از ۲۴۰هزار سهم صف فروش شرکت را تجربه کرد تا این نماد هم از روند رو به افزایش نرخ فلزات در بازار جهانی اندکی تاثیر بپذیرد. در بازار دیروز نمادهای ایران ارقام، سیمان دشتستان، جوشکاب یزد و شکر شاهرود بازگشایی شدند که نماد ایران ارقام با حمایت مناسب سهامداران عمده در قیمت مناسب به تابلو بازگشت. در مجموع بازار دیروز مناسب، اما با حالت قطبی دادوستدها و با عدم توزیع مناسب با توجه به حجم معاملات بود. در معاملات دیروز حجم کلی دادوستد بالغ بر ۲/۱۴میلیارد تومان بود. از ۱۵۵نماد مورد معامله ۷۱ نماد با رشد ارزش و ۶۹نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۳/۶۳واحد رشد کرد.