دفاع مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از قیمت «مس» در مزایده اول

گروه بورس- علیرضا باغانی: در پی اظهارنظر یک مقام سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با گران خریداری شدن سهام شرکت ملی مس در مزایده بین‌المللی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: رفتار بازار سرمایه در روز بازگشایی نماد «ومعادن» نشان داد که خرید ۶درصد از سهام مس به قیمت ۸۷۷۴ریال منطقی بوده است. قدرت تحلیل بازار

«حسین ملاحسین آقا» که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، افزود: اگرچه بازار در پی انجام این معامله یک میلیارد دلاری تا حدی دچار سردرگمی شده و تحلیل خود را از دست داده بود، اما رفتار معامله‌گران در مواجهه با سهام معادن و فلزات پس از گذشت ۱۰روز از انجام معامله، نشان داد که قدرت تحلیل بازار در این مدت افزایش یافته و بازار به ارزندگی سهام مس پی برده است.

بازار به واقعیت رسید

وی با اشاره به افزایش ۳۰درصدی بهای سهام شرکت ملی صنایع مس گفت: افرادی که شرکت در مزایده مس و خرید سهام این شرکت را با قیمت ۸۷۷تومان غیرمنطقی می‌دانند، در تحلیلی واقع‌بینانه متوجه می‌شوند که خریداری سهام این شرکت چه مزیت‌هایی داشت که خوشبختانه بازار به یک چنین واقعیتی دست یافت.

تا یک‌هزار خریدار بودیم

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با خریداری سهام مس از سوی مراجع دولتی تحت فشار بوده‌اید، گفت: کنسرسیوم داخلی خریدار سهام مس ۱۵ روز قبل از انجام معامله در چندین جلسه ابعاد مختلف شرکت در مزایده را مورد بررسی قرار داده و حتی ما برای خرید سهام با قیمت یک‌هزار تومان هم خود را آماده کرده‌ بودیم، چرا که معتقدیم «فملی» از جمله سهم‌های ارزنده بازار است.

چرا معامله در دقایق ۹۰؟

وی درباره دلایل انجام معامله در دقایق پایانی معاملات گفت: دلیل تاخیر در انجام معامله شرایط تضامنی بودن معامله بود که در این راستا برخی اعضای کنسرسیوم موفق به دریافت ضمانت نشده بودند و پس از حذف این شرط معامله انجام شد.

او در جریان نیست

وی تاکید کرد: معادن و فلزات سهام «فملی» را دستوری خریداری نکرده و افرادی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند، در جریان جلسات این کنسرسیوم نیستند و در حال حاضر هم هیچ یک از اعضای کنسرسیوم از دستوری بودن این معامله سخن نمی‌گویند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معادن و فلزات برای شرکت در یک مزایده دیگر آماده است، گفت:‌در صورت عرضه بلوکی سهام مس برای خرید ۵درصد دیگر از سهام مس آماده‌ایم.

ما گل‌گهر و چادرملو عرضه نمی‌کنیم

«ملاحسین آقا» عرضه سهام گل‌گهر و چادرملو را به منظور ایجاد نقدینگی جهت پرداخت تعهدات مربوط به خرید سهام مس را به شدت رد کرد و گفت: منابع مالی شرکت در این مزایده از طریق فروش سهام شرکت فولاد کاویان و مطالبات باقیمانده از شرکت‌های زیرمجموعه تامین شده و اساسا «ومعادن» نیازی به منابع مالی جدید جهت انجام تعهدات خود در این زمینه ندارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: هیچ یک از اعضای کنسرسیوم خریدار مس در انجام تعهدات خود با مشکل نقدینگی مواجه نیستند و کنسرسیوم به این توافق رسیده‌است که در صورت ایجاد مشکل برای هر یک از اعضا، سهامشان به دیگر اعضای خواستار خرید سهام واگذار شود که البته در این زمینه هیچ یک از اعضای کنسرسیوم حاضر به واگذاری سهام خود نشده‌اند.

تکذیب می‌شود

وی عدم‌فروش ۲درصد از بلوک ۲۰درصدی مس را غیرواقعی دانست و گفت: قبل از تعدیل مثبت سهام مس و افزایش قیمت پایه، برای ۵/۲۶درصد از سهام مس خریدار داخلی وجود داشت که با افزایش قیمت میزان خریداران به سطح ۲۰درصد کاهش یافت، البته نیم درصد از بلوک مزبور در آخرین تغییرات به صورت مازاد وجود داشت که یکی از اعضای کنسرسیوم خواستار خرید این نیم درصد شد.

او بار دیگر تاکید کرد که معادن و فلزات برای خرید سهام مس از هیچ بانکی تقاضای تسهیلات نکرد و آماده پرداخت ۲۰درصد از ارزش معامله در روز مقرر اعلام شده است.

سیاست خرید «مس» در «ومعادن»

وی افزود: ظرف هفته گذشته ۵/۲میلیون سهم مس از سوی معادن و فلزات در بازار خریداری شده است و سیاست ما این است که دست‌کم ۱۰درصد از معادن مس کشور را در اختیار داشته باشیم و علت آن هم نگاه بلندمدتی است که نسبت به مس در کشور داریم.

ارزش پرتفوی «ومعادن» افزایش می‌یابد

وی در پاسخ به این پرسش که خرید سهام «مس» چه تاثیری در افزایش ارزش پرتفوی «ومعادن» داشته است، گفت: ارزش پرتفوی بورسی «ومعادن» در حال حاضر رقمی نزدیک‌ به ده هزار میلیارد تومان است که به طور قطع انجام معامله ارزش پرتفوی شرکت را به شدت افزایش خواهد داد که البته تاثیرات عملی این خرید پس از قطعی شدن معامله در پرتفوی «ومعادن» مشخص خواهد شد.

رقابت خریداران حقیقی

وی از تقاضای چند شخص حقیقی برای خرید بلوک مس خبر داد و گفت: نیم درصد مازاد مس موجب شده بود که برخی از اشخاص حقیقی جهت خریداری این میزان سهم با همان شرایط ابراز تمایل کنند.

گل‌گهر و چادرملو عرضه نمی‌کنیم

«ملاحسین آقا» در پاسخ به این سوال که آیا امکان واگذاری سهام گل‌گهر و چادرملو و تغییر پرتفوی «ومعادن» به گروه مس وجود دارد؟ گفت: شرکت توسعه معادن و فلزات یک شرکت سرمایه‌گذار در معدن و صنایع معدنی است و هرگز نسبت به واگذاری سهام شرکت‌های ارزنده‌ای چون گل‌گهر و چادرملو اقدام نخواهد کرد، حتی ما برای سرمایه‌‌گذاری در صنایع بالادستی هم برنامه‌هایی داریم.

قدرت تحلیل بازار

وی گفت: تجربه معامله مس نشان داد که حجم نقدینگی بورس محدود است و قدرت تحلیل بازار هم محدود و کوتاه‌مدت است، در این شرایط به نظر می‌رسد که سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی امر خصوصی‌سازی باید تلاش کند که منابع مالی جدید وارد بازار شود و سرمایه‌گذاران در بورس ریسک‌پذیرتر شوند اما شرایط کنونی بازار و جابه‌جایی پول‌ها چندان خوب نیست.

پول مجازی در بازار

وی در رابطه با تزریق منابع مالی جدید به بازار پیشنهاد داد که از پول‌های مجازی در بازار استفاده شود، بدان معنی که شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری با وثیقه گذاردن ۵۰درصد از سهام پرتفوی خود بتوانند بدون پرداختی، در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی شرکت کنند که این وجوه اعتباری می‌تواند فرصت‌های معاملاتی جدید و رونق بازار را موجب شود.

و اما کابل‌های شهید قندی

وی درباره اینکه خرید سهام مس می‌تواند در تامین مواد اولیه کابل‌های شهید قندی تاثیرگذار بوده و وضعیت شرکت را رونق بخشد، گفت: همه صنایع باید در شرایط رقابتی فعالیت کنند و ما برنامه‌ای در زمینه تامین مواداولیه کابل‌های شهیدقندی از شرکت مس نداریم.

وی گفت: هیات‌مدیره جدید کابل‌های شهیدقندی موظف شده ظرف ۳ماه برنامه‌های جدید خود را ارائه دهد.

راه‌اندازی خط جدید

وی درباره توقف تولید واحد نورد سرد گالوانیزه فجر سپاهان نیز گفت: اکنون قیمت جهانی ورق سرد مناسب نیست اما در ظرفیت تولید این نوع ورق، ما در شرایط مناسبی هستیم. شرکت فجر سپاهان هم طرح‌های توسعه‌ای همچون طرح آنلینگا و اسیدشویی را دارد که ظرف امسال و سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. همچنین در آینده با مشارکت فجر سپاهان خط تولید یک‌میلیون تنی ورق گرم در کاشان راه‌اندازی خواهد شد.

وی در رابطه با احتمال خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید گفت: در این رابطه مذاکراتی صورت گرفته و معادن و فلزات در این زمینه برنامه‌هایی دارد، اما هنوز برنامه ما برای نحوه برخورد با عرضه سهام امید قطعی نشده است.

احتمال سرمایه‌گذاری در سرب و روی

وی همچنین احتمال سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در صنعت سرب و روی را هم رد نکرد.

براساس آخرین اخبار رسیده آخرین ترکیب خریداران بلوک ۲۰درصدی مس به این ترتیب است که معادن و فلزات ۶درصد، صبا تامین یک درصد، سایپا ۳درصد، معدن کاری اورنگ نیم درصد، گروه بهمن نیم درصد، سرمایه‌گذاری مدبر نیم درصد، صندوق ذخیره فرهنگیان نیم درصد، سرمایه‌گذاری ملی نیم درصد، مبنای خاورمیانه یک بنیاد فرهنگی صندوق بازنشستگی صدا و سیما و توسعه معادن روی در مجموع نیم درصد، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد ۵/۱درصد و صندوق بازنشستگی کارکنان مس با ۴درصد از جمله خریداران عمده سهام «فملی» بوده‌اند.