گروه بورس- راهروهای پیچ در پیچ و درب‌های شیشه‌ای در کنار پله‌هایی که از شدت تمیزی حیف می‌دانی که بر آنها پا بگذاری، قصد هدایت تو را به سمت سالن هدف دارند. اینجا است که صداها به کمک می‌آید و وارد سالن اصلی می‌شوی که قرار است مجمع عمومی عادی سالانه و به طور فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در آن برگزار شود.بیش از ۸۱درصد سهامداران در فضای خنک و مطبوع سالن مجتمع اریکه ایرانیان با در دست داشتن گزارش فعالیت به شنیدن سخنان محمد مهرزاد، مدیرعامل شرکت نشسته‌اند که با طمانینه به تشریح عملکرد یکساله شرکت مشغول است.

هیات‌رییسه‌ای متفاوت

تمام قطعه‌های پازل برای برپایی یک مجمع تمام عیار و شاید کمی جنجالی فراهم است. در کمتر مجمعی می‌توان در ترکیب هیات‌رییسه حضور یک خانم را شاهد بود ولی حضور خانم سلطانی، مدیرمالی این شرکت در بدو امر خودنمایی می‌کند.

دیگر حاضران پشت میز هیات‌رییسه شامل ایرج اکبریه، رییس مجمع به نمایندگی از شرکت ملی مسکن و صنایع ساختمانی، معظمی ناظر مجمع از شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی، محمد مهرزاد مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی و هوشنگ خستویی، حسابرس و بازرس قانونی از موسسه حسابرس سخن حق هستند.

باز هم ونزوئلا

گویا باید کم‌کم عادت کنیم تا یک پای ثابت قراردادهای خارجی‌مان را ونزوئلا ببینیم. مهرزاد در بخشی از توضیح عملکرد شرکت به قرارداد مشترکی میان صدرا و ونزوئلا اشاره می‌کند. این قرارداد در قالب شرکت ایرانی - ونزوئلایی «ونزایران» منعقد شده که سهم طرف ونزوئلایی با ۶۱درصد در مقابل ۳۹درصد طرف ایرانی سنگین‌تر جلوه می‌کند.

هنوز فکرها گرم اعداد و ارقام گفته شده در مورد قرارداد است که صدای یکی از سهامداران که به کمبود امکانات پذیرایی و از جمله نبود آب اعتراض می‌کند، توجهات را به سمت خود می‌کشد. مهرزاد هم با همان خونسردی همیشگی از اجازه ندادن مسوولان سالن برای آوردن این امکانات خبر می‌دهد. همهمه سالن بیشتر می‌شود. در این بین گفته یکی از سهامداران که می‌گوید: با آبی که بیرون سالن هست می‌شود چایی دم کرد، خنده حضار اوج می‌گیرد.

بالاخره با وساطت اکبریه که ریاست مجمع را بر عهده دارد و تقاضای در اختیار گذاشتن امکانات پذیرایی برای سهامداران را می‌کند، غائله خاتمه پیدا می‌کند.

تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دبی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در ادامه تشریح برنامه‌های شرکت به تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع این شرکت در خارج از کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از این صندوق‌ها در اواخر این ماه فعالیت خود را شروع می‌کند که امیدواریم با اقبال و موفقیت روبه‌رو شود.

همچنین او ابزار امیدواری می‌کند که شرکت بتواند در آینده با بهره‌گیری از منابع مالی، صندوق‌های ایجاد شده پروژه‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده را به پیش ببرد.مهرزاد در مورد هدف اصلی ایجاد دفتر این شرکت در دبی می‌گوید: در راستای استفاده بهینه از مزایای حضور در بازارهای بین‌المللی مقیم به تاسیس این دفتر با نام (BMIIC GT) گرفتیم.

همچنین این دفتر با سرلوحه قرار دادن اهدافی چون جذب سرمایه‌های خارجی و اخذ وام‌های ارزی ارزان قیمت در کنار داشتن حضور فعال در بازارها و نهادهای مالی منطقه، تاکنون موفق شده اقدامات اساسی انجام دهید.

وی در مورد اقدامات انجام شده، می‌گوید: ثبت هلدینگ سرمایه‌گذاری در مرکز DIFC، دستاورد بزرگ این دفتر است.

کما این که در نظر داریم لیست بعضی از شرکت‌های زیرمجموعه در بورس بین‌المللی دبی (DIFX) را به همراه دستیابی به رتبه‌بندی اعتباری از سوی موسسات معتبر بین‌المللی به دست آوریم.

خانه تکانی از جنس پرتفولیو

مهرزاد گویا برای پرتفوی این شرکت نیز برنامه‌هایی دارد.

او می‌گوید: بررسی سیستماتیک همه جانبه و دائمی شرکت‌های موجود در پرتفولیو را در برنامه‌ها تعریف کرده‌ایم تا سهام شرکت‌های واجد شرایط فروش را واگذار کنیم.به نظر می‌رسد این هشدار برای مجموعه شرکت‌های موجود در پرتفولیو را در برنامه تعریف کرده‌ایم تا سهام شرکت‌های واجد شرایط فروش را واگذار کنیم. به نظر می‌رسد این هشدار برای مجموعه شرکت‌های موجود در پرتفوی این شرکت جدی است به طوری که قرار است شرکت «خدمات مدیریت سرمایه مدار» کار فروش این شرکت‌ها را انجام دهد.برنامه ‌تعریف شده از جهات بسیاری کامل به نظر می‌رسد.

۵۰میلیون دلار واردات

توضیحات بیشتر «مهرزاد» کم‌کم تصویر یک شرکت ایرانی با کارکردهای فرا ایرانی را برای حاضران می‌سازد.

جدا از بحث‌هایی که در زمینه فعالیت گسترده در بحث صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری در دبی و جذب سرمایه‌های خارجی مطرح شد، ورود به عرصه تجارت‌های کلان نیز آیتم بعدی این فعالیت‌ها است.بنابه گفته‌های مهرزاد شرکت «توسعه بین‌الملل تجارت ملی» در سال ۸۶ که با سرمایه‌ ۵۰میلیارد ریال راه‌اندازی شده تا امروز توانسته حدود ۳۰میلیون دلار واردات کالاهای اساسی از جمله آهن، مواد غذایی خام و ... داشته باشد.

انتشار اوراق مشارکت

«مهرزاد» که با تذکر اکبریه، رییس مجمع، صحبت‌های خود را خلاصه‌تر به پیش‌ می‌برد، از انتشار اوراق مشارکت این شرکت خبر می‌دهد.وی می‌گوید: انتشار این اوراق با هدف ساختن پشتوانه‌ای برای وثایق وام‌های رهنی بانک ملی ایران در برنامه قرار دارد.

همچنین قرار است اداره شرکت‌های بانک ملی به سرمایه‌گذاری منتقل شود.

وی در نهایت از تصویب برنامه استراتژیک شرکت برای سال‌های ۹۰-۸۶ خبر می‌دهد.

شنیدن گزارش عملکرد ۶۴دقیقه‌ای که در فضای یکنواختی ارائه شد، خستگی را در چهره برخی سهامداران نمودار می‌کند، ولی هنوز اول جلسه است و تا تقسیم سود، قلندر بیدار است!

نداشتن تاخیر در ارسال گزارشات به بورس

حسابرس در ادامه قرائت گزارش‌ حسابرسی شرکت در بند دهم، به مواردی که به تاخیر شرکت در ارسال گزارشات به بورس مربوط می‌شد، اشاره کرد. سلطانی در پاسخ به این بند گفت: برای ارسال گزارش وضعیت پرتفوی و همچنین بودجه، ما باید بودجه شرکت‌های تابعه خود را داشته باشیم. روشن نبودن بودجه برخی از شرکت‌ها که سهم بسزایی هم در بودجه ما دارند از جمله دلایل این تاخیر بوده است. وی در عین‌حال این مورد را هم اضافه می‌کند: ما گزارش‌های حسابرسی نشده را به بورس ارائه کردیم و زمانی که بودجه نهایی را آماده کردیم، گزارش حسابرسی کامل آن را جهت اطلاع بورس به آن سازمان فرستادیم.

واگذاری سهام شرکت‌های نساجی

مهرزاد در پاسخ به بند ۱۱ گزارش حسابرس که مربوط به اقدامات شرکت در‌خصوص تعیین تکلیف شرکت‌های زیاده و اصلاح ساختار شرکت‌های زیرمجموعه به‌خصوص نساجی‌ها بود، گفت: همان طور که در گزارشی آمده بخش عمده‌ای از شرکت‌های زیان‌ده و کم بازده فروخته شدند، در مورد شرکت‌های نساجی، تلاش‌ها برای فروش آنها انجام شد. حتی در برخی از آنها تا مرحله نهایی فروش هم پیش رفتیم ولی به نتیجه نرسیدیم.

از نگرش تا تعصب

مهرزاد در جواب سهامداری که پرسیده بود: صدرا به‌رغم تعصبی که شما و بقیه گروه روی آن داشتید و به طور مثال دو سال قبل، ذخیره زیان برای آن منظور نکردید، چرا امروز قیمت آن به ۱۲۲ تومان رسیده، گفت: نگاهی که من به صدرا داشتم از روی یک نگاه کارشناسی و یک نگرش علمی بوده و نه تعصب خاص. دلیل اصلی خرید صدرا در آن زمان به وضعیت خاص صدرا و نگاه صنعت نفت به آن باز می‌گشت.

مهرزاد تاکید می‌کند: برنامه‌ریزی به شکلی بود که سالانه ۱۰میلیارد دلار توسعه نفتی در کشور انجام شود که دولت موظف به دادن ۵۱درصد آن به شرکت‌های ایرانی بوده است. بنابراین تصور بر این بود که با توجه به پیشرو بودن صدرا در بین شرکت‌های داخلی، حداقل ۲میلیارد از ۵میلیارد در اختیار صدرا قرار می‌گیرد که اینگونه نشد.

با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از نگرش‌ها نسبت به صدرا تغییر کرده و امیدواریم نتایج مثبت آن را ببینیم. وی با اقتدار می‌گوید: به شخصه به رشد مجدد صدرا اعتقاد دارم.

رونق دوباره سیمانی‌ها

مهرزاد در ادامه پاسخ به سوال‌ سهامداری که از واژه «امپراتوری» برای توسعه فعالیت‌های شرکت استفاده کرده بود و درباره روش‌های توسعه آن پرسیده بود، گفت: علاوه بر موارد گفته شده ۱۳درصد از صنعت سیمان در اختیار ما قرار دارد که ترکیبی از بهترین شرکت‌های سیمانی چون سیمان کرمان، مازندران، اردبیل و.. در آن قرار دارد.

امیدواریم با افزایش تولید یک طرف و آزادسازی قیمت از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت این محصول باشیم همچنین بتوانیم پروژه‌های ناتمام و در دست اجرا را با سرعت بیشتری به پیش ببریم.

البته مهرزاد توسعه شرکت را که با نام توسعه «امپراتوری» از آن یاد شده بود، در دستور کار عنوان کرد و گفت: توسعه فعالیت شرکت توسعه امپراتوری سهامداران است و با این نگرش ما به دنبال توسعه و افزایش این امپراتوری هستیم.

در همین حین یکی از سهامداران گفت که من از نحوه اداری این امپراتوری بیمناک هستم که مهرزاد در پاسخ به سوال او گفت: نگرانی شما کاملا به جاست، ولی ما در کنار توسعه کمی به دنبال توسعه کیفی نیز هستیم تا منافع شرکت و سهامداران محفوظ بماند.

انتقاد و انصاف

حال و هوای مجمع کم‌کم به سوی پرسش سوال‌های متفاوت و البته انتقادی حرکت می‌کند. صداها و زمزمه‌هایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. یکی از سهامداران که چهره نسبتا جوانی نیز دارد در انتقاد از عملکرد مدیرعامل شرکت می‌گوید: شما در این دو سال عملکرد مناسبی نداشتید و با توجه به نگرش‌های تعالی سازمانی و نگرانی برای بیکاری کارگران کارخانه‌های نساجی پیشنهاد می‌کنم در بخش‌های فرهنگی کشور مشغول به فعالیت شوید.

این سهامدار در ادامه انتقادهای خود با هیجان زیادی می‌گوید: آقای مهندس مهرزاد! شما به دلیل عملکرد درخشان در حوزه اقتصادی بهتر است برای گرفتن نوبل به کشور سوئیس بروید!

اما مهرزاد از این انتقادها راضی است چرا که با لبخندی در پاسخ به انتقاد گفت: اینکه این سهامدار عزیز قصد دارند، بنده را به سوئیس بفرستند، بسیار از ایشان تشکر می‌کنم.هنوز تشکر مهرزاد تمام نشده بود که یکی دیگر از سهامداران می‌گوید: جایزه نوبل در سوئد است و نه سوئیس. این یادآوری که باعث خنده حضار شد تا حدی از التهاب مجمع که در نتیجه انتقادات سهامدار یاد شده ایجاد شده بود، کم می‌کند.

مهرزاد هم اضافه می‌کند: اگر سهامداران عزیز انصاف را رعایت کنند، بسیاری از سوالات در این مجمع مطرح نمی‌شود.

ابهام صدرا دلیل بسته ماندن نماد

مهرزاد در پاسخ به سوالی که در مورد دلایل بسته ماندن طولانی‌مدت نماد شرکت پرسیده شده بود، گفت: سهام شرکت از اسفندماه بسته شده و آن هم به دلیل ابهاماتی است که بورس درباره شرکت صدرا داشته است.ولی سهامداری پرسید، آیا نماد شرکت بعد از مجمع باز می‌شود یا سال دیگر در مجمع خدمت شما برسیم؟

مهرزاد هم در جواب گفت: آنچه که ما باید به عنوان وظیفه قانونی خود انجام دهیم در این مجمع در حال انجام دادن آن هستیم.

گزارش‌ها را به بورس می‌فرستیم و تصمیم بعدی برای بازگشایی باید از سوی بورس گرفته شود.اگر هم سازمان بورس ابهامی داشته باشد، ما موظف به رفع آن هستیم.

کمک گرفتن از سرمایه‌گذاری خارجی

مهرزاد در پاسخ به سوال سهامداری که در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی شرکت و به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری انتقاد کرده بود، گفت: من از شما سوال می‌کنم در شرایطی که نمی‌توانیم سهام بفروشیم همچنین منابع داخلی نداریم، موارد اصلاحی و پیشبرد شرکت را باید چگونه پیش ببریم؟

ولی سهامداران همچنان در قسمت‌های مختلف سالن می‌خواهند سوالات خود را بپرسند. سوالات پی در پی آنها به دلیل همهمه سالن چندان واضح نیست. اکبریه، رییس مجمع از سهامداران می‌خواهد که بعد از مجمع سوالات خود را مطرح کنند و صورت‌های مالی سال ۸۵ به تصویب حاضران می‌رسد.

۱۵۰ریال سود

نوبتی هم که باشد نوبت فصل شیرین تقسیم سود است.

اکبریه از سهامداران می‌خواهد با توجه به وضعیت نقدینگی شرکت و همچنین طلب ۱۱۰میلیارد تومانی شرکت به سهامداران عمده،

سود معقولی را برای تقسیم پیشنهاد کنند.مطابق برنامه اعلام‌شده هیات‌مدیره تقسیم ۱۰۰ریال را پیشنهاد کرد، ولی اکبریه به عنوان نماینده سهامدار عمده، رقم ۱۲۰ریال که معادل سود سال قبل بود را به مجمع پیشنهاد کرد. اما سهامداران خواستار تقسیم ۲۰۰ریال سود بودند. در نهایت اکبریه اعلام کرد که باتوجه به اینکه حقوق سهامداران جزء نیز لحاظ شود رقم ۱۵۰ریال به عنوان سود تقسیم شود که این مساله با موافقت حاضران به تصویب رسید.

در ادامه حق حضور اعضای هیات‌مدیره به شرط حضور در جلسات ماهانه معادل رقم سال قبل، یعنی ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد.

افزایش سرمایه مشروط

مجمع دوم که بلافاصله بعد از مجمع اول شروع شد، بحث افزایش سرمایه شرکت را مورد بررسی قرار داد. بعد از اتمام گزارش حسابرسان و بازرس قانونی مقرر شد که از محل مطالبات و واریز نقدی سهامداران افزایش سرمایه ۲۵درصدی صورت بگیرد. با این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از رقم ۳هزار و ۲۲۰میلیارد ریال به رقم ۴هزار و ۲۵میلیارد ریال می‌رسد. البته با توجه به اخذ نشدن مجوزهای نهایی لازم برای این اقدام قرار شد که افزایش سرمایه مشروط در مجمع تصویب شود تا مراحل بعدی از سوی شرکت برای مجوز نهایی بورس طی ‌شود.