نوبت دوم مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی (سهامی عام) دیروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی با حضور ۴۶درصد از صاحبان سهام رسمیت یافت و آقای معبودی به عنوان رییس جلسه انتخاب شد. آقایان حسین‌پناه و شمس‌نظری نظارت بر جلسه را عهده‌دار شدند و آقای رنگچیان هم به عنوان دبیر جلسه انتخاب و معرفی شد. در این نشست، صاحبان سهام پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره و حسابرس قانونی با پرداخت ۱۰درصد از سود تحقق یافته یعنی ۱۶ریال به ازای هر سهم موافقت کردند و همچنین در این جلسه ۱۹۰ریال نیز به عنوان EPSسال آینده اعلام شد. این گزارش می‌افزاید: موسسه حسابرسی بهمند برای یک سال دیگر به عنوان حسابرس قانونی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی انتخاب شد. در پایان مجمع سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو»، سرمایه‌گذاری پتروشیمی، سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری رنا و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده به عنوان ۵عضو هیات‌مدیره شرکت مزبور انتخاب و معرفی شدند.
اهم اقدامات و فعالیت‌های شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها
هیات‌مدیره، مدیران اجرایی و کارکنان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران تمام مساعی خود را به کار برده‌اند تا بتوانند در نهایت به‌رغم محدودیت‌ها، پاره‌ای از انتظارات سهامداران محترم را پاسخگو باشند.
امید به آن داریم و مصمم هستیم که با تمهیدات به عمل آمده و برنامه‌ریزی‌هایی که برای تقویت زیرساخت شرکت صورت گرفته، روند رو به رشد سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران را باتوجه به دارا بودن 255000نفر سهامدار جزء (که هنوز هم در کشور کم‌نظیر است) و با حمایت همه سهامداران محترم همچنان تداوم بخشیم. در سال مالی مورد گزارش نیز همانند سنوات گذشته در چارچوب استراتژی هدفمند تمرکز فعالیت‌های شرکت در زمینه خرید و فروش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران بوده است و بهینه‌سازی پرتفوی متنوع با حفظ ارزش کل و بازیافت منفعت با رعایت کل جوانب امور سهام نیز همچنان در دستور کار هیات‌مدیره شرکت قرار داشته است.
سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس منتج به مشارکت در سهام ۸۵ شرکت در پایان دوره مالی مورد گزارش جمعا به بهای تمام شده ۶۵۴۱۳۲میلیون ریال شده که مشارکت سرمایه‌‌گذاری در پنج شرکت از نظر میزان سرمایه در حدی است که در هیات‌مدیره برخی از آن شرکت‌ها حضور دارد. سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت‌های خارج از بورس در ۲۲ شرکت در حال بهره‌برداری و طرح‌های صنعتی جمعا به مبلغ ۲۴۷۰۳۱میلیون ریال که برخی از آن شرکت‌ها نظیر شرکت پلی‌نار به شرط برگشت شکوفایی به بورس اوراق بهادار در مرحله اقدام و آماده برای پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران است.
مانده کل سرمایه‌گذاری‌ها در پایان سال مالی مورد گزارش به ارزش دفتری به مبلغ 998276میلیون ریال است که نسبت به مانده سرمایه‌گذاری‌ها در پایان سال مالی گذشته به مبلغ 994540میلیون ریال از افزایش کمی برخوردار است.
اهم فعالیت‌های شرکت در بورس اوراق بهادار تهران
در سال مالی مورد گزارش نیز همانند سنوات گذشته در چارچوب استراتژی هدفمند، تمرکز فعالیت‌های شرکت در زمینه خرید و فروش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است و بهینه‌سازی پرتفوی سهام نیز با توجه به شرایط و مقتضیات جدید بورس، در دستور کار شرکت قرار داشته است.
طی سال مالی مورد گزارش مجموع خرید و فروش سهام معادل ۲۸۷میلیارد ریال (سال مالی قبل ۳۹۱میلیارد ریال) بوده که این مبلغ از انجام معامله روی سهام ۷۶شرکت صورت گرفته است. مجموع خرید سهام طی سال مالی معادل ۱۵۹میلیارد ریال (سال مالی قبل ۱۳۷میلیارد ریال) ناشی از خرید سهام ۶۷شرکت و مجموع فروش سهام نیز معادل ۱۲۸میلیارد ریال (سال مالی قبل ۲۵۴میلیارد ریال) ناشی از فروش سهام ۴۶شرکت بوده و از فروش سهام مزبور بالغ بر ۳۵میلیارد ریال (سال مالی قبل ۱۳۰میلیارد ریال) سود نصیب شرکت شده است.
سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس
به‌طوری که از آمار ارائه شده مستفاد می‌شود طی سال‌مالی مورد گزارش، به‌رغم ساختار مناسب پرتفوی و جابه‌جایی سهام بازده و جایگزینی سهام با بازدهی بالاتر و همچنین افزایش ۱۱درصدی به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نسبت به سال قبل، سود حاصله از سرمایه‌گذاری‌ها به میزان یک‌درصد نسبت به سال قبل کاهش و درصد سود تقسیم شده به قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری نسبت به دوره مشابه به میزان ۱۱درصد کاهش را نشان می‌دهند.
نکته قابل توجه آن است که عمده سود تقسیم شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بورس در سال‌ مورد گزارش صرف افزایش سرمایه در همان شرکت ها گردیده است و عملا نقدینگی تحصیل این شرکت ها صرف ایفای تعهدات خود نشده است. به‌رغم آنکه به قیمت تمام شده پرتفوی سرمایه‌گذاری در بورس به میزان 11درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
رئوس اجمالی برنامه آینده
1 - تداوم سیاست سال‌جاری مبنی بر فروش سهام مدیریتی با تمرکز بر فروش سهام شرکت‌های خارج از بورس به منظور استفاده از فرصت‌های بازار.
۲ - اصلاح ساختار مالی شرکت‌های تحت پوشش مدیریتی برای ورود سهام آنها به بورس، واگذاری و فروش به نحوی که میزان درصد مالکیت سهام آنها، به کمتر از ۲۰درصد یا صفر برسد و سرمایه‌گذاری مجدد وجوه حاصله در بورس و تامین منابع مورد نیاز برای پروژه‌ها و برنامه‌های در دست اجرا.
3 - رشد EPS (درآمد هر سهم)، خالص سالانه به میزان رشد تورم و دستیابی به پرتفوی (سبد سهام) متنوع و منعطف در برابر عوامل سیاسی و اقتصادی موثر بر بازار.
۴ - انتخاب بهترین رویکرد با سیاست توزیع سود و افزایش سرمایه با رعایت جوانب (صرفه و صلاح) شرکت به نحوی که شرکت در تمام ادوار قابلیت رقابت با سایر شرکت‌ها و نهادهای مالی و توانمندی لازم را داشته باشد.
5 - مدیریت و مراقبت مستمر پرتفولیو شرکت به منظور کاهش ریسک و افزایش بازدهی، با استفاده از اهرم‌های مالی و بهره‌گیری از روش‌های علمی و ترکیبی ارزیابی سهام جهت افزایش پرتفولیو و فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری.
۶ - در صورت تداوم وضعیت نامتعادل بورس، گستره فعالیت شرکت در پروژه‌های پتروشیمی، ساختمانی، خدمات بانکی و بیمه‌ای، به نحوی که بازده مناسب و مورد انتظار برای سهامداران محترم تحصیل گردد.
7 - جذب نقدینگی جامعه از طریق ابزارهای متنوع مشتقه با رعایت ضوابط قانونی و حقوقی و استفاده از وام و تسهیلات ارزان‌قیمت خارجی با استفاده از تکنیک‌های مالی و ابزارهای بازار سرمایه.
۸ - استفاده از فرصت‌ها و فایده بازار در بخش‌های متنوع اقتصادی، به نحوی که در برابر نوسانات اقتصادی هر بخش، سایر بخش‌ها از مخاطرات محفوظ بمانند.