گروه بورس- ایران‌خودرو دیزل در 9ماه ابتدای امسال 501ریال سود به ازای هر سهم خود محقق کرد.

به گزارش بورس اوراق بهادار تهران، این شرکت سود هر سهم سال ۸۵ خود را با سرمایه ۹۷۲میلیارد ریال مبلغ یک‌هزار و ۱۰۰ ریال پیش‌بینی کرد که در ۹ماه ابتدای سال تنها ۴۶درصد آن را پوشش داده است.
پیش‌‌بینی عملکرد سال 85 شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل در فروش با 36درصد افزایش، در بهای تمام شده کالای فروش‌رفته با 41درصد و در سود عملیاتی با 33درصد افزایش همراه است.
سود پس از کسر مالیات شرکت نیز بدون تغییر نسبت به سال مالی قبل پیش‌بینی شد.
هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد تقسیم مبلغ 972میلیارد ریال به ازای هر سهم معادل یک‌هزار ریال از سود قابل تقسیم سال مالی 85 را به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد دهد.
بنابراین گزارش مطابق ماده ۵ آیین‌نامه انضباطی، در شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، تصمیمات تقسیم سود باید مبتنی بر صورت‌های مالی تلفیقی باشد. سود قابل تقسیم، طبق صورت سود و زیان تلفیقی یا صورت سود و زیان شرکت اصلی است. این در حالی است که به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده، شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم تلفیقی سال مالی ۸۵ را ارائه نکرده است.
مطابق بند 3 گزارش حسابرس در خصوص صورت‌های مالی سال مالی 84 «طبق استانداردهای حسابداری، درآمد عملیاتی حاصل از فروش، باید پس از انتقال مخاطرات و مزایای عمده مالکیت کالا، در واحد تجاری شناسایی شود. طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد یک‌‌‌هزار و 466دستگاه از محصولات شرکت، جمعا به ارزش 784میلیارد ریال، تا پایان سال مالی مورد گزارش به مشتریان (عمدتا از طریق لیزینگ) تحویل نشده است. با توجه به مراتب فوق، شناسایی درآمد فروش محصولات تحویل نشده مزبور، می‌باید تا تکمیل کامل چرخه آن به تعویق افتاده و تعدیلات مورد لزوم از این بابت در حساب‌ها اعمال شده است. تعدیل مراتب فوق علاوه بر تاثیر در حساب‌های مرتبط، موجب خواهد شد تا سود سال مالی مورد گزارش به مبلغ 156میلیارد ریال کاهش یابد. در صورت در نظر گرفتن اثر بند مزبور سود قابل تخصیص تلفیقی شرکت از مبلغ 949میلیارد و 914میلیون ریال (مبنای تقسیم سود طی مجمع عادی سالانه به مبلغ 900ریال) به مبلغ 793میلیارد و 914میلیون ریال کاهش می‌یافت که در این صورت با توجه به مازاد تقسیم سود انجام گرفته، مبلغ سود انباشته تلفیقی پایان دوره (به مبلغ 72811میلیون ریال)، تبدیل به مبلغ (132789)میلیون ریال زیان انباشته تلفیقی خواهد شد.
مطابق اطلاعات ارسالی تا پایان آذرماه ۸۵ مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال (۱۰۳ریال به ازای هر سهم) در سرفصل اصلاح اشتباه دوره‌های قبل منظور شده است که مطابق اطلاعات دریافتی عمدتا مربوط به اصلاح کمیسیون فروش لیزینگ و جرایم مالیاتی است.