گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس تهران در روز قبل از عید سعید غدیرخم باز هم شاهد کاهش ارزش معاملات و افت شاخص بود.

روز یکشنبه همانند روز دوشنبه، معامله‌گران حقوقی چندان رغبتی نسبت به جمع‌آوری صف‌های فروش از خود نشان ندادند. روز یکشنبه در بازار شایع شده بود که بورس برای حمایت از بازار و جمع‌آوری صف‌های فروش با گروهی دیگر از شرکت‌های بورس از جمله بانک‌ها وارد مذاکره شده‌ است. از سوی دیگر شنیده‌ها از عدم‌تمایل سازمان بورس، نسبت به جمع‌آوری صف فروش شرکت‌هایی همچون پتروشیمی خارک، چادرملو، گل‌گهر و کالسیمین به دلیل تاثیرگذاری قابل‌توجه بر افت شاخص، حکایت دارد. در این خصوص هیچ بخشنامه‌ یا خبر رسمی منتشر نشده است. اما جا دارد که اگر این شایعه واقعیت دارد، سازمان پاسخ دهد.

روز یکشنبه ۶نماد معاملاتی متوقف شد و یک بلوک از سهام شرکت کربن نیز به صورت عمده عرضه شد.

در پایان معاملات روز هفدهم دی‌ماه، نماد شرکت‌های فرآوری مواد معدنی ایران و ایران‌مرینوس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده، شیمیایی سینا و پتروشیمی اراک جهت برگزاری جلسه هیات‌مدیره به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، بین‌المللی توسعه ساختمان (ثاخت) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و سرمایه‌گذاری توس‌گستر جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و عمومی فوق‌العاده به منظور تغییر در اساسنامه متوقف شدند.

همچنین در این روز معاملاتی، شرکت کارگزاری «کیمیا سهم» سه میلیون و ۷۰۰هزار سهم معادل ۴۸/۱درصد از سهام شرکت کربن ایران متعلق به شرکت صبا تامین را در تابلوی فرعی به صورت یک جا و نقد به قیمت پایه یک‌هزار و ۷۶۶ریال عرضه و معامله کرد. گفته می‌شود، این بلوک احتمالا از سوی سرمایه‌گذاری پتروشیمی خریداری شده است.

به نظر می‌رسد، چنانچه خریدار این معامله «وپترو» باشد، این اقدام در جهت حفظ کرسی‌های هیات‌مدیره توسط «وپترو» صورت گرفته است چرا که «وپترو» چهارکرسی هیات را در اختیار دارد و این اقدام در آستانه مجمع عادی به طور فوق‌العاده شرکت برای انتخاب هیات‌مدیره و رسیدگی به صورت‌های مالی است. در راستای رقابت برای سهم کربن بیمه مرکزی توانست با خریدهای خود یک کرسی هیات‌ مدیره شرکت را تصاحب کند.سازمان بورس همچنین اعلام کرد که شرکت کارگزاری بانک سامان، هفت درصد از سهام شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر را به طور عمده در ۲۳ دی امسال عرضه خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بورس، مجموع سهام منتشر شده این شرکت هفتاد میلیون سهم است که چهار میلیون و نهصد هزار سهم آن در تاریخ اعلام شده عرضه می‌شود.

فروشنده این سهام، شرکت طراحی صنعتی ایران است و شرایط واگذاری آن نیز یک جا و نقد و قیمت پایه هر سهم ۲۳هزار و پانصد ریال اعلام شده است.

«دوده» در مدار افزایش تولید

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده است که با راه‌اندازی طرح توسعه شرکت دوده صنعتی پارس، پیش‌بینی سود سال آینده این شرکت تقویت می‌شود.

شنیده‌های ما: به طور رسمی از شرکت اطلاعی کسب نشده است، اما بررسی‌های کارشناسان مستقل نشان می‌دهد که با راه‌اندازی طرح توسعه دوده صنعتی EPS این شرکت از سطح ۱۰۰تومان در سال جاری ( بدون اثر افزایش سرمایه ) به حدود ۱۶۰تومان تقویت خواهد شد. البته در اینکه طرح توسعه دوده صنعتی احتمالا تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد، تردیدی نیست و با افتتاح این طرح تولید شرکت از سطح ۱۵هزار تن دوده صنعتی به سطح ۳۰هزار تن یعنی ۱۰۰درصد افزایش می‌رسد، اما برخی شنیده‌های ما حکایت از آن دارد که شرکت با توجه به افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی که دارد و به سطح ۶۰میلیارد ریال می‌رسد، خواهد توانست با انجام تعمیراتی روی خط تولید قدیمی خود، ظرفیت تولید اسمی شرکت را از سطح ۱۵هزار تن به سطح ۲۱هزار تن برساند. همین بهینه‌سازی در شرکت مادر، یعنی کربن نیز روی داده است و ظرفیت تولید از سطح ۳۴به ۵۱هزارتن رسیده است، با این فرآیند، کارشناسان صنعت مربوطه بر این باورند که «دوده» توان تولید ۴۰هزار تنی را نیز دارد.

بازار در انتظار تولیدات جدید «خکمک»

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که کمک فنرایندامین قصد دارد تا نوع جدیدی از تولیدات خود را وارد بازار کند. کاهش محصولات شرکت مزبور در بازار گویای این مطلب است.

شنیده‌های ما: از درون شرکت خبر می‌رسد که کاهش محصولات «خمک» در بازار به دلیل تلاش برای افزایش کیفیت محصولات است. پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده کمک فنرایندامین با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به گذشته روانه بازار شود.

البته ناگفته نماند که گرچه شرکت برای افزایش کیفیت محصولات خود هزینه‌های بسیاری کرده است، اما کمک فنرایندامین افزایش نرخی نخواهد داشت.

برنامه‌های «فاهواز» برای خروج از زیان‌دهی

گفته‌های بازار: گفته می‌شود نورد و لوله اهواز با تدوین طرحی چند مرحله‌ای در پی خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و خروج از زیان دهی و رسیدن به شناسایی سود است. برنامه کوتاه‌مدت شامل ارائه پیشنهادها به کمیسیون منتخب دولت در جهت رفع نیازهای شرکت است. برنامه بلند‌مدت نورد و لوله اهواز نیز اجرای طرح توسعه شرکت با هدف کسب فرآیند کامل تولید از سنگ آهن تا کلاف و ورق فولادی به ظرفیت ۸۰۰هزار تن در مرحله نخست است که این طرح در مرحله دوم به ۲میلیون تن تولید می‌رسد.

شنیده‌های ما: شرکت برنامه خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت را تایید کرد و گفت که برنامه‌های فوق‌الذکر جهت شناسایی سود در شرکت در حال انجام و پیگیری است.