گروه بورس- شرکت سیمان خزر برای هر سهم مبلغ 500 ریال خالص سود تصویب کرد. به گزارش خبرنگار ما، در مجمع عمومی عادی سالانه این شکرت که با حضور 84 درصد سهامداران برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. در این مجمع، روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات منفردا و یا تواما به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت سیمان خزر انتخاب شدند. مهندس میرزایی رییس این مجمع، آقای بنی‌احمدی،‌دبیر و آقایان توکل و یگانگی ناظران مجمع مزبور بودند ایران مشهود نیز به عنوان بازرس قانونی شرکت انتخاب شد. سیمان خزر در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 85 مبلغ 68 میلیارد ریال سود خالص و 24 میلیارد ریال سود انباشته کنار گذاشت. فروش شرکت نیز بیش از 197 میلیارد ریال بود که این رقم در مقایسه با سال قبل از 2/17 درصد رشد برخوردار است. این شرکت از جمله 20 شرکت برتر بورس در زمینه اطلاع‌رسانی است.

مقدمه و تاریخچه فعالیت شرکت
شرکت سیمان خزر (سهامی عام) در تاریخ 19/1/1366 تحت شماره 64493 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران با سرمایه‌ای معادل 5/3میلیارد ریال به ثبت رسیده و فعالیت خود را از سال 1367 آغاز نمود و با توجه به نیاز مالی، در چند مرحله اقدام به افزایش سرمایه نموده که آخرین سرمایه افزایش یافته شرکت به مبلغ 600میلیارد ریال موضوع مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 19/5/1384 صاحبان سهام در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.
شرکت سیمان خزر در سال ۱۳۷۴ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است و در حال حاضر یکی از شرکت‌های تابعه شرکت سیمان فارس و خوزستان می‌باشد.
موقعیت
کارخانه سیمان خزر در ۸۵ کیلومتری جاده قزوین- رشت در شهرستان لوشان قرار گرفته است. ظرفیت اسمی این کارخانه ۲۰۰۰تن در روز می‌باشد، اما از بدو راه‌اندازی تاکنون تولید کارخانه به این ظرفیت نرسیده است از طرفی در سال ۱۳۶۹ با وقوع زلزله دلخراش گیلان صدمات شدیدی به تجهیزات کارخانه و ادوات برقی و کنترلی وارد شد. به همین دلیل و با توجه به نیاز منطقه، شرکت سیمان خزر در اوایل اردیبهشت ۱۳۸۰ تصمیم به بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت خط تولید موجود گرفت. در همین راستا شرکت خدمات مهندسی سیمان فارس و خوزستان (CES) به عنوان مشاور مادر انتخاب گردید و با تهیه طرح توجیهی فنی اقتصادی، مجوز موافقت اصولی برای ظرفیت ۴۰۰۰تن در روز از طرف وزارت صنایع صادر گردید، هدف از اجرای پروژه افزایش ظرفیت، مدرنیزه کردن ماشین‌آلات و افزایش تولید کلینکر از ۲۰۰۰ تن به ۴۰۰۰ تن در روز به موجب موافقت اصولی اخذ شده از وزارت صنایع و معادن به شماره ۱۰۸۷۸/۳۳ مورخ ۴ دی ماه سال ۸۰ بوده که طبق آخرین برآوردهای انجام شده کل بودجه مورد نیاز طرح مبلغ ۷۶۴میلیارد ریال می‌باشد.
مقرر است مبلغ 220میلیارد ریال از طریق صاحبان سهام (آورده نقدی و اندوخته) و مابقی نیز با استفاده از تسهیلات (ارزی و ریالی) بانکی و مازاد سرمایه در گردش نقدی حاصل از پیش فروش محصولات تامین شود.
پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری انجام شده طی ۸ سال بازیافت شود. پیش‌بینی اولیه زمان اجرای پروژه ۳۰ ماه از تاریخ موثر شدن گشایش اعتبارهای اسنادی ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی بوده است.
پیشرفت فعالیت‌های فیزیکی پروژه تا تاریخ ترازنامه حدودا 21/83درصد (در سال مالی قبل 69درصد) با حدود 15/3درصد تاخیر نسبت به برنامه است.
مبالغ هزینه شده به میزان ۶۱۵میلیارد ریال (در سال مالی قبل ۴۲۲میلیارد ریال) و درصد پیشرفت پروژه از نظر هزینه به میزان حدود ۸۰درصد (در سال مالی قبل حدود ۵۵درصد) بالغ شده است.
پیش‌بینی می‌شود در خرداد ماه 1386 تولید آزمایشی انجام پذیرد.
گزارش اقدامات تولیدی و فنی به شرح ذیل می‌باشد:
میزان کلینکر و سیمان تولیدشده در سال مالی 85-84 برابر 507676تن و 585627تن بوده است. که در مقایسه با سال مالی 84-83 به مقدار 50642تن افزایش تولید سیمان داشته‌ایم.در دوره مالی گذشته، به دلیل حجم وسیع فعالیت‌های پروژه افزایش ظرفیت و همراستا بودن پروژه مذکور با فعالیت‌های فنی و تولیدی کارخانه، دستیابی به راندمان‌های مطلوب تولید، مشکل‌تر از دوره‌های گذشته بوده و یقینا تلاش‌های مضاعف و ارزشمند کلیه همکاران، نقش بسزایی در برآورده شدن بسیاری از اهداف اساسی کارخانه و افزایش راندمان تولید داشته است.
اهم اقدامات تولیدی و فنی در سال مالی مورد گزارش:
1 -خارج نمودن هات گاز از مدار که مقدار 450000لیتر در مصرف مازوت صرفه‌جویی شده است.
۲ -از مهر ماه ۸۵ موفق به گازسوز نمودن کامل مشعل کوره و جایگزینی ۱۰۰درصد گاز طبیعی به جای سوخت مازوت گردیده است.
3 -مدت توقف کوره در سال مالی 85-84 به مدت 5/43روز و متراژ آجرچینی در سال مالی برابر 9/76متر می‌باشد که در مقایسه با سال مالی گذشته 5/42روز و متراژ 109متر آجرچینی بوده به طوری که به ازای هر تن تولید کلینکر 1340گرم بر تن که نسبت به سال مالی گذشته (2050گرم) بر تن به میزان 710گرم بر تن کاهش یافته است.
۴ -ساخت سیمان کم آلکالی و مقاومت ویژه، جهت کاربرد در پروژه افزایش ظرفیت و ارائه مشاور کیفی با شرکت‌های مربوطه.
5 -کنترل کیفی سیمان تولیدی (پرتلند، پوزولانی و پرتلند نوع یک) که به تایید اداره استاندارد در تمام مراحل رسیده است و همچنین اخذ پروانه استاندارد تولید سیمان پرتلند- پوزولانی P-P-V از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان و دریافت لوح واحد نمونه استان از استاندار محترم گیلان.
۶ -نصب و راه‌اندازی سه دستگاه بک فیلتر در قسمت‌های نمونه‌گیر یک و ابتدای باند بالابر و بارگیر خانه.
7 - ادامه روند استقرار سیستم نگهداری تعمیرات پیشگیرانه (PM) و تشکیل کمیته ویژه جهت تهیه نرم‌افزار و سیستم کدینگ جدید برای خط تولید جدید.
۸ - همکاری با واحد افزایش ظرفیت در جهت ساخت کسری قطعات مورد نیاز برای نصب تجهیزات.
9 -بررسی و ارائه گزارش نهایی ممیزی انرژی به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور.
۱۰ -رعایت کامل پیک برق در ساعات پرمصرف برای کاهش هزینه‌های برق.
11 -تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی از جمله کمیته‌های انرژی، کنترل کیفی، آموزش، ایمنی و بهداشت، 5S، PM، فنی برای کنترل بهینه فرآیندهای تولید و کاهش هزینه‌های مربوط و استفاده مطلوب‌تر از پتانسیل نیروهای انسانی کارخانه.
۱۲ -رفع معایب اساسی واحد سنگ‌شکن و افزایش ساعات کارکرد دپارتمان فوق.
13 -در مدار آوردن سیلوی شماره 2 سیمان.
۱۴ -تهیه و ارسال گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به اداره کل محیط‌زیست استان گیلان.
برنامه‌های هیات‌مدیره برای دوره مالی 6 ماه منتهی به 29/12/1385
۱ - توقف خط تولید و شروع فعالیت نصب و راه‌اندازی نهایی پروژه افزایش ظرفیت
2 - آموزش‌های مورد نیاز خط 4000 تنی در دوران توقف کارخانه
۳ - تکمیل برنامه تدوین استراتژی و بهبود روش‌ها
4 - تلاش برای تعیین تکلیف اراضی شرکت
۵ - تلاش جهت تامین مالی پروژه
6 - هماهنگی با ارگان‌های ذی‌ربط جهت تامین کلینکر برای دوران توقف و تولید و تحویل مستمر سیمان
۷ - استفاده بهینه از نیروهای موجود در زمان توقف خط تولید برای تکمیل نصب ماشین‌آلات و تجهیزات پروژه افزایش ظرفیت.