گروه توسعه معادن روی، چادرملو و گروه دارویی به عنوان سهام برتر آبان ماه ۸۵ معرفی شدند. گروه تحلیلگران «ایران تحلیل» با انجام یک بررسی، گروه‌های پیشرو بورسی در آبان‌ماه ۸۵ به این نتیجه رسیده است.

در این بررسی، فاکتورهایی از قبیل قیمت جهانی سرب و روی، وضعیت معدن انگوران، طرح گندله‌سازی چادرملو، افزایش نرخ محصولات دارویی و اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌های دارویی مورد توجه قرار گرفته است. این گزارش را بخوانید.

از گروه شرکت‌های تولیدکننده روی، شرکت‌های توسعه معادن روی و باما در لیست ۱۰ سهم پربازده ماه گذشته قرار گرفتند. «کروی» با بازدهی ۱۵/۳۹درصدی عنوان اول این لیست و باما با بازدهی ۷۵/۲۲درصدی عنوان ششم این فهرست را به خود اختصاص داد. از جمله دلایل رشد این دو شرکت می‌توان به افزایش قیمت جهانی روی و سرب به ترتیب به ۴۵۱۰ و ۱۵۵۷ دلار در هر تن اشاره کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به زودی قیمت جهانی روی به ۵۰۰۰ دلار و قیمت جهانی سرب به ۱۸۰۰ دلار برسد، این در حالی است که شرکت باما بودجه خود را بر مبنای روی ۳۰۰۰ دلار و سرب ۹۵۰ دلار و توسعه معادن روی بودجه خود را بر مبنای روی ۳۶۰۰ دلار بسته است. این امر می‌تواند موجبات تعدیل مجدد عایدی را برای این دو سهم به ارمغان آورد و پیش بینی می‌شود در ماه جاری نماد باما برای تعدیل مثبت متوقف شود.

از جمله دلایل رشد «کروی» در یک ماه گذشته می‌توان به باز شدن نماد این شرکت پس از ۴ ماه توقف و تقسیم سود ۸۵۰ ریالی در تاریخ ۲۰ آبان ماه اشاره کرد. این بازگشایی همراه با تعدیل مثبت عایدی از ۱۰۳۱ ریال به ۱۲۵۱ ریال بوده است. متوقف بودن طولانی نماد «کروی» در حالی که زیرمجموعه‌های آن رشد خوبی را در بورس تجربه کردند باعث شد خالص ارزش دارایی NAV سهم به حدود ۸۷۰۰ ریال افزایش یابد که پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی نماد شرکت‌های کالسیمین و فرآوری، NAV این شرکت همچنان رشد کند. همچنین خبر استخراج خاک از معدن انگوران در چند روز گذشته باعث تقویت بیشتر این گروه شده است. البته در تحلیل «کروی» به زیان انباشته تلفیقی آن به دلیل تقسیم سود بیش از حد مجاز در مجمع سال مالی قبل باید توجه داشت.

از دیگر شرکت‌های گروه معدنی که در لیست پرپازده‌ترین سهام ماه گذشته قرار گرفتند، می‌توان به شرکت چادرملو اشاره کرد. این شرکت با بازدهی ۲۸درصدی عنوان چهارم این لیست را از آن خود کرد. هیات مدیره این شرکت قصد دارند افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی را به سهامداران پیشنهاد دهند و به همین منظور اقدام به افزایش سهام شناور شرکت در بازار کرده‌اند. سهام شناور «کچاد» هم اکنون ۴۲/۱۴درصد است که طبق مقررات بورس برای افزایش سرمایه باید به ۲۰درصد افزایش یابد. به طور معمول افزایش سهام شناور یک سهم در روند رشد قیمتی سهم اتفاق می‌افتد، بنابراین کارشناسان در ماه آتی هم رشد قیمتی چادرملو را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین این شرکت طرح ساخت کارخانه گندله‌سازی با پیشرفت ۳۵/۸۰درصدی (تاریخ بهره‌برداری ۱۳۸۶) و طرح توسعه خط چهارم کارخانه فرآوری با پیشرفت ۶۷درصدی (تاریخ بهره‌برداری سال ۱۳۸۶) را در دست اجرا دارد. تحلیلگران سود سال بعد این شرکت را حدود ۲۶۰۰ ریال برآورد می‌کنند.

از گروه دارویی شرکت‌های سینا دارو (رتبه ۲ با بازدهی ۶۸/۳۸درصدی)، البرز دارو (رتبه ۳ با بازدهی ۶۲/۲۸درصدی)، ایران دارو (رتبه ۵ با بازدهی ۶۴/۲۵درصدی)، دارویی لقمان (رتبه ۷ با بازدهی ۳۲/۲۱درصدی)، فرآورده‌های تزریقی ایران (رتبه ۸ با بازدهی ۰۳/۲۰درصدی) و کیمیدارو (رتبه ۱۰ با بازدهی ۱۵/۱۹درصدی) در لیست ۱۰ شرکت پر بازده ماه گذشته قرار گرفتند. از جمله دلایل عمده اقبال بازار به این گروه می‌توان به افزایش نرخ محصولات دارویی از اواخر ماه گذشته اشاره کرد که این امر می‌تواند موجبات تعدیل بیشتر سود این گروه را به دنبال داشته باشد. در ماه گذشته شرکت سینا دارو سود خود را ۱۵درصد افزایش داد، همچنین نماد شرکت کیمیدارو هم اکنون برای تعدیل مثبت ۲۴درصدی عایدی از ۷۵۹ ریال به ۹۴۰ ریال متوقف است. نماد شرکت فرآورده‌های تزریقی ایران نیز برای تعدیل مثبت ۴۰درصدی عایدی از ۵۹۱ ریال به ۸۲۸ ریال بسته است.

از جمله دلایل اقبال بازار به شرکت‌های دارویی می‌توان به طرح‌های توسعه آنها نیز اشاره کرد. البرز دارو طرح‌های احداث ساختمان جدید آمپول‌سازی و خرید و نصب ماشین‌آلات سرنگ پرکنی را در دست اجرا دارد که تاریخ بهره‌برداری از آنها را اواخر سال ۱۳۸۶ اعلام کرده است. دارویی لقمان نیز طرح توسعه بخش استریل با پیشرفت ۹۸درصدی، شرکت فرآورده‌های تزریقی ایران طرح پروژه قرص‌سازی با پیشرفت ۲۰درصدی و کیمیدارو طرح توسعه و تکمیل واحد آمپول‌سازی با ۱۵درصد پیشرفت کار را در دست اجرا دارند.

البرز دارو افزایش سرمایه سنگین ۵/۶۶۲درصدی را دستور کار خود دارد که به همین دلیل شرکت قصد دارد سهم شناور خود را در بازار افزایش دهد، به همین منظور این روزها معاملات سنگینی بر روی نماد این شرکت دیده می‌شود.

بین‌المللی پارس نیز با ۵۵/۱۹درصد بازدهی عنوان نهم این لیست را از آن خود کرد. علت این بازدهی تعدیل سود شرکت برای سال مالی جدید بوده است. البته رتبه نقدشوندگی پایین سهم، معاملات کم حجمی را برای سهم رقم زده است.