فارس- از جمع ۶۰ شرکتی که قرار بود به تابلوی چهارم منتقل شوند، فهرست ۴۶شرکت اعلام شد و با افزوده شدن دسته جمعی این شرکت‌ها، تعداد شرکت‌های این تابلو به ۸۹ رسید. مدیران سازمان بورس در حالی از هفته پیش خبر از انتقال ۶۰شرکت به تابلوی چهارم و مهجور معاملات خبر می‌دادند که بعد از بررسی‌ها و برگزاری چندین جلسه ، عصر روز چهارشنبه هفته گذشته با موافقت رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، حوزه معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار نسبت به انتشار فهرست ۴۶ شرکت از ۶۰ شرکت مورد بررسی اقدام کرد.

این فهرست در شرایطی اعلام و منتشر شد که سید علی حسینی، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها اظهار داشت: براساس بررسی‌ها قرار بود تا ۶۰شرکت به تابلو چهارم منتقل شوند. وی افزود: بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد و به برخی از شرکت‌ها فرصت داده شده تا برای آخرین بار نسبت به رفع موارد مورد نظر اقدام کنند.

حسینی افزود: در غیر این صورت ظرف روزهای آینده باقی شرکت‌ها نیز به تابلو چهارم اضافه خواهند شد.

به گفته حسینی در حالی این شرکت‌ها از روز شنبه و براساس زمان بندی هفته‌ای یک روز و فقط از ساعت ۸ و سی دقیقه تا ۹صبح مورد معامله قرار خواهند گرفت که گزارش فارس حاکی است در میان این ۴۶ شرکت صنعت نساجی با ۸ شرکت سردمدار سقوط به این تابلو بوده و صنایع فلزات با ۷شرکت و صنایع غذایی و کانی‌ها و لوازم خانگی هر کدام با ۶شرکت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

از صنایع تجهیزات و شیمیایی هر کدام ۳شرکت، خودرو و پلاستیک هریک ۲شرکت حضور دارند و ۳ شرکت نیز از تک سهم‌های بازار و بدون هم‌گروه هستند.

فهرست ۴۶ شرکت منتقل شده به تابلو چهارم به این شرح است:

صنعت نساجی: بافت آزادی با نماد نبافت -ایران برک با نماد نبرک -ریسندگی و بافندگی پاکریس با نماد نپاک -ایران پوپلین با نماد نیوپلن - نساجی خوی با نماد نخوی -فرش پارس با نماد نفرش -نساجی مازندران با نماد نمازن -مخمل و ابریشم کاشان با نماد نمخمل

صنعت فلزات: صنایع بسته‌بندی البرز با نماد فالبر -آونگان با نماد فاون -صنایع بسته‌بندی مشهد با نماد فبستم- صنعتی نورد و پروفیل پارس با نماد فپرو -سپنتا با نماد فپنتا -صنایع فلزی ایران با نماد فلزی -پارس متال با نماد فمتال

صنعت غذایی: روغن نباتی پارس با نماد غپارس -کشت و صنعت چین چین با نماد غچین - ساسان با نماد غساسا-فرآورده‌های غذایی مشهد با نمادغمشهد - ویتانا با نماد غویتا -کیوان با نماد غیوان

صنعت کانی‌ها: آبگینه با نماد کابگن -چینی سازی البرز با نماد کالبر -تولیدی کاشی تکسرام با نماد کترام -کاشی سعدی با نماد کسعدی -فرآورده‌های نسوز ایران با نماد کفرا - مقره‌سازی ایران با نماد کمقره

صنعت لوازم خانگی: ارج با نماد لارج -تولیدی بهمن با نماد لبهمن -پارس الکتریک با نماد لپارس -ایران پویا با نماد لپویا- جنرال با نماد لجرال -لوازم خانگی پارس با نماد لخانه

صنعت شیمیایی: داروسازی تهران شیمی‌با نماد

شتهران- الیاف با نماد شلیاف - پارسیلون با نماد شیلون

صنعت تجهیزات: اتمسفر با نماد تاتمس- پمپ پارس با نماد تپمپس- کمپرسورسازی ایران با نماد تکمان

صنعت خودرو: تولیدی تیزرو با نماد ختیز - صنعتی تولیدی مرتب با نمادخمرتب

صنعت پلاستیک: ایران و غرب با نماد پغرب - لاستیک البرز با نماد پکیان

تک سهم‌ها: قوه پارس با نماد بقوه -داروسازی شهید قاضی با نماد دقاضی -پرمیت با نماد سپرمی‌

سازمان بورس براساس ماده ۷ آیین‌نامه و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار در «مواردی از قبیل زیان دهی، عدم رعایت سیاست افشای اطلاعات، مطلوب نبودن میزان فعالیت و حجم داد و ستد و گردش سهام و عدم عرضه سهام مازاد بر حد مجاز، در طی مهلت مناسب، با تصویب هیات مدیره بورس و اعلام رسمی‌ سازمان بورس و اوراق بهادار باعث حذف شرکت از تابلو فرعی و انتقال به تابلو غیررسمی ‌می‌شود.»

با استناد به همین ماده و بر اساس معیاری‌هایی که سازمان بورس در نظر گرفته، ‌شرایط معاملات این تابلو با دیگر تابلو‌ها از تفاوت‌های بنیادی برخوردار است و دارای ویژگی‌هایی است.

عمده شرکت‌های مورد معامله در این تابلو، شرکت‌هایی هستند که حداقل اطلاعات مورد نظر بورس جهت انجام معاملات برخوردار نبوده و یا اطلاعات ارائه شده توسط آنها قابلیت اتکا جهت انعکاس به بازار را ندارد. از این رو، بورس هیچ الزامی‌در قبال انتشار عمومی‌اطلاعات نداشته و سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این تابلو را دارند باید نسبت به تصمیمات خود حساسیت بیشتری نشان دهند.

بر این اساس، ریسک سرمایه‌گذاری در این تابلو نسبت به سایر تابلوها بسیار بیشتر است. اطلاعات مربوط به معاملات این تابلو از سوی سازمان بورس منتشر نشده و در شاخص‌ها نیز منظور نمی‌شود. بدیهی است هرگونه اطلاعات حسابرسی شده ارائه شده توسط شرکت‌ها به بورس، به بازار منعکس می‌شود.

خرید سهام در تابلوی غیررسمی‌برای همه سهامداران اعم از جزء و عمده مجاز است. لیکن خریداران باید بدانند تنها با هدف خرید و نگهداری سهام اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند و امکان سفته‌بازی در این تابلو میسر نیست. زیرا فروش مجدد سهام خریداری شده در این تابلو توسط سهامداران جزء (کمتر از ۵/۲درصد) امکانپذیر نیست. ضمن این که فروش مجدد بیش از ۵/۲درصد نیز با ارائه دلایل توجیهی لازم به بورس امکان‌پذیر است.

بدیهی است در صورتی که سهامداران، سهام شرکتی را خریداری کنند باید تا تعیین تکلیف شرکت که به طور عمده منجر به حذف از بورس می‌شود سهام خود را نگهداری کنند.

معاملات سهام در این تابلو صورت توافقی بوده و فقط کارگزاران خاصی به تشخیص هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز به معامله این سهام هستند.

مطابق مصوبه شورای‌عالی بورس، شرکت‌های منتقل شده به تابلوی غیررسمی ‌در پایان سال ۱۳۸۵ مورد بازنگری قرار می‌گیرند و در صورت عدم تطبیق شرایط با شرکت‌های تالار فرعی از بورس حذف می‌شوند و پذیرش مجدد این شرکت‌ها در بورس با بررسی جامع و احراز شرایط مورد اقدام قرار می‌گیرد.