ایسنا- کلیه سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌های دولت از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی بر تولید تاکید داشته‌ است اما می‌توان بازار محصولات کشاورزی را به‌وسیله بورس اصلاح کرد و از بازار انحصاری به سمت بازار رقابتی حرکت کرد. دکتر محمدحسین چیذری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه بورس کالای کشاورزی، به تشریح مشکلاتی که در چند سال گذشته بورس کالای کشاورزی با آن مواجه بوده پرداخت و گفت: با توجه به این که تولیدکنندگان بسیار پراکنده و خرده‌پا هستند و ما نیز از یک بازار سنتی پیروی می‌کنیم، بنابراین نیازمند سازماندهی بازار اولیه از سوی دولت هستیم.

او به تشکیل شرکت تامین سرمایه اشاره کرد و گفت: با تشکیل این شرکت، بازار اولیه سازماندهی خواهد شد. همچنین هدف اصلی بورس کالا این بود که در ۲ سال گذشته دولت اقداماتی انجام دهد، تا این اقدامات منجر به رونق بورس کالای کشاورزی شود.

چیذری در ادامه عرضه ۳۰‌درصد از محصولات وارداتی در تالار بورس را مطرح کرد و افزود: دولت کارخانه‌های تولیدی فلزی را موظف کرده که حداقل ۳۰‌درصد از تولیدات‌شان را در تالار بورس عرضه کنند، این یک نوع ابزاری است که دولت از آن استفاده کرده و همین امر باعث شده که بورس فلزات رونق قابل توجهی داشته باشد، بنابراین دولت باید با مجاب کردن واردکنندگان محصولات کشاورزی، به عرضه ۳۰‌درصد از این محصولات در بورس بپردازد.

وی با اشاره به این که از سازمان تعاون روستایی خواستیم که عرضه محصولات خود را از طریق بورس کالا داشته باشند، ادامه داد: اما این امر نیز اتفاق نیفتاده است، بنابراین این جزو عوامل عمده و مهمی ‌بود که باعث شد که بورس از رونق کمی‌ برخوردار باشد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالا یکی از موانع درونی بورس کالا را استفاده نکردن از شرکت کارگزاری قوی عنوان کرد و افزود: باید در کل شرکت‌های کارگزاری بازنگری به عمل آید که خوشبختانه شرکت‌های کارگزاری درخواست‌کننده جدیدی داریم که اکثر آنها بانک‌های دولتی، خصوصی، موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند، اما منتظر مشخص شدن وضعیت ادغام بورس‌ها هستیم که در نهایت باید تصمیم‌گیری موثری را برای شرکت‌های کارگزاری جدید انجام دهیم.

چیذری به تشکیل اتاق پایاپای و این که باید توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری این اتاق را تشکیل می‌دادند اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد اما باید دید که در آینده با ادغام چه اتفاقی صورت خواهد گرفت که بتوانیم برنامه‌ریزی مطلوبی را برای بورس کالای کشاورزی داشته باشیم.