گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از ثبت رشد بی سابقه ۵۲/۱درصدی روز شنبه رو به آرامش و استراحت گذاشت. در بازار دیروز شاخص کل تحت تاثیر افزایش عرضه‌ها در اکثر نمادهای عمده بازار و تمایل معامله‌گران عمده برای عرضه سهام و شناسایی سود با افت ۵/۶۶واحدی مواجه شد و به ۲۶هزار و ۲۱۷واحد عقب نشست. در همین حال کارشناسان بازار با توجه به در پیش بودن چند عرضه بلوکی عمده که نخستین مورد آن دیروز با عرضه بلوک ۱۸درصدی پالایشگاه شیراز آغاز و در روزهای آینده با عرضه ۴بلوک بانک پارسیان، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان و سایپا به اوج می‌رسد در انتظار عرضه‌های بیشتر از سوی حقوقی‌های متمایل به خرید این بلوک‌ها نیز هستند.در بازار دیروز بلوک ۱۸درصدی پالایشگاه شیراز توسط سازمان خصوصی سازی از طرف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۵۰۸۴ ریال به فروش رسید.

گفته می‌شود این بلوک توسط هلدینگ نفت و گاز پارسیان خریداری شده است، امری که در صورت صحت، موقعیتی فوق‌العاده به این هلدینگ می‌بخشد. زیرا پارسان مالکیت هنوز رسمی‌نشده‌ای بر پتروشیمی شیراز داراست. تملک هر دو شرکت پالایشگاه و پتروشیمی شیراز می‌تواند به معنای سود بیشتر برای هر دو شرکت باشد.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد تداوم اظهارنظرهایی در مورد بازارهای موازی از جمله بازار ارز بودند. در کنار اعلام حذف گزینه ارز مرجع از سایت ثبت سفارش‌ها که به معنای محدود‌تر شدن تخصیص ارز مرجع است، دیروز دکتر علی‌ صالح‌آبادی در حاشیه همایش استاندارد‌های گزارشگری مالی بین‌المللی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس ارز چه زمانی راه‌اندازی می‌شود، گفت: همان‌طور که قبلا گفتم برای بورس ارز کمیته‌ای تشکیل شد و مسوولیت آن کمیته با بانک مرکزی است که با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در حوزه‌ جزو وظایف اصلی بانک مرکزی است. ما در بازار سرمایه صرفا بستر‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رویه‌های معاملاتی ارز را فراهم کرده‌ایم و به بانک مرکزی هم اعلام کرده‌ایم، حال اینکه تصمیم‌گیری شود که کی و چه زمانی این کار انجام شود، طبیعتا جزو اختیارات بانک مرکزی است.

در همین حال اوج‌گیری بهای جهانی فلزات و دلار در داخل موجب شد، دیروز بهای مس کاتد به مرز هر کیلو ۲۰ هزار تومان در بورس کالا برسد.

اوج‌گیری فلزات در بازارهای جهانی

در همین حال دیروز بحث در مورد اعلام عوارض بر صادرات محصولات معدنی ادامه داشت؛ در شرایطی که با اعلام عدم تاثیر‌گذاری این عوارض بر ملی مس بخش عمده نگرانی بازار برطرف شده است، اما آماری اعلام شد که صادرات سنگ‌آهن ایران در پنج ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل بیش از ۵/۶۰ درصد کاهش یافته است.

چین خریدار بیش از۹۷ درصد از سنگ‌آهن صادراتی ایران در سال جاری بوده است. به نظر می‌رسد کاهش خرید سنگ‌آهن صادراتی ایران از سوی چین دلیل اصلی افت شدید صادرات ایران در این حوزه بوده است. چینی‌ها پیشتر درباره پایین بودن کیفیت سنگ‌آهن صادراتی ایران ادعاهایی را مطرح کرده بودند که صحت این ادعاها از سوی کارشناسان رد شد.

از سوی دیگر وضع عوارض صادراتی روی سنگ‌آهن نیز می‌تواند یکی از دلایل کاهش صادرات در این حوزه قلمداد شود.

در همین حال دیروز مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: موضوع طرح‌شده در برخی رسانه‌ها درخصوص اخذ عوارض صادراتی مشمول دوقلوهای بورس نمی‌شود.

محمود نوریان در گفت و گو با «سنا» افزود: هم‌اکنون شرکت‌های سنگ‌آهنی تنها سنگ‌آهن دانه‌بندی به خارج از کشور صادر می‌کنند که این محصول نیز براساس قانون، از پرداخت عوارض معاف است، بنابراین هیچ گونه نگرانی در این‌خصوص برای سهامداران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تنها کنستانتره و گندله مشمول پرداخت عوارض صادراتی می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام تولیدات کنستانتره و گندله شرکت‌های چادرملو و گل گهر در داخل کشور مصرف می‌شود، بنابراین اخذ عوارض صادراتی از این محصولات نیز هیچ‌گونه تاثیـری بر عملکرد این شرکت‌ها نخواهد داشت.

دیروز همچنین مدیر مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: مصوبه اخذ عوارض صادراتی در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ تاثیری ندارد.

مرتضی علی‌اکبری در گفت ‌وگو با بورس۲۴ با اشاره به مصوبه اخیر وزارت صنعت و معدن و تجارت تاکید کرد: شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو در گذشته نیز صادرات محصولات ذکرشده برای این مصوبه که شامل کنسانتره و گندله است را انجام نمی‌دادند. این در حالی است که مصوبه مزبور درخصوص این محصولات است، بنابراین وضع تعرفه‌های جدید تاثیری بر عملکرد این شرکت‌های سنگ‌آهنی نخواهد داشت.

وی افزود: دوقلوهای سنگ‌آهنی در گذشته نیز تنها اقدام به صادرات مازاد سنگ‌آهن دانه‌بندی شده می‌کردند که در این مصوبه به آن اشاره نشده است.

دیروز گروه معدنی همچنین شاهد اعلام تغییر مدیر بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس بود. عبدالرحیم همایون‌پور مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه که از با‌سابقه‌ترین مدیران بازار سرمایه به شمار می‌رود، مدیریت هلدینگ امید را برعهده گرفت. همایون‌پور که از سابقه‌ای ۳۰ساله در حوزه‌های بازار سرمایه برخوردار است به غیر از عضویت در هیات مدیره سرمایه‌گذاری شاهد و مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری سعدی، مدیرعامل شرکت بوعلی، عضویت در هیات مدیره و معاونت سرمایه‌گذاری گروه کوثر را نیز برعهده داشته است. همایون‌پور در دوره مدیریت خود در «وسپه» تغییراتی اساسی را در این شرکت به وجود آورده است.

قطار تعدیل مثبت در ایستگاه پتروشیمی‌ها

در گروه پتروشیمی دیروز نخستین گزارش شش ماهه مناسب این گروه را پتروشیمی کرمانشاه اعلام کرد. براساس اعلام پتروشیمی کرمانشاه طی نامه‌ای اعلام کرد:به دلیل بهبود وضعیت تولید و فروش و افزایش نرخ تسعیر ارز شرکت با رشد و تعدیل مثبت ۱۵ درصدی مواجه شده است.

در گروه بانکی دیروز شایعات متعددی در مورد حصول توافق میان ایران خودرو و صندوق نفت برای معامله بلوک سهام بانک پارسیان در بازار به گوش می‌رسید، هر چند تا کنون این شایعه تایید نشده است. فروش سهام از سوی صندوق نفت در روزهای اخیر به شایعات در مورد خرید بزرگ این صندوق منجر شده است.

در گروه سیمانی دیروز مرتضی لطفی، از اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هنوز بحث افزایش قیمت سیمان نهایی نشده است، گفت: به نظر می‌رسد آخرین جلسه در این زمینه هفته قبل با حضور مسوولان سازمان حمایت برگزار و قرار شد کمیته‌ای افزایش قیمت تمام شده سیمان را مورد بررسی قرار دهد.

آخرین بار قیمت سیمان در اواسط تیر ماه سال گذشته با افزایش مواجه شد و قیمت هر تن سیمان فله و پاکتی در بازار به ترتیب ۶/۱۳ و ۱۲ درصد افزایش یافت.

در این گروه، سیمان فارس و خوزستان دیروز در میان سه شرکت پر تقاضا بازار قرار گرفت.

در گروه خودرویی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتباری۶۰۰ میلیارد تومانی صرفا برای پرداخت به قطعه‌سازان طلبکار از خودروسازان در نظر گرفته شده است.

محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در جلسه کارگروه حمایت از تولید ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای کاهش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان مصوب و مقرر شد که ۶۰ درصد از این مبلغ بابت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت شود.

وی گفت: این مبلغ در شورای پول و اعتبار به ۱۰۰۰میلیارد تومان کاهش یافت و از این میزان ۶۰۰میلیارد تومان صرفا برای پرداخت به قطعه‌سازان طلبکار از خودروسازان در نظر گرفته شد.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که گروه سایپا طی یک ماه اخیر۱۳۰میلیارد تومان به سازندگان قطعات خودرو پرداخت و بخشی از مطالبات آنها را تا بهمن امسال تسویه کرده است، افزود: این خودروساز تا پایان شهریور ماه مطالبات منتهی به اردیبهشت ماه را تسویه خواهد کرد و طبق برنامه شرکت تا پایان مهرماه سال جاری با پرداخت‌های مجدد میزان مطالبات قطعه‌سازان را به سه ماه کاهش خواهد داد. صالحی‌نیا با بیان اینکه گروه ایران‌خودرو نیز مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان از مطالبات مربوط به ۵۰۰ سازنده قطعات خودرو را پرداخت کرده است، افزود: ایران‌خودرو تا پایان شهریور مطالبات بالاتر از سه ماه را تسویه کرده و شرایط به روند عادی باز خواهد گشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با افزایش محسوس عرضه‌ها بود که در آن ارزش معاملات به رقم ۱۰۲میلیارد تومان رسید که ۹۳/۲۷درصد آن‌را معامله ۸۹/۶۱ میلیون سهم ملی مس تشکیل می‌داد.