ورود بازار سهام به فاز استراحت

گروه بورس- همایون دارابی: رشد پیوسته شاخص بورس اوراق بهادار دیروز متوقف شد و دماسنج بازار بعد از بیش از ۱۵روز کاری رشد پیوسته، افت ۲۲۲واحدی را تجربه کرد. از دیدگاه کارشناسان رشد سریع قیمت‌ها که در هفته کاری گذشته نزدیک به ۵درصد شاخص را بالابرده و موجب زمینه‌سازی برای عرضه‌های سنگین شد، دیروز شاخص را به محدوده افت کشاند. در همین حال بروز برخی تحولات سیاسی دیروز با به حرکت در آوردن بازارهای موازی روی معاملات سهام موثر بود. در پس همه این تحولات شاخص بورس تهران دیروز نتوانست از مقاومت ۲۵ هزار و ۹۰۶ واحدی عبور کند و بازدهی این بازار همچنان منفی باقی ماند.

خبرسازی بازارهای موازی ادامه دارد

در بازار دیروز در تحولات بازارهای موازی بهای دلار به رشد سنگین خود ادامه داد تا ۴درصد دیگر افزایش یابد. با این رشد قیمت دلار در دو روز اخیر نزدیک به ۱۰درصد بالارفته است، هر چند این امر رخداد خوبی می‌تواند برای شرکت‌های دارای صادرات یا شرکت‌هایی که محصولات آنها براساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود، باشد اما برای شرکت‌های دارای واردات و همچنین کل بازار به دلیل تاثیر مخرب تورم بر قیمت سهام می‌تواند خبر نامناسبی باشد.دیروز نگاه‌ها به سوی بانک مرکزی بود. جایی که دغدغه‌هایی از عدم تخصیص ارز مرجع حتی در دو اولویت اول یعنی کالاهای اساسی و دارو را نیز در برگرفته است.

محمود بهمنی دیروز در جمع خبرنگاران در همایش بانکداری اسلامی گفت: شرایط ما شرایط جنگ است. قسمت اعظم تورم به‌خصوص در بخش ارزی را ناشی از آثار روانی می‌بینیم. ما باید در جامعه مکانیزم‌ها را اصلاح کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به بحث تورم گفت: تورم پدیده‌ای است که ناشی از یک عامل نیست و نقدینگی یکی از عوامل آن است، ولی در ایجاد تورم عوامل مختلفی دخالت دارند.

وی افزود: وقتی قیمت واردات افزایش می‌یابد، به طور قطع روی قیمت کالاها نیز اثر‌گذار است و وقتی قیمت نفت بالا می‌رود بدون شک روی قیمت کالاهای وارداتی نیز تاثیر می‌گذارد.

در همین حال دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز مرجع برای واردات کالاهایی به جز اقلام اساسی و دارو را تکذیب کرد.

محسن صالحی‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره این‌که چرا ارز مرجع به واردات کالاهای غیر‌ضروری اختصاص یافته اما این کار برای واردات مواد اولیه صنعتی انجام نشده است؟ گفت:‌ برخی صنایع اعتقاد دارند که ممکن است گروه‌های کالایی بعد از اقلام اساسی و دارو برای واردات ارز مرجع بگیرند، در حالی که اصلا این طور نیست و ما آن را تکذیب می‌کنیم. وی افزود: هم‌اکنون اصولا امکان دریافت ارز مرجع برای واردات کالاهای غیر‌ضروری دست‌کم از سوم مرداد‌ماه امسال امکان‌پذیر نیست.

صالحی‌نیا افزود: هیچ کدام از صنایع برای واردات مواد اولیه ارز مرجع نمی‌گیرند و ما در تلاش هستیم که اختلال به وجود آمده در واردات مواد اولیه صنعتی را برطرف کنیم.

معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با رد این خبر که ارز مورد نیاز برخی از صنایع با وجود گشایش ال.سی پرداخت نشده است، گفت: از مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومانی که قرار بود تحت عنوان صیانت از تولید به کارخانه‌ها داده شود، تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

در این شرایط شرکت‌های خودرویی و تجهیزات که نیازهای وارداتی قابل ملاحظه‌ای دارند بیش از شرکت‌های دیگر از تبعات کمبود ارز و رشد بهای آن آسیب خواهند دید.

عرضه‌های سنگین در پالایشگاه‌ها

در بازار دیروز عرضه‌های سنگین در نمادهای پالایشگاهی این گروه پیشرو را به صف فروش کشاند. جایی که در نهایت صف فروش پالایشگاه بندرعباس در انتهای زمان بازار جمع آوری شد. دیروز پالایشگاه بندرعباس با معامله ۳۹میلیون سهم مواجه شد. این امر با شایعاتی مبنی بر خرید بخشی از سهام پالایشگاه بندرعباس توسط هلدینگ نفت و گاز پارسیان از طریق شرکت پتروشیمی زاگرس همراه شد که باید منتظر تائید یا تکذیب این شایعه باقی ماند.

در گروه معدنی و فلزی دیروز ملی مس با شایعاتی در مورد احتمال افزایش سود هر سهم شرکت مواجه بود. در این گروه تولید‌کنندگان روی که به دلیل افزایش بهای جهانی این فلز با اقبال معامله‌گران مواجه بودند، دیروز زیر فشار عرضه‌های بازار قرار گرفتند.

در این گروه دیروز یوسف مرادلو رییس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفت‌وگو‌یی با نما بورس در خصوص واگذاری معدن انگوران اظهارکرد: به‌رغم موافقت‌های صورت گرفته در سطح وزرا و جلب نظر ایمیدرو و سایر نهادهای ذی‌ربط تا این لحظه اتفاق تازه‌ای در این خصوص رخ نداده است.

در این گروه شرکت مشمول اصل۴۴ ایرالکو که پیش از این برای هر سهم سال جاری ۹۵۴ ریال زیان پیش‌بینی کرده بود، برای هر سهم ۱۲۱۸ ریال سود اعلام کرد، اما همچنان دارای زیان انباشته ۷۰ میلیارد تومانی است.

همچنین طبق اطلاعات ارائه شده ایرالکو در عملکرد ۳ماهه جهت خرید مواد اولیه و فروش‌های صادراتی، نرخ برابری دلار ۱۲۲۶ تومان منظور شده است.

این در حالی است که اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی۹۰ این شرکت نشان می‌دهند، زیان انباشته ایرالکو همچنان بالغ بر ۷۰میلیارد تومان یعنی ۴.۲۶۸ ریال به ازای هر سهم است. این میزان زیان ۴/۳ برابر سرمایه ۵/۱۶میلیارد تومانی شرکت است.

نتیجه بررسی برداشت از حساب بانک‌ها

در گروه بانکی دیروز رییس‌ کل بانک مرکزی درباره نتیجه بررسی‌ها از برداشت دولت از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی گفت: فکر می‌کنم آن رقمی که در مرحله اول از حساب بانک‌ها برداشت کردیم، یک رقمی نیز باید به آن اضافه شود و برداشت دوباره‌ای از حساب آنها داشته باشیم.

محمود بهمنی در گفت‌وگو‌ با مهر تاکید کرد: اگر محاسبات ما به جایی برسد که برداشت دوباره از حساب بانک‌ها ضروری باشد و یا اینکه جمع‌بندی ما نشان دهد در مرحله اول برداشت به اندازه کافی صورت نگرفته، این کار حتما انجام خواهد شد.

در مجموع بازار سهام دیروز روزی ضعیف را تجربه کرد که در آن شاخص تا ۲۵هزار و ۵۶۹واحد عقب نشست.

ارزش معاملات نیز دیروز ۵/۵۵میلیارد تومان بود که ۱۳درصد آن را معامله ۳۹میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از۲۱۰نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۳۶نماد با افت قیمت و ۷۰نماد با کاهش ارزش همراه شدند و مابقی هم بدون تغییر روز معاملاتی خود را سپری کردند.