پروانه بهره‌برداری مس سرچشمه تا 22 سال دیگردر اختیار ملی مس است
گروه بورس - علیرضا باغانی، معصومه طاهرخانی: شرکت ملی صنایع مس ایران روز گذشته در تالار بزرگ کشور مجمع عمومی عادی سالانه برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ما، ۷۹/۹۷درصد سهامداران «فملی» در مجمع حضور داشتند و دکتر ایرج اکبریه به نمایندگی از سهامدار عمده ریاست مجمع را عهده‌دار شد. آقای بحرینی‌نژاد نیز به نمایندگی از موسسه صندوق بازنشستگی مس و مرتضی علی‌اکبری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان ناظران جلسه انتخاب شدند. آقای زین‌العابدین‌پور مدیر امور مجامع «فملی» هم دبیری جلسه را بر عهده داشت. بنابراین گزارش، در این جلسه پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی صورت‌های مالی مورد تصویب حاضران قرار گرفت و هیات‌رییسه مجمع تصویب کرد که ۸۰درصد سود تحقق یافته این شرکت یعنی رقمی معادل ۵۵۰میلیارد تومان سود بین سهامداران تقسیم شود. مهندس پورمند اعلام کرد: شرکت تلاش می‌کند ظرف ۴۵روز آینده سود ۹۵تومانی به ازای هر سهم ملی مس را به سهامداران خرد پرداخت کند.
انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی شرکت نیز از دیگر مصوبات این مجمع بود، ضمن اینکه اعضای حقوقی هیات‌مدیره این شرکت ابقا شد.
تدوین پروژه‌های تحقیقاتی برای سودآوری
در ادامه این مجمع دکتر ایرج اکبریه که به عنوان نماینده وزارت صنایع و معادن ریاست مجامع را نیز بر عهده داشت کیفیت گزارش ارائه شده هیات‌مدیره را بسیار مطلوب توصیف کرد. وی اضافه کرد: به طور قطع اقلام واقعی تحقق پروژه‌ها و سود شرکت بیش از مقدار اعلام شده است و از سویی با توجه به برنامه‌های تعریف شده برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی و پروژه‌های تحقیقاتی برای سودآوری بیشتر شرکت، آینده بسیار روشنی در انتظار این شرکت است. وی در مورد میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه شرکت گفت: رقم 3/1میلیارد دلاری که برای سرمایه‌گذاری شرکت پیش‌بینی شده توسعه چند جانبه شرکت را در سال‌های آتی امکان‌پذیر
می‌کند.
تمدید پروانه بهره‌برداری
همچنین مهندس علی اصغر پورمند، مدیرعامل شرکت ملی مس در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پروانه‌های بهره‌برداری شرکت گفت: در تمام دنیا معادن جزو انفال محسوب می‌شوند و مالک مشخصی ندارند. ولی دولت به منظور بهره‌برداری از معادن برای بخش‌خصوصی دولتی پروانه‌های مدت‌دار ۲۵ ساله صادر می‌کند. وی افزود: به تازگی پروانه بهره‌برداری شرکت به مدت ۲۵ سال دیگر تمدید شده تا مشکلی برای بهره‌برداری نداشته باشیم. مدیرعامل شرکت ملی مس هزینه بهره‌برداری از معادن را بسیار بالا ذکر کرد و گفت: به همین ترتیب براساس قانون معادن اگر بهره‌برداری جدیدی وارد عرصه فعالیت شود، مطابق قانون موظف است هزینه‌های بهره‌بردار قبلی را نیز بپردازد. وی تاکید کرد: از این رو فعالیت شرکت‌های جایگزین بسیار دشوار خواهد بود.
100 هزار تن اسیدسولفوریک و 80 هزار تن کنسانتره
پورمند در مورد میزان تولید معدن مس سونگون گفت: برآورد تولید امسال این معدن ۸۰هزار تن با عیار ۳۰درصد است که نسبت به سال گذشته ۶۰هزار تن افزایش داشته است.
وی در ادامه اضافه کرد: اسید سولفوریک مورد نیاز برای ادامه فرایند و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط زیست، در حدود 100هزار تن است. وی گفت: یک واحد تولید برای اینکه به ظرفیت مدنظر خود برسد، حداقل سه سال زمان نیاز دارد. با این توصیف ما در تلاش هستیم که با تدابیر اتخاذ شده به ظرفیت تعریف شده شرکت برسیم.
حقوق متغیر دولت
مدیرعامل شرکت ملی مس در خصوص میزان حقوق و عوارض دولتی گفت: این میزان، سالانه مقدار مشخصی دارد و روی ماده معدنی وضع می‌شود. البته میزان این حقوق به دلیل کم بودن تاثیر زیادی درهزینه‌های شرکت ندارد. در ادامه اکبریه به عنوان نماینده دولت در مورد افزایش و یا کاهش این رقم گفت: دولت مطابق قانون می‌تواند مقدار این رقم را افزایش دهد، که باید در بودجه کشور تعریف شده و به تصویب مجلس برسد. وی در عین حال گفت: هدف دولت درآمدزایی نیست بلکه در راستای سیاست‌‌های حمایتی و جلب مشارکت بخش‌خصوصی است. بنابراین دولت متناسب با سیاست‌های اقتصادی کشور عمل می‌کند و در پی افزایش این نرخ نیست.
نیاز به واردات کنسانتره با عیار بالا
مدیر عامل این شرکت در پاسخ به سوال یکی از سهامداران در مورد واردات زیاد کنسانتره گفت: شرکت‌های تولیدکننده فلز مس برای رسیدن به یک ترکیب بهینه نیاز به استفاده از کنسانتره‌های متعدد دارند. وی اضافه کرد: از عمر معدن مس سرچشمه 30سال می‌گذرد و برای اینکه به انطباق کافی برسیم نیاز به کنسانتره باعیار 40درصد داریم. پورمند گفت: و با رسیدن به اعماق معدن عیار مس کاهش می‌یابد. وی در عین حال اظهار کرد: البته به ازای واردات انجام شده، عملیات تهاتر کنسانتره داخلی را نیز انجام می‌دهیم.
وی در خصوص بالا بودن رقم بودجه سال ۸۶ در مقایسه با سال ۸۵ گفت: بالا بودن این رقم به دلیل خرید قراضه موردنیاز بوده و نه کنسانتره.
وی تاکید کرد: نیاز اصلی معادن مس، استفاده از قراضه برای خنک نگه داشتن کوره‌ها است. شرکت‌‌های فعال در زمینه مس همواره باید متناسب با شرایط بازار و نیاز روز خود اقدام به خریداری این کالا از بازار کنند. وی تصریح کرد: قراضه موردنیاز همیشه در بازار موجود نیست و ضروری است که در زمان عرضه آن، خریداری کافی صورت گیرد.
دلایل افزایش قیمت جهانی مس
پورمند در جواب به سوالی در مورد تحلیل شخصی وی درباره وضعیت بازار جهانی مس در پنج سال آینده گفت: دو موسسه بین‌المللی برای بررسی وضعیت و تحلیل شرایط مس در دنیا فعالیت دارند که روزانه به ارائه تحلیل‌های خود می‌پردازند.
قیمت مس تابعی از عرضه و تقاضای بازار است و دو دلیل عمده افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی به مصرف بالای چین و هند از یک طرف و کند بودن روند افزایش ظرفیت تولید شرکت‌های مس از طرف دیگر برمی‌گردد. وی توضیح داد: افزایش ظرفیت تولید شرکت‌های مس رشد متناسبی با میزان تقاضا ندارد، بنابراین به دلیل پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، با افزایش قیمت این کالا مواجه هستیم.
وی وضعیت این شرکت را خوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر توجه به قیمت مس در بازارهای جهانی، احتمال به وجود آمدن نوسان‌های شدید در این شرکت بسیار بعید به نظر می‌رسد.
تقلیل‌ بدهی‌های خارجی در کنار صادرات یک‌میلیارد دلاری
مدیر عامل شرکت ملی مس در پاسخ به سوالی درباره میزان بدهی‌های خارجی شرکت گفت: با تدابیر اتخاذ شده بدهی این شرکت از رقم 8میلیارد دلار در سال گذشته به رقم 6/1میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.
وی در مورد رقم صادرات ملی مس گفت: بیش از یک میلیارد دلار صادرات داریم و همان‌طور که در قانون آمده صادرات از مالیات معاف است که در نتیجه این شرکت از مالیات /۵/۲۲درصدی مصوب برای شرکت‌های بورسی، فقط ۸درصد آن را می‌پردازد.
گزارش مفصل مجمع ملی مس را در شماره‌های آینده روزنامه بخوانید.