مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مواد اولیه دارویی تامین (TAPIC) گفت: در حال حاضر ۴۵درصد ماده اولیه مورد نیاز کارخانه‌های داروسازی توسط ۳۵کارخانه در کشور تولید می‌شود که حدود ۸۰درصد این اقلام توسط شرکت‌های زیرمجموعه دارویی تامین تولید می‌گردد.

دکتر سید مهدی موسوی که به مناسبت برپایی «دهمین نمایشگاه ایران مد» سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: با وجود آنکه در زمینه تولید مواد اولیه طی سال‌های اخیر از رشد کمی و کیفی مناسبی برخوردار بوده‌ایم، اما با وجود رقبایی مانند چین و هند که دارای سابقه تولیدی بیشتر و تولید انبوه هستند، نیازمند تلاش بیشتری هستیم. وی افزود: در حوزه مواد اولیه در تلاش هستیم، با تکمیل زنجیره تولید، یکی از موانع کاهش قیمت را که تکمیل زنجیره تولید است، برطرف کنیم. وی از صادرات مواد اولیه به کشورهای معتبری همچون آلمان، انگلستان، ژاپن و ... خبر داد و گفت: داروهای تولید شده در داخل کشور، از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و گرانی‌ داروهای خارجی دلیلی بر بالا بودن کیفیت آنها نیست.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مواد اولیه دارویی تامین از تولید انبوه که سبب کاهش قیمت و هزینه‌های سربار می‌شود، حمایت‌های صادراتی و تشویق صادرکنندگان به عنوان عوامل توفیق تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورهای رقیب ایران در زمینه تولیدات مواد اولیه دارویی نام برد.

وی اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت‌ها و ثابت ماندن نرخ ارز، بسیاری از شرکت‌های صادراتی مواد اولیه دارویی کشور طی یکی دو سال اخیر با زیان مواجه شده‌اند.

دکتر موسوی گفت: برای خروج از بن بست زیان، دولت می‌تواند با خرید ارزهای صادراتی با نرخ واقعی ارز یا اجازه واردات مواد مورد نیاز کارخانه‌های داروسازی بدون دریافت حقوق و عوارض گمرکی در قبال بخشی از صادرات تمام شده به آنان کمک کند.

وی ادغام شرکت‌های دارویی داخلی و جذب مشارکت خارجی را به عنوان شیوه‌های توسعه صنایع دارویی کشور بر شمرد و اضافه کرد:‌در حال حاضر کارخانه‌های دارویی کشور کوچک و متعدد هستند که برای حضور در بازارهای جهانی ضروری است، این شرکت‌ها با یکدیگر ادغام شوند.

مدیرعامل Tapic افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته هزینه‌های تحقیق و توسعه (R&D)، تبلیغات و... به عنوان هزینه‌های تمام شده دارو محاسبه می‌شود. این در حالی است که در ایران،‌ وزارت بهداشت، هزینه‌های فوق را به عنوان هزینه‌های افزوده بر قیمت نهایی دارو نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دارو در کشور دچار مشکل است، گفت:‌ در نظام دارویی کشور بین کارخانه‌ای که در راستای افزایش کیفیت داروی تولیدی خود سرمایه‌گذاری می‌کند و کارخانه‌ای که دستگاه‌های فرسوده دارو تولید می‌کند، از نظر قیمت تمام شده محصول نهایی تفاوتی وجود ندارد.

به همین دلیل اصلاح روش قیمت‌گذاری باید در اولویت مسوولان مربوط قرار گیرد.