گروه بورس- شرکت لوله‌‌سازی ماهشهر، با تولید بیش از ۱۰۰هزار تن انواع لوله‌های قطور فولادی خطوط انتقال گاز، بالغ بر ۲۵میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان آورد. مهندس محمد سردارنیا، مدیر عامل این شرکت در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق گفت: شرکت لوله‌سازی ماهشهر در سال ۸۵ به عنوان نخستین سال فعالیت، با حضور در سه مناقصه بین‌المللی بیش از ۱۴۰کیلومتر انواع لوله‌های قطور فولادی برای پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی توسعه در جهان امروز انرژی است، افزود: براساس برآوردهای انجام شده، ایران به منظور توسعه شبکه خطوط انتقال خود و بهره‌برداری از منابع غنی گاز، سالانه حدود دو هزار کیلومتر لوله قطور نیاز دارد که بالغ بر ۱۰۰درصد این رقم، با استفاده از ظرفیت کارخانه‌های داخلی قابل تامین است.

مهندس سردارنیا، برنامه تولید لوله‌سازی ماهشهر در سال‌جاری را ۱۸۰هزار تن، یا حدود ۲۵۰کیلومتر لوله‌های ۵۶ و ۴۸ اینچ انتقال گاز ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت اسمی کارخانه لوله‌سازی ماهشهر سالانه ۶۰۰کیلومتر لوله‌های قطور فولادی است،‌ در صورت افزایش سفارشات شرکت گاز، می‌توانیم برنامه تولید خود را به حدود ۲۵۰هزار تن و یا ۳۵۰کیلومتر درسال ۸۶ ارتقا دهیم.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای صادرات لوله افزود: در‌حال‌حاضر تمام تلاش این شرکت تامین به موقع لوله‌های پروژه‌های خطوط انتقال گاز در داخل کشور است. پس با توجه به قرار گرفتن این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، صادرات لوله، به عنوان یکی از اهداف استراتژیک دنبال می‌شود. مدیرعامل شرکت لوله‌سازی ماهشهر تولید لوله برای سازه‌های مختلف به‌ویژه سازه‌های دریایی و ورود به عرصه تامین لوله‌های گاز ترش را به عنوان برنامه‌های جدید این شرکت در سال جاری یادآور شد.

مهندس سردارنیا عدم توجه به سرمایه‌گذاری برای تولید ورق‌های خاص به‌ویژه عریض را به عنوان مشکل جدی لوله‌سازان داخلی خواند و گفت: دولت بایستی با حمایت از بخش خصوصی زمینه انجام این سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم کند.

این شرکت در حوزه تامین ورق‌های عریض فولادی، تولید لوله‌های گاز ترش و سازه‌های دریایی به دنبال داشتن شرکای استراتژیکی است.

وی عدم اجرای قوانین حمایت از صنایع داخلی در مناقصات بین‌المللی و موانع موجود در گشایش اعتبار برای صنایع مستقر در مناطق آزاد و ویژه را از دیگر مشکلات یادآور شد و اظهارداشت: هم‌اکنون اغلب کشورها، در راستای حمایت از صنایع داخلی خویش در مناقصات بین‌المللی، امتیازات ترجیحی را قائل می‌شوند که متاسفانه به این موضوع در کشور ما آنچنان که باید و شاید توجه نمی‌شود.

مهندس سردارنیا انجام سرمایه‌گذاری‌های صنعتی را موثرترین راه برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال مولد ذکر کرد و افزود: میزان اشتغال مستقیم لوله‌سازی ماهشهر برای ظرفیت کامل حدود ۳۵۰نفر است که در‌حال ‌حاضر حدود ۲۸۰نفر در آن مشغول به کار هستند.