گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در حالی امروز (شنبه) روند فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که عملا تنها دو هفته کاری به پایان سال جاری بورس اوراق بهادار باقی مانده است. در حال حاضر بازار دادوستد شاهد تاثیر ۵ جریان عمده بر فعالیت معامله‌گران است که برآیند این جریان‌ها روند بازار در تنها روزهای باقی مانده سال را تعیین خواهد کرد.

نخستین جریان موثر بر بازار تحولات حوزه کلان سیاسی به ویژه در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان است.

شدت یافتن فعالیت‌های گروه ۱+۵ در طول روزهای باقی مانده سال در مقاطعی که خبرهایی از رایزنی‌ها منتشر می‌شود بر بازار موثر خواهد بود.

دومین فاکتور موثر بر بازار، عرضه سهام جدید در ۲ هفته باقی مانده است. عرضه مپنا و فولاد مبارکه در شرایطی که سطح نقدینگی بازار محدود است، تاثیرات جدی را بر بازار خواهد داشت.

مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران «مپنا» به عنوان شرکتی که ماهیت پیمانکاری پررنگ‌تری نسبت به وجوه تولیدی خود دارد و فولاد مبارکه به عنوان شرکتی با بیش از ۱۵میلیارد برگه سهم و حجم مبنای بالای ۱۲میلیون سهم در هنگام ورود به بازار تاثیرات جدی را خواهند داشت.

احتمال فزونی عرضه‌ها در نمادهای دیگر به ویژه به دلیل تمایل برخی از معامله‌گران حقوقی به خرید سهام فولاد مبارکه تاثیرات جدی را می‌تواند به تعادل شکننده عرضه و تقاضاها در بازار وارد سازد. تجربه عرضه شرکت ملی صنایع مس به عنوان نخستین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی که بازدهی قابل قبولی را برای خریداران اولیه خود به همراه آورد، موجب شده است سهامداران حقیقی نیز تردید کمتری در مورد فولاد مبارکه نسبت به ملی مس از خود نشان دهند. هر چند که فولاد مبارکه به دلیل حجم عظیم سرمایه خود و همچنین حضور سهامدارانی غیر از دولت در ترکیب اولیه سهامداران، شرایط متفاوت‌تری را پیش‌رو خواهد داشت.

سومین فاکتور موثر بازار سرمایه مساله لایحه بودجه و تداوم بحث‌ها در موضوعات مهمی نظیر بهای بنزین و کالاهای عمومی نظیر برق است. عدم تعیین تکلیف بنزین و گازوئیل به عنوان فاکتوری اساسی برای صنعت خودرو و حمل و نقل کشور ابهاماتی را برای کارشناسان بازار فراهم خواهد ساخت و اهمیت تصمیمات دولت در سرنوشت برخی از شرکت‌ها پررنگ‌تر شده است. صنعت خودرو، بانکداری صنایع شوینده، لبنی و دارو عمده‌ترین صنایعی هستند که پیش از هر چیز در انتظار تصمیمات دولت و مجلس شورای اسلامی در قالب نتایج بررسی لایحه بودجه هستند.

چهارمین فاکتور سهم در دو هفته پایانی سال، نیاز مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری است که این مساله بر عرضه‌های سهام در این ایام به صورت سنتی می‌افزاید. به دلیل این نیاز سنتی و واگذاری اخذ تصمیمات عمده به سال بعد ایام پایانی هر سال بازار با رکود نسبی مواجه می‌‌شود که باید منتظر ماند و دید این تاثیر در برابر فاکتورهای دیگر موثر بر بازار چه حالتی خواهد یافت.

آخرین فاکتور موثر بر بازار سهام در خلال چند روز باقی مانده، تلاش شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری برای بهبود ارزش پرتفوهای سرمایه‌گذاری و تحقق EPS در آخرین روزهای باقی مانده سال است. تلاش برای افزایش بهای سهام موجود در پرتفوی عموما بر سطح فعالیت‌ها می‌افزاید. از سوی دیگر انجام برخی معاملات جابه‌جایی به ویژه در بخش‌هایی که پرتفوی‌ها دارای مزیت‌های قیمتی هستند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. معامله ۲۵درصد از سهام ملی سرب و روی و بلوک‌های عظیم سهام سرمایه‌گذاری غدیر و احتمالا جابه‌جایی سهام بانک پارسیان نمونه‌هایی از این معاملات عمده در پایان سال مالی شرکت‌های «برج اسفندی» بورس است. در مجموع کارشناسان بازار انتظار دارند با توجه به پیچیدگی فاکتورهای موثر و همچنین عمده مسائل موجود بازار در خلال دو هفته آتی، رفتار پیچیده‌ای را از خود نشان دهد که در برخورد با تحولات مربوط به عرضه ۲شرکت مهم مپنا و فولاد مبارکه از جذابیت خاصی برخوردار خواهد بود.