مانا- براساس برنامه زمان‌بندی شده دومین کشتی اقیانوس‌پیمای کانتینربر ساخت داخل تا پایان سال ۸۶ به آب انداخته می‌شود. دکتر محمد‌علی نیازی، معاون بازاریابی شرکت ایزوایکو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب افزود: هم‌اکنون این کشتی در یارد ساخت این شرکت در حال مونتاژ سکشن‌های بدنه اصلی است که با اتمام این مرحله کشتی مذکور تا پایان سال ۸۶ به آب انداخته خواهدشد، البته هنوز با کارفرما برای تاریخ دقیق آن به توافق نرسیده‌ایم. وی در ادامه گفت: اولین کشتی اقیانوس پیمای کانتینربر با نام ایران اراک، ساخت داخل نیز براساس برنامه زمان بندی اعلام شده توسط گروه ساخت در خردادماه ۱۳۸۶ تحویل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. نیازی گفت: ساخت ۱۶ فروند کشتی فله‌بر پاناماکس، سفارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دلیل مشکلات تامین مالی از طریق حساب ذخیره ارزی، هنوز در ایزوایکو آغاز نشده است.

نیازی در ادامه به عملکرد وزارت صنایع و معادن در گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به نوپا بودن صنایع دریایی در ایران، وزارت صنایع و معادن باید با حمایت همه‌جانبه از صنایع دریایی و به خصوص از صنعت کشتی‌‌سازی آن را به مرحله سوددهی رسانده و سپس براساس قیمت روز نسبت به واگذاری این شرکت‌ها اقدام کند. این در شرایطی است که واگذاری زودرس سهام شرکت‌های کشتی‌سازی مشکلات آنها را مضاعف کرده و بقای آنها را در بازار رقابتی بین‌المللی به خطر می‌‌اندازد.

معاون بازاریابی شرکت ایزوایکو تصریح کرد: مشکل ایزوایکو و سایر کشتی‌سازی‌های داخلی عدم دریافت سفارش و امضای قرارداد ساخت کشتی نیست، بلکه با توجه به وضعیت بازار جهانی کشتی‌سازی تاکنون در خواست‌های زیادی از شرکت‌های خارجی برای سفارش به این شرکت ارائه شده است، که با حل مشکلات زیربنایی این صنعت از طریق دولت و مجلس می‌توان به همه آنها پاسخ مثبت داد.

نیازی با اشاره به روند پیشرفت این صنعت در سایر کشورهای دنیا،‌ که در‌حال‌حاضر بیشترین سهم بازار کشتی‌سازی دنیا را در اختیار دارند و نقش دولت‌ها در سرعت بخشیدن به این روند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های اولیه و زیربنایی باید توسط دولت انجام گیرد، سپس با وضع قوانین حمایتی توسط مجلس این صنعت استراتژیک را در مقابل رقبای خارجی حمایت کرد. در این ارتباط دریافت پیش پرداخت قراردادهای منعقده مشکلات مالی و سرمایه‌گذاری‌ها را در این صنعت حل نخواهد کرد.