شروین شهریاری
پرسش از خانم ژاله از طریق پست الکترونیک: سهام سرمایه‌گذاری سپه با وجود رشد سنگ‌آهنی‌ها و وضعیت مناسب سبد سهام خود رشدی تجربه نکرده است. علت این مساله و آینده «وسپه» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ: سرمایه‌گذاری سپه از جمله شرکت‌های فعال در صنعت واسطه گری مالی است که بر اساس آخرین گزارش بورس، به لحاظ نقدشوندگی در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری موقعیت ممتازی دارد.

فعالان بازار سهام «وسپه» را به پرتفولیوی سنگ‌آهنی آن می‌شناسند چرا که حدود نیمی از ارزش روز سبد بورسی این شرکت به سهام چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و گل‌گهر اختصاص دارد. از این رو، معمولا نوسانات قیمت سهام سرمایه‌گذاری سپه با گروه سنگ‌آهنی همراستا است هر چند به علت ماهیت متنوع سرمایه‌گذاری‌های شرکت، ریسک و به تبع آن بازدهی «وسپه» کمتر از سنگ‌آهنی‌ها است. برای ارزیابی «وسپه»، مطابق روال معمول شرکت‌های سرمایه‌گذاری، باید به محاسبه NAV و مقایسه آن با قیمت روز پرداخت. بدین منظور حقوق صاحبان سهام را با مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده جمع می‌کنند. محاسبه مزبور در جدول ارائه شده است.
در ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به چند نکته توجه داشت:
۱- رقم حقوق صاحبان سهام در جدول فوق از صورت‌های مالی شش ماهه (منتهی به ۳۱ خرداد ۹۱) و مازاد ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی از گزارش آخرین صورت وضعیت پرتفولیو (منتهی به ۳۱ مرداد ۹۱) استخراج شده است. همچنین برای سبد خارج بورسی با توجه به کوچک بودن حجم سرمایه‌گذاری‌ها (۹۶ میلیارد ریال) و نیز به منظور رعایت اصل احتیاط هیچ گونه ارزش افزوده نسبت به بهای تمام شده در نظر گرفته نشده است.
2- بر اساس برآوردهای اولیه، شرکت در تیرماه بیش از 25 میلیارد تومان از محل تقسیم سود شرکت‌های سرمایه پذیر، سود خالص کسب کرده است. به این ترتیب، به منظور افزایش دقت در محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها، باید رقم مزبور به حقوق صاحبان سهام اضافه شود که درنهایت منجر به رشد NAV تا محدوده 195 تومان به ازای هر سهم خواهد شد.
۳- سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شود؛ به نحوی که میانگین قیمت سهام شرکت‌های این گروه در محدوده ۲۵ درصد کمتر از خالص ارزش دارایی‌ها قرار دارد. این در حالی است که نسبت Price/NAV در مورد «وسپه» در محدوده ۶۱ درصد قرار دارد. بنابراین می‌توان گفت سهام سرمایه‌گذاری سپه در قیمت کنونی (محدوده ۱۲۰۰ ریال) در مقایسه با رقبای خود ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده است.
4- «وسپه» در سال مالی قبل در اقدامی بی‌سابقه، معادل 115 درصد از سود خالص دوره را بین سهامداران تقسیم کرد تا بدین ترتیب بیش از 90 میلیارد تومان نقدینگی (380 ریال به ازای هر سهم) از شرکت خارج شود. اکنون به نظر می‌رسد برای پوشش آثار اقدام مزبور و نیز جذب منابع جدید، برنامه افزایش سرمایه در دستور کار مدیریت قرار گرفته است. بدین ترتیب در حال حاضر «وسپه» در جریان طی مراحل ادارای برای اجرای افزایش سرمایه 50 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی است که بر مبنای آن، سرمایه شرکت از 239 میلیارد تومان فعلی به محدوده 360 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
۵- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه، شرکت در نیمه نخست سال مالی جاری (منتهی به ۳۰ آذر ۹۱) ۵۲۳ میلیارد ریال سود خالص (معادل ۲۱۹ ریال به ازای هر سهم) تحصیل کرده است.
همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، با توجه به برگزاری مجامع برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر در تیرماه و نیز کسب درآمد از محل فروش سرمایه‌گذاری، انتظار می‌رود حداقل EPS قابل حصول برای «وسپه» در سال مالی جاری 350 ریال باشد.
به این ترتیب به لحاظ نسبت قیمت بر درآمد، سهام این شرکت در حال حاضر با P/E=۴/۳ ارزش‌گذاری شده که نسبت به شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود پایین تر است و این مهم گویای ریسک کمتر سهام «وسپه» می‌باشد؛ از این منظر احتمال می‌رود در صورت تداوم فضای مثبت در بورس، سهام سرمایه‌گذاری سپه هم بتواند متناسب با پتانسیل‌های بنیادی خود وضعیت بهتری را در بازار تجربه کند.
Shahriary_sh@yahoo.com