گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: شرکت صنایع سیمان غرب یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سیمان فارس و خوزستان است که برای سال مالی گذشته بیش از درآمد واقعی خود یعنی معادل ۲۴۰ میلیارد ریال سود نقدی (به ازای هر سهم ۸۰۰ ریال) میان سهامداران خود توزیع کرد. تقسیم سود ۸۰۰ ریالی حاکی از رشد ۲۶ درصدی توزیع سود در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ است.

بر این اساس، خبرنگار ما به گفت‌وگویی مفصل با مسعود رضا شاکری، مدیرعامل شرکت صنایع سیمان غرب پرداخته است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

لطفا شرح مختصری از وضعیت سیمان غرب و اینکه چه زمانی این شرکت به وجود آمده ارائه فرمایید.

شرکت صنایع سیمان غرب (سهامی عام) در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۵۳تحت شماره ۴۳۷ در ادارة ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کرمانشاه به ثبت رسید و در تاریخ اسفند ماه ۱۳۵۶با ظرفیت ۲۰۰۰ تن تولید به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این شرکت از تاریخ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ به ۴۰۰۰ تن تولید روزانه افزایش یافت. در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه ۷۴ سهام شرکت صنایع سیمان غرب در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

موضوع فعالیت شرکت در چه زمینه‌ای است و چه نوع محصولاتی را تولید می‌کنید؟

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه ایجاد و بهره‌‌برداری از کارخانه‌های سیمان و هر نوع خرید وسایل و تاسیسات و مواد و ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه و فروش انواع محصولات آن و ایجاد صنایع وابسته به مصالح ساختمانی به ویژه مربوط به سیمان و هر نوع فعالیت مجاز بازرگانی مربوط به موضوع شرکت و سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌های دیگر است.

در خصوص تولید و فروش شرکت در سال مالی ۹۰ توضیح دهید؟

در سال مالی ۱۳۸۸ شرکت موفق به تولید کلینکر به میزان ۹۴۱ هزار تن و سیمان به میزان ۹۰۲ هزار و ۷۴۵ تن شد. در سال مالی ۱۳۸۹ شرکت میزان تولید کلینکر و سیمان خود را نسبت به سال قبل و ظرفیت پیش‌بینی شده افزایش داده و موفق شد به تولید مقداری یک‌میلیون و ۲۰۱ هزار و ۶۹۲ تن کلینکر و یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۰۰ تن سیمان دست یابد که این افزایش نسبت به سال قبل ۲۸ درصد تولید کلینکر و۴۵ درصد تولید سیمان است. این شرکت با صادرات ۴۰۸ هزار و ۹۶۶ تن سیمان در سال ۱۳۸۹ به عنوان سومین صادرکننده سیمان کشور و اولین صادر کننده سیمان هلدینگ فارس و خوزستان شناخته شد.در سال مالی ۱۳۹۰ شرکت میزان تولید کلینکر و سیمان خود را نسبت به سال قبل و ظرفیت پیش‌بینی شده افزایش داده و موفق شد به تولید مقداری یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۵۳ تن کلینکر و یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۳۳ تن سیمان دست یابد که این افزایش نسبت به بودجه مصوب به ترتیب معادل ۶ درصد و ۵ درصد است.

شرکت سیمان غرب با صادرات ۶۶۱ هزار و ۸۸۰ تن سیمان در سال ۱۳۹۰ که نسبت به سال قبل از آن معادل ۶۲ درصد افزایش داشت، همچنان عنوان سومین صادر کننده سیمان کشور و اولین صادر کننده هلدینگ سیمان فارس و خوزستان را به خود اختصاص داد. علاوه بر این در چهار ماه اول سال ۱۳۹۱ تولید کلینکر حدود ۶ درصد، تولید سیمان حدود ۷ درصد و تحویل سیمان حدود ۱۰ درصد نسبت به ظرفیت پیش‌بینی شده با افزایش همراه است.

میزان فروش و مصرف داخلی شرکت چقدر است؟

در سال ۱۳۹۰مقدار فروش داخلی (به جز صادرات) معادل ۶۲۶ هزار و ۶۷۹ تن به مبلغ ۳۵۷ میلیارد و ۶۶۶ میلیون ریال بوده است. در ضمن، با صادرات ۶۶۱ هزار و ۸۸۰ تن در سـال ۱۳۹۰ مقدار فـروش این شرکـت بالغ بر یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۵۹ تن با حجـم ریــالی ۷۶۵ میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال شد. حال آنکه ارز‌آوری شرکت از محل صادرات خود در سال ۹۰ بالغ بر ۳۷ میلیون دلار بوده است.

سهم شرکت سیمان غرب از بازار تولید سیمان به چه میزان است؟

شرکت صنایع سیمان غرب با حجم فروش مقداری یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۳۳ تن سیمان معادل دو درصد از کل حجم فروش کشور را به خود اختصاص داده است که این میزان نسبت به بودجه مصوب پنج درصد افزایش داشته است. همچنین سهم شرکت صنایع سیمان غرب از کل سیمان صادراتی کشور در سال ۱۳۹۰حدود ۶/۷ درصد بوده است.

سرمایه شرکت چقدر است؟

سرمایه سیمان غرب به میزان ۳۰۰ میلیون سهم یک‌هزار ریالی به مجموع ۳۰۰ هزار میلیون ریال است.

در خصوص صادرات شرکت توضیحاتی را ارائه کنید و اینکه صادرات شرکت به چه میزان است و به چه شکل انجام می‌شود؟

در سال ۱۳۹۰مقدار فروش صادراتی به مبلغ ۱۰۸ میلیارد و ۹۸۳ میلیون ریال (ارز آوری معادل ۳۷ میلیون دلار) بوده است. در چهار ماه نخست سال جاری نیز این شرکت موفق به صادرات بیش از ۲۵۰هزار تن با مبلغ ۱۵ میلیون دلار (۱۸۵میلیارد ریال) شده است که با ادامه همین روند این شرکت موفق به صادرات حدود ۷۵۰ هزار تن با ارزآوری ۴۴ میلیون دلار تا پایان سال ۱۳۹۱ خواهد شد. صادرات شرکت نسبت به بودجه معادل ۳۲ درصد و نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۰ معادل ۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

چنانچه سیمان با نرخ تعادلی در بورس کالا عرضه شود و قیمت‌گذاری آن از سوی دولت صورت پذیرد، به نظر شما سرنوشت آزادسازی نرخ سیمان به صورت تدریجی و پلکانی به چه صورت خواهد بود؟

با توجه به اینکه در حال حاضر بورس کالا فاقد برنامه مدونی است که جامع و مورد پذیرش تولیدکنندگان سیمان کشور بوده و ابعاد کار را در نظر گرفته باشد، از این رو به نظر نمی‌رسد اقدام شتابزده در این خصوص کارآمدی لازم را داشته باشد.

اگرچه شرکت سیمان غرب در سال ۹۰ به عضویت بورس کالا درآمده و معاملات متعددی از طریق بورس کالا انجام داده است.

چشم‌اندازتان را در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها (با توجه به اینکه افزایش نرخ گاز منتفی شده، در حالی که فاز اول هدفمندی تاثیر منفی در صنعت سیمان داشته است) بیان کنید و بفرمایید که آیا در این صنعت تاثیری خواهد داشت؟

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به طور قطع تاثیر منفی خود را (مشابه فاز اول) خواهد داشت و به نظر می‌رسد متولیان امر باید با هماهنگی بیشتری نسبت به صنعت سیمان اقدام کنند.

با توجه به اینکه سیمان صنعت پیری است، این شرکت برای نوسازی چه اقدام اساسی انجام داده است؟

به طور کلی می‌توان گفت که این صنعت دارای پیشینه بسیار بالایی است، اما تلقی «پیری» برای این پیشینه چندان زیبنده نیست و با اجرای طرح‌های توسعه و روزآمدسازی، به طور قطع در حال پیشرفت خواهد بود.

در خصوص ترکیب سهامداران توضیح دهید؟

در حال حاضر شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری تدبیر، سیمان شمال و سرمایه‌گذاری مسکن از سهامداران اصلی و بیش از ۷۶/۸۳ درصد و دیگر سهامداران حقوقی با ۹۵/۹ درصد در ترکیب سهامداری سیمان‌غرب جای دارند. سهامداران حقیقی شرکت نیز بالغ بر ۳۸/۶ درصد یعنی معادل یک‌هزار و ۷۳۴ نفر هستند.

آیا اقدام اخیر شرکت‌های سیمانی مبنی بر تسعیر نرخ ارز در بازار آزاد صحت دارد؟ (با توجه به اینکه قبلا با دلار دولتی مبادلات انجام می‌شد؟)

این شرکت اقدامی در زمینه تسعیر نرخ ارز در بازار آزاد انجام نداده است.