گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران دیروز برای دومین روز پیاپی به رشد خود ادامه داد و توانست با رشد ۱/۶۷واحدی به رقم ۲۴هزار و ۲۴واحد برسد. رشد بازار سهام روز گذشته به ویژه به دلیل حمایت صورت گرفته از نمادهای عمده و همچنین اعلام برخی از طرح‌های حمایتی از بازار سرمایه صورت گرفته است. در همین حال رشد بازارهای جهانی از جمله بهای نفت و فلزات در آخر هفته و تداوم رشد ارزش دلار در مقابل ریال نیز در رقم خوردن این رشد موثر بوده است. با این وجود همچنان بازار با کمبود نقدینگی مواجه است و روند مثبت قیمتی از حجم قابل ملاحظه معاملات برخوردار نیست. البته بازار دیروز نشانه‌های مناسبی از افزایش حجم معاملات را شاهد بود تا حجم معاملات به ۱۰۳میلیارد تومان برسد. بخش عمده‌ای از آن را معاملات اوراق مشارکت سایپا و همچنین معامله سرمایه‌گذاری امید تشکیل داد.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد عدم شمول برخی از صف‌های فروش در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بودند. دیروز خواجه‌نصیر مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با عدم شمولیت قانون رفع گره معاملاتی برای برخی نمادها از جمله «شخارک» و «خودرو» با وجود انجام نشدن معامله سهام آنها طی روزهای متوالی اخیر اذعان داشت: در قوانین و مقررات بازار سرمایه، این اختیار به مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار داده شده تا با وجود اینکه نماد معاملاتی شرکتی مشمول قانون رفع گره معاملاتی باشد، آن نماد را وارد گره نکند.

از این رو مدیر عامل شرکت بورس می‌تواند از این اختیار استفاده کند و هدف اصلی اخذ چنین تصمیمی نیز در راستای حفاظت از حقوق سهامداران در مقابل افت یا رشد بیش از حد قیمت سهام است. اما اینکه مبنای واقعی این تصمیم چگونه تعیین می‌شود، مشخص نبوده و مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار باید اعلام کند.

در همین حال بحث در مورد ابزار گواهی اختیار فروش تبعی سهام دیروز هم ادامه داشت. در حالی که همچنان ابهام‌های مهمی در مورد اختیار فروش و تاثیرات این ابزار در بازار وجود دارد برخی از کارشناسان نگران تکرار تجربه مدل‌های قبلی اصلاح روند بازار نظیر برنامه بازار گردانی هستند. از دیدگاه این کارشناسان عدم اجرای کامل ابزارهای بازارهای پیشرفته نظیر اختیار فروش و خرید و تنها توجه به بخشی از کارکردهای این ابزارها نتیجه نامناسبی را به همراه می‌آورند. همچنین تجربه بازارهای پیشرفته می‌تواند راهگشای مشکلات موجود باشد و نیازی به ابداع ابزارهای جدید نیست. توجه به تجربه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز که مدل موفق بین‌المللی در آن به صورت ناکامل به ویژه در بخش معاملات واحدهای صندوق به اجرا درآمده و در نهایت نتوانست نقش خود را به صورت کامل ایفا کند، می‌تواند نشان‌دهنده تبعات اجرای یک ابزار به صورت ناکامل باشد.

در بازار دیروز شوک اخراج ناگهانی ۵شرکت از بورس نیز معامله‌گران را با شگفتی مواجه کرد. عدم اخطار قبلی و تصمیم‌گیری ناگهانی در اخراج این شرکت‌ها به ناپایداری و عدم اعتماد معامله‌گران به بازار دامن خواهد زد. دیروز در یک اعلام یک خطی و بدون ذکر دلایل آن شرکت‌های قند تربت جام، بسته‌بندی ایران، لوله و تجهیزات سدید، آلومتک، تولیدی و صنعتی آبگینه و شرکت ایتالران از بورس اخراج شدند. هر‌چند وعده داده شده است این شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس پذیرفته شوند اما این جابه‌جایی‌ ناگهانی شگفتی ساز شده است.

روز گذشته در گروه خودرویی، گروه سایپا اقدام به عرضه ۱۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت کرد که ۸/۴۱ میلیارد تومان آن به فروش رسید. در این گروه هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان به ایران خودرو و ۵۰۰ میلیارد تومان به سایپا برای حل بحران نقدینگی صنعت خودرو را تصویب کرد.

در این میان به گفته برخی منابع، ممکن است سایپا سهام خود در شرکت سایپا کاشان را به عنوان وثیقه در اختیار بانک مرکزی قرار دهد. سایپا کاشان در چند سال اخیر با سرمایه‌گذاری مستقیم گروه خودروسازی سایپا ایجاد و راه‌اندازی شده و مالکیت سهام‌ آن نیز در اختیار گروه خودروسازی سایپاست.

طبق برآورد برخی کارشناسان، در چند سال اخیر بیش از۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در سایپا کاشان برای راه‌اندازی این کارخانه صورت گرفته که این مبلغ جدا از ارزش روز تولید و محصولاتی است که در این کارخانه تولید می‌شود. سایپا کاشان یکی از سودده‌ترین زیرمجموعه‌های گروه سایپاست.

در گروه فولادی دیروز مدیر عامل شرکت فولاد خراسان گفت: میزان تولید شمش مجتمع فولاد خراسان در چهار ماهه نخست سال جاری ۳/۵ درصد افزایش یافت. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو؛ «حسین احمدی» افزود: مجتمع فولاد خراسان در چهار ماهه نخست سال جاری، ۲۴۲ هزار و ۵۶۳ تن شمش فولاد تولید کرد.

این در حالی است که میزان شمش فولاد تولید شده در مدت مشابه سال ۹۰ توسط این مجتمع، ۲۳۰ هزار و ۳۴۲ تن بود.

در گروه معدنی دیروز صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با خرید نزدیک به ۶۶میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید یک عضو خود در هیات مدیره این هلدینگ معدنی را قطعی کرد. در گروه سیمانی، شرکت سیمان فارس و خوزستان با سرمایه‌ای معادل ۴۵۰ میلیارد تومان از سهامداران خود برای شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۱ که در اول شهریور برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورده است.

این شرکت که سبد سهام تیر ماه ۹۱ را با بیش از ۹۹درصد از سهام شرکت‌های فعال در زمینه کانی غیرفلزی تکمیل کرده بر اساس عملکرد ۶ماهه توانسته ۴ درصد از سود حاصل از سرمایه‌گذاری و ۲ درصد از سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را محقق کند. این در حالی است که از سود خالص ۲۵۳ ریالی سال مالی۹۱ در دوره ۶ ماهه موفق به پوشش حتی یک ریال آن هم نشده است.

در نماد مخابرات سرانجام سکوت در مورد این نماد دیروز توسط مدیرعامل سابق این شرکت شکسته شد.

مدیرعامل توسعه اعتماد مبین دلیل افت قیمت سهام و ارزش روز شرکت مخابرات از ۱۵ به۱۰ هزار میلیارد تومان را ناشی از بروز شایعه‌ای دانست که صحت ندارد.

به گزارش فارس، شرکت مخابرات که در سال جاری با تغییر مدیرعامل بعد از ۶ سال و ۹ ماه روبه‌رو‌ شده با کاهش قیمت سهام و ارزش روز بازار سهام مواجه شده است. همچنین بازدهی سهام آن در ۵ ماه اخیر با ۲۰ درصد زیان همراه شده است.

در این رابطه صابر فیضی مدیرعامل سابق این شرکت که از اردیبهشت سال جاری به عنوان مدیرعامل توسعه اعتماد مبین (مالک سهام مدیریتی مخابرات) فعالیت می‌کند، گفت: دلیل اصلی کاهش بهای سهام مخابرات ناشی از بروز شایعه‌ای در مورد آزاد سازی سهام کارکنان مخابرات و امکان عرضه سهام آن در بورس است که صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

چون حجم سهام در دست کارکنان مخابرات معادل سهام موجود در بازار سهام یعنی ۵ درصد است که به فرض عرضه سهام آن می‌تواند موجب کاهش بهای سهام مخابرات شود.

این مقام مسوول‌ خاطرنشان کرد: در حالی برای مدیریت ۵ درصد سهام مخابرات نزد کارکنان برنامه‌ریزی شده که خود کارکنان مخابرات با توجه به شناختی که از وضعیت شرکت دارند، حتی در صورت آزاد شدن سهام هم حاضر به عرضه نخواهند شد.

فیضی در خاتمه گفت: به جز این شایعه علت دیگری برای کاهش ارزش سهام مخابرات وجود ندارد. در این میان هم پیش‌بینی‌های اعلامی محقق شده و هم وضعیت شرکت طبیعی و طبق روال عادی است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن از ۱۸۱نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۱نماد با رشد قیمت و ۶۵نماد با افت ارزش همراه شدند.