گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس به سوی مرز روانی ۲۳هزار واحدی در حال حرکت است و دیروز با افت ۱۹۶واحدی به مرز ۲۴هزار و ۵۵۰واحد رسید. در بازار سهام دلسردی معامله‌گران و کمبود نقدینگی موجب شده است تا قیمت‌ها در حال کاهش باشد. در همین حال کمبود حمایت موثر و بروز مشکلات بنیادی در مهم‌ترین‌ گروه‌های بازار سرمایه باعث شده که قیمت‌ها در اکثر گروه‌های عمده بازار رو به کاهش است.

کارشناسان بازار معتقدند که تا زمان رفع مشکلات بنیادی در گروه‌های عمده سهام هر گونه حمایتی در نهایت به کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود، از سویی دیگر برخلاف دفعات گذشته درگیری دولت در مسائل‌ مرتبط با تورم، موضوعات بازار سرمایه را به حاشیه رانده است.

افت بازار سرمایه انتظاراتی را برای تغییرات مدیریتی ایجاد کرده است که دیروز نخستین تغییر در حوزه‌های مرتبط با بازار سرمایه و اجرای اصل ۴۴ رخ داد و پیمان نوری رییس‌‌‌ سازمان خصوصی‌سازی از سمت خود کنار گذاشته شد.

نوری که در دوران ریاست خود بر سازمان خصوصی‌سازی چند عرضه اولیه پر مشکل نظیر ذوب‌آهن، حمل‌ونقل‌ خلیج فارس و پالایشگاه بندر عباس را در کارنامه خود به ثبت رسانده، احتمالا صندلی خود در خصوصی‌سازی به احمدوند رییس‌ سازمان اقتصادی استان اصفهان خواهد داد. اما همچنان اصلاح مشکلات و بهبود اوضاع بازار سرمایه نیاز به تغییرات بیشتری دارد.

در تحولات اقتصادی،‌ درجلسه یکشنبه شب هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجددا در مورد اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها بحث شده است.

در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنرانی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در جلسه دولت و مجلس گفت: فرزین با تاکید بر تلاش دولت بر اجرای سریع‌تر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد که در این مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف یارانه اقشار پر درآمد بعضی برنامه‌های دولت را که به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اجرایی کند.

مصطفی افضلی فرد تصریح کرد: دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این جلسه با تاکید بر تلاش دولت بر اجرای سریع‌تر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد که در این مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف یارانه اقشار پر درآمد بعضی برنامه‌های دولت را که به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اجرایی کند.

بلوک مدیریتی ذوب‌آهن دوباره عرضه می‌شود

دیروز همچنین اعلام شد که در جلسه هیات واگذاری عرضه دوباره بلوک ۵/۵۰ درصدی سهام فولاد خوزستان مصوب شده است.

در جلسه اخیر هیات واگذاری با اضافه شدن نام شرکت‌های سنگ آهن مرکزی و نورد و لوله اهواز به فهرست بنگاه‌های قابل واگذاری گروه یک سال ۹۱ موافقت شد.

در این جلسه قیمت و شرایط واگذاری ۶۰ درصد سهام شرکت تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بابت رد دیون دولت به صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری به صورت نقد، قیمت پایه و شرایط واگذاری ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه گازی هرمزگان(گنو) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر‌تخصصی توانیر از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط، ۱۰۰ درصد نیروگاه شهید کاوه قائن از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط و ۱۸درصد از سهام شرکت پالایش نفت شیراز از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی پالایش از طریق فرابورس بابت رددیون دولت به صورت نقد و اقساط به تصویب رسید.

تصویب قیمت و شرایط واگذاری ۱۷ درصد سهام شرکت عمران و مسکن سازان استان خراسان شمالی بابت رددیون دولت به بانک سپه به صورت نقد و تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری ۴۹ درصد سهام شرکت عمران و مسکن سازان استان یزد از طریق مزایده بابت رد دیون دولت به بانک تجارت به صورت نقد و اقساط (هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت عمران و بهسازی شهری) از دیگر مصوبات جلسه هیات واگذاری بود.

همچنین در این جلسه قیمت پایه و شرایط واگذاری برای عرضه مجدد ۴۰ درصد سهام شرکت ماشین سازی فیروزآباد فارس از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط و ۵/۵۰ درصد سهام شرکت فولاد خوزستان به صورت نقد و اقساط از طریق بورس مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.

قیمت ۴۰ درصد سهام شرکت پالایش نفت شیراز بابت طرح توزیع سهام عدالت هم در جلسه اخیر هیات واگذاری به تصویب رسید.

مس و طرح‌های توسعه جدید

در گروه فلزی دیروز نماد ملی مس در شرایطی با صف فروش و تلاش برای جمع‌آوری این صف فروش همراه شد که سخنان معاون مالی این شرکت در مورد عدم تخصیص ارز دولتی به این شرکت نگرانی سهامداران را به همراه آورده است.

در همین حال اعلام سازمان خصوصی سازی در مورد فروش ۲۰درصد سهام ملی مس به صورت نقد و اقساط نیز موجب بی رغبتی سرمایه‌گذاران عمده برای خرید سهام خرد این شرکت در بازار شده است. اما مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران هم تاکید کرد: دو کارخانه جدید در شرکت ملی مس ایران آماده راه اندازی رسمی است.

به گزارش ایمیدرو، اردشیر سعد محمدی افزود: کارخانه‌های لیچینگ مس میدوک در استان کرمان و مولیبدن آذرشهر در استان آذربایجان شرقی، تولید آزمایشی را آغاز کرده‌اند و در انتظار راه‌اندازی رسمی با حضور مقامات هستند.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری این دو پروژه اظهار کرد: برای ایجاد کارخانه لیچینگ میدوک ۷۰میلیارد تومان و برای احداث کارخانه مولیبدن آذرشهر نیز ۵۸میلیارد تومان سرمایه صرف شده است.

وی تصریح کرد: طرح احداث کارخانه مولیبدن سونگون به منظور بازیابی مولیبدن از کنسانتره کارخانه تغلیظ با ظرفیت سه هزار و ۳۰۰ تن در سال طرح ریزی شده است و از جدیدترین روش‌های روز دنیا بهره می‌برد.

همچنین کارخانه لیچینگ به منظور استحصال مس از خاک‌های اکسیدی کم‌عیار با روش هیدرومتالورژی احداث شده است.

وی در عین حال به زمان بندی راه‌اندازی طرح‌های دیگر صنعت مس اشاره کرد و گفت: پس از افتتاح این کارخانه‌ها چهار طرح دیگر نیز در نوبت راه‌اندازی‌ قرار می‌گیرند.

افزون بر این، وضعیت نامناسب بازار سبب تاخیر در بازگشایی نماد فولاد مبارکه شده است. فولاد مبارکه اخیرا گزارش‌های خود را منتشر کرده و انتظار می‌رفت روز شنبه نماد این شرکت گشایش یابد.

در گروه فلزی، رشد بی سابقه قیمت میلگرد در معاملات روز یکشنبه موجب تشکیل صف خرید برای نماد ذوب‌آهن اصفهان شد. این امر در شرایطی رخ داده است که سهامداران سیمانی همچنان شاهد تثبیت قیمت این محصول هستند.

سیمان و میلگرد دو کالای جانشین در صنعت ساختمان هستند که رشد قیمت هر یک رشد مصرف دیگری را در پی دارد. در همین حال قیمت میلگرد از مکانیزم بازار و قیمت سیمان به رغم همه مشکلات از نظام نرخ گذاری رسمی تبعیت می‌کند. در همین حال در صنعت سیمان چالش‌های تغییر سوخت از گاز به مازوت ادامه دارد.

رونق یک تک‌سهم ساختمانی

در گروه ساختمانی دیروز ثنوسا طی اطلاعیه‌ای شفاف سازی کرد. امری که به توقف نماد این شرکت صف خرید سهامدار عمده آن یعنی وساخت و افزایش درصدی سهام وپترو انجامید.

براساس این شفاف سازی ثنوسا اخیرا توانسته است رأی دادگاه در مورد زمین ۴۷ هکتاری کیش واقع در نوار ساحلی این جزیره و مجاورت پارک دلفین‌ها را به نفع خود تمام کند. در گروه خودرویی نگرانی از وضعیت این صنعت همچنان ادامه دارد تا بهای سهم سایپا در آستانه کاهش به زیر مرز قیمت اسمی قرار گیرد.

این در شرایطی است که کاهش تولید سایپا و هزینه‌های مالی سنگین این شرکت، تولید محصولات سایپا را با چالش مواجه ساخته است.

ایران خودرو نیز با توجه به سهم واردات بیشتر و اعلام عدم تخصیص ارز دولتی به این شرکت دیروز همچنان با صف فروش همراه بود.

عدم اجازه دولت به تغییر نرخ محصولات شرکت‌های خودرویی نیز به فاصله قیمتی محصولات این شرکت‌ها با بازار خرید و فروش خودرو منجر شده که در نهایت سود اصلی را به جای شرکت راهی جیب دلالان و واسطه‌ها می‌کند.

در گروه خودرویی، مدیر امور سهام گروه خودروسازی سایپا گفت: بانک مرکزی بخشنامه مربوط به پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی را جهت اجرا، به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

به گزارش سنا، مجید سوری افزود: درپی ابلاغ بخشنامه پرداخت این تسهیلات به بانک‌ها، هم‌اکنون فرآیند اداری به‌منظور دریافت این وجه در حال انجام است، اما این فرآیند به هر حال زمان‌بر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات دو هزار میلیاردی به خودروسازان، تاثیر قابل توجهی در حل مشکل کمبود نقدینگی این شرکت‌ها خواهد داشت، افزود: جزئیات و شرایط پرداخت این تسهیلات هنوز مشخص نشده است.

سوری همچنین به موضوع اولویت‌بندی ارزی و مصوبه کارگروه حمایت مبنی‌بر گشایش اعتباری ارزی ورود مواد اولیه و قطعات موردنیاز صنعت خودرو و قطعه سازی خودرو با نرخ ارز مرجع اشاره و خاطرنشان کرد: قطعه سازان برای تامین ارز با مشکلاتی مواجه شده‌اند که با قرار گرفتن برخی از آنها در فهرست دریافت ارز دولتی، این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد.

در این گروه دیروز سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در گزارش ۹ماهه خود از انصراف موقت خود از فروش سهام ایران خودرو خبر داده است که امر به معنای تعدیل منفی قریب‌الوقوع وصندوق خواهد بود.

در گروه پتروشیمی، برخی منابع از طرح اولیه جایگزینی متانول به ازای بخشی از بنزین مصرفی خودروها خبر می‌دهد. در این طرح بخشی از بنزین به میزان ۱۰درصد با متانول مخلوط و در اختیار خودروها قرار می‌گیرد. مشکلات حمل‌ونقل‌ صادرات متانول کشور و به طبع آن میزان تولید این محصول را تا نزدیک به ۵۰درصد کاهش داده است.

در مجموع معاملات دیروز بازار سرمایه به ۱/۸۴ میلیارد تومان رسید که ۲۳/۶۸درصد آن را قطعی شدن معامله بلوکی سرمایه‌گذاری نفت تشکیل داد. از ۱۸۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۸ نماد با کاهش قیمت و تنها ۴۱نماد با رشد ارزش همراه شدند.