شروین شهریاری
*پرسش از خواننده‌ای از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت سهام سرمایه‌گذاری پارس توشه و ارزش ذاتی آن ارائه کنید.
پاسخ: سرمایه‌گذاری پارس توشه از جمله شرکت‌های گروه واسطه‌گری مالی است که به لحاظ سنتی کمتر نزد سرمایه‌گذاران شناخته شده است.

این شرکت ۳۰ میلیارد تومانی که مالکیت عمده سهام آن در دست بخش خصوصی قرار دارد، در گذشته بیشتر تمرکز خود را بر صنعت تولید لوازم خانگی قرار داده بود؛ اما مطالعه وضعیت کنونی پرتفولیوی شرکت نشان می‌دهد که به لطف سیاست تقسیم سود محتاطانه و انباشت نقدینگی، «وتوشه» موفق شده تا تنوع مناسبی را در ترکیب سرمایه‌گذاری‌های خود ایجاد کند. در این راستا به جدول شماره یک توجه کنید که جزئیات ترکیب سرمایه‌گذاری‌های پارس توشه را بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده (منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰) و گزارش پرتفولیو (منتهی به ۳۱ خرداد ۹۱) نشان می‌دهد.
بر‌اساس آنچه در جدول یک قابل تشخیص است کمتر از یک سوم کل پرتفولیوی بورسی و خارج بورسی شرکت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی در رشته‌های لوازم خانگی (شرکت پارس خزر)، صنعت برقی (لامپ پارس شهاب) و شیمیایی (‌پلی استر یزد و شیمیایی سینا) اختصاص دارد. از سوی دیگر، 43 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی با نرخ سود حدود 20 درصدی در سال تخصیص یافته است. مابقی پرتفولیو هم در سهام بورسی توزیع شده است که بخش عمده آن شامل سهام بانک پاسارگاد و بیمه پارسیان است. به نظر می‌رسد استراتژی سبد سرمایه‌گذاری شرکت عمدتا بر دریافت سود نقدی مطلوب استوار شده است که همین امر افزایش ملایم اما مداوم سود عملیاتی شرکت در سال‌های اخیر را باعث شده است. به منظور ارزش‌گذاری سهام پارس توشه، مطابق روش معمول شرکت‌های سرمایه‌گذاری، باید حقوق صاحبان با مازاد ارزش بازار سبد سرمایه‌گذاری‌ها جمع شود تا خالص ارزش دارایی‌ها به دست آید. جدول شماره دو این محاسبه را ارائه کرده است. در خصوص ارقام جدول شماره دو و آخرین وضعیت شرکت توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱- رقم حقوق صاحبان سهام در جدول دو از صورت‌های مالی دوازده ماهه پس از کسر سود تقسیمی در مجمع سالانه اخیر (۲۵۰ ریال به ازای هر سهم) استخراج شده است.
2- مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به بهای تمام شده از صورت آخرین وضعیت پرتفولیو (31 خرداد 91) اقتباس شده است. برای سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی نیز با رعایت اصل احتیاط هیچ گونه مازاد ارزش در نظر گرفته نشده است.
۳- همان طور که ارقام جدول نشان می‌دهند، خالص ارزش دارایی‌های هر سهم بیش از دو برابر قیمت کنونی است. شایان ذکر است میانگین نسبت P/NAV (قیمت به ارزش ذاتی) شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران در حال حاضر در محدوده ۷۵/۰ قرار دارد.


این نسبت برای «وتوشه» معادل ۴۵ درصد به دست می‌آید که نشان از ارزانتر بودن سهام شرکت نسبت به سایر همگروهی‌ها دارد. نکته جالب اینکه با حذف مازاد ارزش سه شرکت پارس شهاب، پارس خزر و شیمیایی سینا، خالص ارزش دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم معادل ۲۷۰ تومان خواهد بود. از این دیدگاه، با صرفنظر از مازاد ارزش شرکت‌های سرمایه پذیر فعال در صنایع لوازم خانگی، برقی و شیمیایی (که بخش ضعیف تر پرتفولیوی شرکت را تشکیل می‌دهند) فاصله بین قیمت روز و خالص ارزش دارایی‌ها بازهم قابل توجه است. نکته دیگر، ارزش دفتری هر سهم پارس توشه (۲۲۲ تومان) است که ۳۵ درصد بالاتر از قیمت روز سهم است.
4- شرکت پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی جاری (منتهی به 29 اسفند 91) را 600 ریال اعلام کرده است. بنابراین،P/E سهام «وتوشه» معادل 6/2 واحد است که تقریبا نصف میانگین فعلی بورس است. این نسبت قیمت بر درآمد ممکن است منعکس‌کننده نگاه بدبینانه بازار نسبت به تحقق سود مورد پیش‌بینی باشد؛ با این وجود، ترکیب سرمایه‌گذاری‌های شرکت و مراجعه به سوابق گذشته نشان می‌دهد که دستیابی به بودجه اعلامی محتمل بوده و از این بابت تهدیدی متوجه سهامداران نیست؛ ضمن آنکه انباشت مداوم اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، که حجم آن بر اساس صورت‌های مالی دوازده ماهه سال 90 از سطح 33 میلیارد تومان (بیش از سرمایه خود شرکت!) فراتر رفته است، از امکان تداوم روند رشد ملایم سودآوری طی سال‌های آینده حکایت می‌کند.
Shahriary_sh@yahoo.com