گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشت به بالای مرز ۲۵هزار واحد بود.

پس از آنکه شاخص کل بورس روز یکشنبه به زیر مرز ۲۵هزار واحد سقوط کرد، دیروز با بازگشایی عجیب نماد سایپا بار دیگر به بالای ۲۵هزار واحد بازگشت. دیروز شاخص با ۴/۳۳ واحد رشد به ۲۵هزار و ۲۹ واحد رسید. در بازار دیروز در مهم‌ترین اتفاقات خارج از بازار مصاحبه دکتر صالح آبادی در مورد تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس از اهمیت برخوردار بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از هر طرحی که موجب افزایش و بهبود فضای تعاملی میان مجلس و سازمان بورس شود، استقبال می‌کنیم زیرا مجلس با تدوین قوانین راهگشا، با کمک به فضای سرمایه‌گذاری و رفع موانع کسب و کار می‌تواند شرایط را برای بهبود فضای بازار سرمایه آماده کند.

دکتر علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره تشکیل فراکسیون بازار سرمایه در مجلس نهم، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار تعامل مناسبی با مجلس دارد و فراکسیون بازار سرمایه می‌تواند به عنوان پلی ارتباطی میان نمایندگان و سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.

ترافیک گزارش‌های ۳ ماهه

در همین حال با پایان فصل مجامع بازار شاهد انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی و بازگشایی برخی از نمادهای متوقف است. این روند دیروز نیز با انتشار چندین گزارش مهم و بازگشایی نمادها از جمله فولاد خوزستان (هر چند دیروز معامله شدند) و سایپا ادامه یافت.

در بازار دیروز صدر نشینی بازار با توجه به اعلام لغو دریافت عوارض ۵۰درصدی از صادرات محصولات پتروشیمی به این گروه اختصاص یافت، آنجا که نمادهایی نظیر پتروشیمی کرمانشاه و آبادان با تشکیل صف خرید در صدر قرار گرفتند.

در همین حال نمادهای گروه قندی نیز با فشار تقاضای معامله‌گران کوتاه‌مدت با صف خرید همراه بودند.

چتر حمایت سهامداران عمده بر سر سایپا

در بازار دیروز در گروه خودرویی سایپا در شرایطی با بیش از ۲۰درصد رشد قیمت نسبت به قیمت تعادلی بعد از مجمع به روی تابلو رفت که گزارش سه ماهه شرکت نشان از کاهش قابل ملاحظه تولید شرکت داشت.

در همین حال اعلام شد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت سرمایه‌گذاری رنا، سهامداران عمده شرکت سایپا موافقت خود را با ارائه فرصت زمانی بیشتر برای دریافت سود خود اعلام کرده‌اند.

به گزارش سایپانیوز در جریان برگزاری مجمع عمومی سالانه سهامداران شرکت سایپا با هدف کمک به تولید ملی و حمایت از ادامه روند موفقیت‌های سایپا که بر اساس عملکرد مثبت و قابل قبول اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت صورت گرفت، سهامداران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت سرمایه‌گذاری رنا با ارائه فرصت زمانی بیشتر برای دریافت سود خود موافقت کردند.

براساس این گزارش، در این مجمع جمشید ایمانی رییس‌‌ هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا با اشاره به ارائه درخواست مهلت زمانی دوساله از سوی سایپا برای پرداخت سود سهامداران عمده اظهار داشت: با توجه به اینکه همواره سازمان گسترش در زمینه دریافت سود خود به جهت کمک به سایپا مساعدت داشته است، امسال نیز با توجه به حساسیت تولید و محوریت تولید ملی در شعار مقام معظم رهبری نیاز به مساعدت بیشتری دارد.

محمدرضایی نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با اشاره به الزام قانون تجارت در مورد پرداخت سود سهام و فرصت زمانی توزیع آن در بین سهامداران گفت: همانگونه که ریاست مجمع اشاره کرد سازمان گسترش طبق سنوات گذشته مساعدت‌های لازم را خواهد داشت و ما پس از مشورت با مهندس شافعی ریاست سازمان و اخذ نظر ایشان این موضوع را اعلام خواهیم کرد.

در همین حال، پارس خودرو در سه ماهه اول امسال ۵۶ریال زیان حاصل کرده است. این شرکت در سه ماهه نخست امسال ۳۴درصد افت در مقدار تولید، ۳۹ درصد کاهش در مقدار فروش و ۴/۱۱ درصد افزایش فروش ناشی از رشد بهای فروش محصولات را شاهد بوده است.

شرایط نامناسب خودروسازان انتظار برای افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها را افزایش داده است. دیروز دبیر انجمن خودروسازان از بررسی پیشنهاد افزایش قیمت برخی محصولات ایران خودرو و زامیاد در کمیته قیمت‌گذاری خودرو خبر داد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با فارس از ارائه پیشنهادهای جدیدی از سوی دو شرکت خودروساز ایران‌خودرو و زامیاد برای افزایش قیمت برخی محصولاتشان به کمیته قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: این درخواست به دلیل افزایش هزینه‌های تولید صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به ارائه تقاضایی به وزیر صنعت برای برگزاری مجدد جلسات شورای سیاستگذاری خودرو، گفت: این تقاضا در حال بررسی است و احتمالا هفته آینده جلسه شورا تشکیل شود.

افزون بر این، افزایش قیمت فروش شرکت‌های خودرویی از دید کارشناسان راه‌حلی کوتاه‌مدت است، زیرا شرکت‌های خودرو‌سازی کشورمان در مقایسه با رقبای خارجی تنها به مدد تعرفه سنگین واردات فرصت تولید یافته‌اند.

دلایل افزایش زیان در «شبندر»

در گروه تصفیه نفت بحث در مورد شرایط پالایشگاه بندرعباس و زیان افزایش یافته در فاصله تنها چند هفته از ورود این شرکت به بازار سرمایه همچنان ادامه داشت. در همین رابطه صدری، مدیر مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس به بیان دلایل تحقق ۴۴۶ ریال زیان و تعدیل منفی قابل توجه این شرکت در بودجه برآوردی سال مالی ۹۰ مدتی پس از عرضه سهم در بورس به بورس نیوز گفت: طبق فرضیات شرکت با توجه به خصوصی شدن «شبندر» سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی در بودجه سال مالی اخیر لحاظ نشده بود و تعدیل درآمد هر سهم از این محل علت اصلی کاهش سود و در نتیجه تحقق زیان ۴۴۶ریالی به ازای هر سهم بود. وی افزود: افزایش قیمت نفت خام نیز دیگر دلیل عمده این تغییرات درآمدی است.مدیر مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: نکته مهم برای سال مالی جاری این است که پیش‌بینی سود ۱۴۳ ریالی هر سهم «شبندر» با در نظر گرفتن آثار سهم ۲۳ درصدی صندوق توسعه ملی از محل صادرات شرکت است. اما مدیریت شرکت پیگیر موضوع است تا با توجه به اینکه شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده، این مورد هر چه سریع‌تر برطرف شود. وی در ارتباط با هزینه اضافی حمل و نقل تحمیل شده بر پالایشگاه‌ها بابت هزینه حمل نفت خام گفت: محل تحویل نفت خام درب پالایشگاه است، اما هنوز وزارت نفت زیر بار این قضیه نرفته و ما مجبور به تحمل هزینه اضافی برای حمل نفت خام مصرفی هستیم. اما شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان شرکت اصلی در این راستا اقدام کرده و قرار است وزارت نفت مابه‌التفاوت این هزینه‌ها را به شرکت‌ها پرداخت کند.

البته این هزینه‌ها که در سال گذشته ۹۵ میلیارد تومان بوده، در سال جاری درصدی افزایش خواهد داشت که رقم نهایی در قراردادهای شرکت آن با نفتکش‌ها هنوز تعیین نشده است.

صدری به در نظر گرفتن نرخ رسمی دلار در بودجه سال مالی جاری برای فروش صادراتی اشاره و اذعان کرد: مشکل اصلی در خصوص فروش صادراتی «شبندر» این است که پیش از این وجه حاصل از فروش فرآورده‌های صادر شده به حساب خزانه واریز و براساس نرخ مرجع به ریال تسعیر می‌شد. اما نامه سازمان حسابرسی مبنی بر امکان فروش صادراتی بر مبنای نرخ توافقی و آزاد ارز از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام نشده است. چنانچه این مورد به صورت رسمی اعلام شود، در بودجه برآوردی بازنگری شده و به بازار اطلاع داده می‌شود.

وی در خاتمه سخنان خود با اذعان به اینکه نگاه دولتی همچنان بر بدنه شرکت احاطه دارد، در خصوص عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری گفت: عملکرد این دوره مالی طبق برنامه‌ها در حال پیشروی بوده و برای سال جاری طرح بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی در نظر گرفته شده است.

در گروه تجهیزات، کلاف سر‌درگم شرکت هپکو در روزهای اخیر پیچیده‌تر شده است. پس از آنکه سازمان خصوصی‌سازی بارها بلوک ۶۰ درصدی هپکو را به دلیل ناتوانی خریدار بخش خصوصی در عمل به تعهدات خود برای فروش آگهی کرده بود، این بار سازمان گسترش یکی از دارایی‌های مشهود یعنی دفتر مرکزی این شرکت تجهیزاتی را به حراج گذاشت.

در صنعت دارو چه می‌گذرد؟

در گروه دارویی، گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها دارویی کاهش شدید فعالیت این شرکت‌ها را نشان می‌دهد. در روز گذشته داروسازی کوثر پیش‌بینی سود سال۹۱ خود را در آخرین اطلاعیه مبلغ ۲۶۲ ریال اعلام نمود که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۲۱درصد کاهش نشان می‌دهد.

این شرکت دلایل تغییرات را شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده برای گشایش اعتبار و بالاتر رفتن نرخ ارز و کارمزد بانکی و نیز مشکلات ایجاد شده برای برخی تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی و نیز عدم کشش بازار داخلی و بالارفتن بهای تمام شده محصولات اعلام کرده است. کوثر در سه ماهه نخست امسال ۲۰ریال زیان کرده است این در حالی است که تولید شرکت نیز ۵/۶۲ درصد کاهش یافته است. در همین حال دارو سازی جابرابن حیان نیز در سه ماهه ۵۳ریال زیان ساخته است این شرکت نیز در سه ماهه کاهش ۴۳درصدی تولید را گزارش کرده است. همچنین تنها شیمی دارویی داروپخش با انتشار گزارشی در حالی که از افت ۴۷درصد تولید و کاهش ۲۵درصدی در مقدار فروش خبر داده است در ارزش ریالی فروش رشد ۱۰۶درصدی را به نمایش گذاشته است که در نهایت به رشد فروش در سه ماهه منجر شده است.

در گروه غذایی، نمادهای متوقف غذایی دیروز با خبرهایی مواجه بودند؛ مدیر مالی مارگارین در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴در خصوص تاثیر تحریم‌ها در فعالیت‌های این شرکت، به کمبود روغن در در پایان شش ماه نخست سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۱ اشاره کرد، به طوری که شرکت در این دوره تنها به اندازه چهار روز از موجودی روغن برخوردار بود.

شهرضایی اظهار کرد: این مساله منجر شد تا این شرکت به منظور تامین مصرف دو ماه خود ۱۰۰ هزار تن روغن وارد کند، حال آن که در همان مقطع بازرگانی دولتی ۳۰۰ هزار تن روغن وارد کرده بود.

وی ادامه داد: در واقع شرکت با گشایش ال‌سی، مشکلات تولید خود را در خرداد ماه امسال مرتفع کرد، ضمن آن که سهامدار خارجی شرکت هم به میزان ۷۵ میلیون دلار واردات شرکت را ضمانت کرد.

غمارگ سود ۱۳۷ ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام کرده است که با توجه به روند رو به رشد قیمت روغن احتمال تعدیل مثبت شرکت بعید نیست.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که همچنان از حجم اندک داد و ستد متاثر بود. دیروز ارزش معاملات به ۶/۲۱ میلیارد تومان رسید که ۱۰درصد آن را معامله ۵/۱۵ میلیون سهم بانک کارآفرین تشکیل داد. دیروز از ۱۷۷ نمادی که به روی تابلو رفت ۱۰۷نماد با کاهش قیمت و ۶۵نماد با رشد ارزش همراه شدند.