چرخش گروه‌ها در بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد چرخش گروه‌های مورد اقبال معامله‌گران بود. در بازار دیروز معامله‌گران پس از چند هفته بی توجهی بازار به گروه مالی و صدرنشینی گروه‌های معدنی و خودرویی شاهد چرخش روند معاملات به سوی گروه مالی بودند. امری که به تشکیل صف‌های خرید سنگین در نمادهای بانکی و برخی شرکت‌های لیزینگی منجر شد. کارشناسان بازار بروز رفتار چرخشی در اقبال معامله‌گران به سوی گروه‌های دیگر سهام را ناشی از رشد قیمت‌ها و لزوم ارائه فرصت استراحت به نمادهای رشد یافته ارزیابی می‌کنند. براین اساس در نبود عرضه‌های اولیه، بازار به صورت ناکارآ رفتار گروهی از خود نشان داده و با تشکیل اولین صف خرید در یک گروه تمامی نمادهای آن گروه را با صف خرید مواجه می‌سازد. جذابیت‌های صف‌های خرید و همچنین کم تجربگی معامله‌گران سبب بروز رفتارهای این‌چنینی در بازار می‌شود. در همین حال کارشناسان با تاکید بر حضور نقدینگی سنگین در بازار در انتظار واکنش مسوولان برای انجام عرضه‌های اولیه قابل ملاحظه هستند؛ امری که در شرایط کنونی می‌تواند به رشد بازار منجر شود.

در بازار دیروز، معامله‌گران در تحولات موثر بر بازار سرمایه شاهد انتشار شایعاتی در مورد تغییر نرخ مالکانه معادن در بودجه سال ۹۰ کشور بودند. انتشار این شایعه که براساس آن برخی منابع از رشد ۵۰تا ۱۰۰ درصدی نرخ بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن خبر داده‌اند، توسط برخی منابع غیر‌رسمی رد شده است؛ اما معامله‌گران در انتظار اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان وزارت صنایع و معادن در این زمینه هستند. در بازار دیروز اکثر نمادهای معدنی با صف فروش همراه بودند که دو سهم پیش رو این گروه؛ یعنی چادرملو و گل گهر نیز با صف‌های فروش همراه شدند.برخی کارشناسان رشد بی سابقه ارزش بازار شرکت‌های معدنی را دلیل نیاز این گروه به استراحت قیمتی ارزیابی می‌کنند.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد آن بودند که دولت، نحوه پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو به بانک‌ها و بانک مرکزی را تعیین کرد.

هیات‌وزیران در جلسه ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو و اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و بانک مرکزی و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی، نحوه پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو به بانک‌ها و بانک مرکزی را تعیین کرد.بر اساس این مصوبه، بدهی شرکت‌های توانیر، آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای، آب و برق خوزستان، توسعه منابع آب و نیروی ایران و سازمان توسعه برق ایران شامل اصل، سود و کارمزد تسهیلات بانکی تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال به بانک‌ها و بانک مرکزی به حساب بدهی دولت انتقال می‌یابد.

بر این اساس،‌ بدهی‌های انتقال یافته به دولت در چارچوب این مصوبه، از طریق واگذاری سهام، اموال و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انتفاعی نیمه‌تمام یا آماده بهره‌برداری یا در حال بهره‌برداری، دارایی‌های وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن و سایر طرق قانونی توسط وزارت یادشده یا سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریور ۱۳۹۰ به بانک‌ها و بانک مرکزی پرداخت خواهد شد. در صورت اجرایی شدن کامل این مصوبه، شرکت‌های حوزه وزارت نیرو و پیمانکاران می‌توانند بخش عمده‌ای از بدهی خود را دریافت کنند. در حال حاضر این شرکت‌ها نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند که نزدیک به سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های بورسی از جمله مپنا،ایران ترانسفو، نیروترانس و دیگر نمادهای این گروه است. در بازار دیروز، معامله‌گران در گروه بانکی شاهد آن بودند که پس از ۵ روز رقابت نزدیک، سرانجام بلوک ۵ درصدی بانک تجارت به کنسرسیومی از سهامداران حقیقی رسید. این کنسرسیوم در نهایت ۶۷۸ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۹۵۰ سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت بانک تجارت به ارزش ۲ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال متعلق به سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از طرف دولت را به قیمت ۳ هزار و۳۱۰ ریال خریداری کرد.

در گروه فلزی، در شرایطی که بهای مس در بازارهای جهانی در حد ۹ هزار و ۸۱۳ دلار در هر تن رقم خورده است ملی مس از راه‌اندازی معدن مس چهل کوره سیستان و بلوچستان خبر داده است. بر اساس این گزارش، معدن چهل کوره با ظرفیت ۱۰ میلیون تن ماده معدنی، بزرگ‌ترین معدن مس استان سیستان و بلوچستان است. در این گروه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز با اشاره به دستیابی این شرکت به بالاترین میزان تولید محصولات فولادی در سال ۸۹ گفت: این میزان تولید، رشد ۶ درصدی در تولید فولاد خام تختال و افزایش ۱۲ درصدی در تولید محصولات گرم و سرد را نسبت به سال گذشته آن نشان می دهد. محمد مسعود سمیعی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت با تولید ۵ میلیون و ۳۱۵ هزار تن محصول فولادی بیش از ۴۷ درصد از تولید فولاد کشور را در اختیار دارد. این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که مبارکه برای تولید سال ۹۰ خود تولید ۸/۴ میلیون تن محصول را پیش‌بینی کرده است. کارشناسان رشد تولیدات این شرکت با توجه به خرید فولاد هرمزگان را انتظار دارند.

در نماد مخابرات دیروز انتشار شایعاتی در مورد احتمال واگذاری ۱۰ درصد سهام مخابرات به صورت غیر‌مستقیم از کنسرسیوم اعتماد مبین به یک بانک خصوصی باعث اقبال معامله‌گران به نماد مخابرات و عبور این نماد از مرز روانی ۴ هزار ریال شد. مخابرات در نرخ ۴ هزار و ۶۲ ریال با صف خرید همراه شد.

در گروه پتروشیمی، افزایش نرخ محصولات پتروشیمی همچنان نمادهای این گروه را در معرض رشد قیمتی قرار داده است. دیروز پتروشیمی آبادان نیز در کنار پتروشیمی‌های شیراز و شازند با صف خرید همراه شد. در گروه خودرویی، معامله‌گران با خبرهایی در مورد توافق اولیه سایپا و گروهی از سرمایه‌گذاران خصوصی به مدیریت غروی مدیرعامل سابق ایران خودرو برای انتقال خط تولید خودرو «فیات سی نا» در ساوه به این شرکت مواجه هستند. این خط تولید در انتهای سال ۸۸ در شرکت تاپکو راه‌اندازی شد. در همین حال سایپا در تلاش برای تولید خودرو کیا سراتو به جای خط تولید زانتیا در این شرکت است. در مجموع، بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۲۶۴ واحد رشد کرد و به ۲۶ هزار و ۴۱۲ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۱۳۷میلیارد تومان رسید که ۹/۱۶ درصد آن را معاملات ۸/۸ میلیون سهم کالسیمین تشکیل داد. از ۲۴۳ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۸ نماد با افت قیمت و ۱۱۳ نماد با رشد قیمت همراه شدند.