قدرت‌نمایی خریداران

عکس:‌ نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد قدرت‌نمایی خریداران بود. در بازار دیروز با معامله ۱۵۲ میلیارد تومان سهام، خریداران توانستند عرضه‌های سنگین در اکثر نمادهای عمده را جمع آوری کرده و باردیگر شاخص بورس را با ۱۴۳واحد رشد مواجه کنند. شاخص بورس که تا مرز ۲۶ هزار واحد عقب نشسته بود، دیروز باردیگر در بالای مرز ۲۶ هزار واحد تثبیت شد و در نهایت با ۲۶ هزار و ۱۴۵ واحد به کار خود پایان داد.

اکثر کارشناسان بازار معتقدند که با توجه به حضور خریداران و نقدینگی مناسب در بازار، ثبات کافی در بازار وجود دارد و حرکت بازار در روزهای شنبه و یک شنبه، عرضه‌های معامله‌گران کوتاه مدت بوده است، از این رو انتظار برای ثبات و رشد بازار سهام همچنان بیش از گزینه‌های دیگر است. روز گذشته همزمان با معاملات بازار سهام دکتر حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی سخنگویی دولت نیز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با دیدگاهی مثبت به ارائه آمار عملکرد سال گذشته بازار سرمایه پرداخت.

سید شمس‌الدین حسینی گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۸۶ درصد رشد به ۲۳ هزار و ۲۹۵ واحد در پایان سال ۸۹ رسید و ارزش بازار در سال ۸۹ با ۷۰ درصد رشد به ۱۱ هزار میلیارد تومان بالغ شد و همچنین معاملات فرا بورس به هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد

تومان رسید.

حسینی افزود: مجموع معاملات نقدی بورس کالای ایران با ۳۳ درصد رشد به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید و حجم معاملات مشتقه به ۴۸۸ میلیارد تومان بالغ شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع معاملات کل بورس به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید که ۵۳ درصد رشد

داشت.

در حال حاضر کارشناسان بازار، حمایت قابل ملاحظه دولت از بازار سرمایه و زمینه‌سازی دولت برای هدایت نقدینگی به سوی بازار را عمده‌ترین دلیل رشد بازار به لحاظ معنوی ارزیابی می‌کنند.

انتظار می‌رود در روزهای آینده بازار با خبرهای مناسبی از سوی دولت به لحاظ عرضه اولیه شماری از شرکت‌های دولتی مواجه شود. برخی کارشناسان از عرضه برخی شرکت‌های دولتی از جمله ملی حفاری، ذوب آهن اصفهان، پالایشگاه بندر عباس و دخانیات ایران در خلال چند هفته آینده خبر می‌دهند.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای شاهد ادامه رشد شرکت‌های شاخص این گروه نظیر صندوق بازنشستگی و غدیر بودند. تایید ایجاد هلدینگ معدنی غدیر و احتمال عرضه سهام ایرانول در فرابورس دو خبری بود که دیروز در تالار‌ها شنیده

می‌شد.

گروه شرکت‌های چند رشته‌ای و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دلیل رشد قابل ملاحظه بازار در موقعیت عملیاتی خوبی در بازار قرار گرفته‌اند. در بازار دیروز سرمایه‌گذاری بوعلی پس از عبور از مرز قیمت اسمی با معاملات پر حجمی در سطح ۲۶ میلیون سهم مواجه شد. این شرکت بعد از سال‌ها روز یکشنبه توانست قیمت اسمی خود را بازیابد.

در گروه معدنی، رشد شدید ارزش بازار شرکت‌های عمده این گروه سبب شد تا عرضه‌های سنگینی در نمادهای سنگ‌آهنی به چشم بخورد. در همین حال تغییرات در ایمیدرو همچنان با سوالاتی از سوی معامله‌گران مواجه است. ایمیدرو به دلیل نقش اساسی در صنایع مختلف از جمله سنگ‌آهن و فولاد تاثیر مهمی بر تحولات شرکت‌های این گروه دارد.

در گروه بانکی، دیروز نماد بانک پارسیان پس از جابه‌جایی یک بلوک احتمالا توسط سرمایه‌گذاری سایپا در مجموعه این گروه، با صف خرید همراه شد. رقابت نزدیک سهامداران پارسیان سبب شده است میزان سهام شناور این شرکت افت کند و برخلاف بانک‌های دیگر، این نماد به سرعت با صف خرید همراه شود.

در گروه فلزی، بهبود قیمت‌ها در بازار جهانی به تقویت نمادهای وابسته منجر شده است. بهای مس دیروز در سطح ۹ هزار و ۸۲۳ دلار رقم خورد. در همین حال بهای فولاد و روی نیز اندکی تقویت شد.

در گروه پتروشیمی، تصمیم دولت برای بازگرداندن قیمت محصولات پتروشیمی به سطح فوب منهای ۵ درصد سبب تشکیل صف‌های خرید در نمادهایی نظیر شیراز و شازند شده است. دیروز پتروشیمی شیراز به‌رغم شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و پرش ۱۲ درصدی باردیگر با صف خرید همراه شد و تنها ۱۱۵ هزار سهم این شرکت عرضه شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با غلبه خریداران بود که در نهایت به رشد شاخص منجر شد. از ۲۴۵ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۳۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۰۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.