فارس - مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از برنامه این سازمان برای افزایش جذب سرمایه‌گذار خارجی به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد. ایوب باقرتبار با اشاره به برگزاری نشست راهکارهای جذب سرمایه‌گذار خارجی به بورس در هفته گذشته اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از منابع مالی همه سرمایه‌گذاران از جمله اولویت‌های اصلی بازار سرمایه است.

وی تاکید کرد: ورود منابع مالی خارجی به بازار سرمایه ایران می‌تواند در رونق بورس و همچنین توسعه بازار اثرگذار باشد. در همین راستا، اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به منظور جذب سرمایه خارجی را در دستور کار خود قرار داده است.

باقر تبار با بیان اینکه ۴۶ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خود را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بورس آماده می‌کنند، خاطرنشان کرد: هفته گذشته طی نشستی آموزشی، مدیران ۴۶ صندوق سرمایه‌گذاری در خصوص راهکارهای جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذار خارجی (Fund raising) به بحث و تبادل نظر پرداختند که نتایج خوبی را در پی داشت.

وی در پاسخ به این سوال که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چگونه می‌توانند در جذب سرمایه‌گذار خارجی ایفای نقش کنند، گفت: با گسترش فعالیت بازاریابی کارگزاران در کشورهای خارجی و آشنا شدن سرمایه‌گذاران بالفعل غیرایرانی با قابلیت‌های بازار سرمایه ایران و بازدهی قابل‌توجهی که طی دو سال گذشته این بازار به سرمایه‌گذاران داده، به طور قطع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با کنترل ریسک بازار به مدیریت دارایی برای سرمایه‌گذاران خارجی بپردازند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به تجربه شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه در جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: در نشست تخصصی جذب سرمایه‏گذار خارجی توسط صندوق‏ها، مدیرعامل شرکت سرمایه‏گذاری فیروزه به عنوان یکی از فعالان جذب سرمایه‌گذار خارجی، از تجربه این شرکت در راستای جذب سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه ایران سخن گفت که با استقبال مدیران صندوق‌ها و کارگزاران مواجه شد.

باقرتبار با بیان این که بازار سرمایه ایران بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌های خارجی است، گفت: در حال حاضر حدود ۴۶ صندوق سرمایه‌گذاری، آمادگی خود را برای فعالیت در جذب سرمایه‌گذار خارجی اعلام کرده‌اند و با برنامه‌ریزی مستمر سازمان بورس و اولویت قرار دادن جذب منابع خارجی، پیش‏‌بینی می‌شود بورس تهران در آینده‌ای نزدیک از طریق فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری (mutual Fund) شاهد ورود سرمایه‌گذاران غیرایرانی باشد. به گفته وی، نشست‌های تخصصی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای جذب سرمایه‌گذار خارجی از سوی سازمان بورس، در آینده نیز برگزار خواهد شد.

در همین حال، مدیرعامل سرمایه‌گذاری فیروزه نیز با اشاره به فعالیت صندوق خارجی این شرکت به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: در نشست تخصصی جذب سرمایه‌گذار خارجی، شرکت سرمایه‏گذاری فیروزه به عنوان شرکتی که تجربیات موفقی در جذب سرمایه خارجی داشته است، پیشنهاد شد، زیرا فیروزه بزرگ‏ترین سرمایه‏گذار خارجی در بورس تهران است و ۹۰ درصد سرمایه خارجی بورس تهران را مدیریت می‌کند.

رامین ربیعی با اشاره به اولویت سازمان بورس برای جذب سرمایه‌های خارجی گفت: اتفاقی که هم‌اکنون در بازار سهام افتاده این است که صندوق‏ها و کارگزاری‏ها را به جذب سرمایه خارجی دعوت می‏کنند. قانونی که در اوایل سال ۸۹ تصویب شد در همین راستا بود و می‏توان گفت که این مهم را تسهیل کرد.

ربیعی ادامه داد: از سوی دیگر، ترویج این موضوع، مساله بسیار مهمی است و من شخصا فکر می‏کنم سیاست‏گذاری‏های بورس در چند سال گذشته روند رو به رشد و مثبتی را پیش گرفته است. به گفته وی اتفاقی هم که باید بیفتد این است که سرمایه چه از سوی ایرانیان خارج از کشور و چه از سوی خارجی‏ها به بورس تهران راه پیدا کند و در نهایت بورس تهران به یک بورس بین‏المللی تبدیل شود.

وی گفت: من دید بسیار مثبتی به این موضوع دارم و فکر می‏کنم که بورس از جمله مراکزی است که هر قدر سرمایه در آن زیادتر شود، بهتر و به نفع همه ماست. پس باید همه ما دست به دست هم بدهیم تا فرهنگ سرمایه‏گذاری در بورس در داخل و خارج کشور بیشتر و بهتر جا بیفتد. تجربه موفق صندوق فیروزه - مبنی بر کسب رکورد بالاترین تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری از آغاز فعالیتش تاکنون- در کنار پیشرفت و رشد دیگر صندوق‏های بورس تهران، حاکی از این است که با افزایش آگاهی مردم می‏توان سرمایه‏های عظیمی را به بورس جذب کرد و در نتیجه رونق اقتصاد کشور را متصور شد.

ربیعی همچنین در برابر این سوال که آیا تحریم‏های اعمال‌شده علیه ایران را مانعی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بورس نمی‌دانید؟ گفت: در هر حال ممکن است این مشکلات برای هر کشوری پیش بیاید؛ موضوع مهم این است که حتی در این شرایط دشوار اقتصادی دنیا، سرمایه‌گذار و پول زیاد است و ما باید تلاش کنیم سرمایه‌گذارانی را پیدا کنیم که در این وضعیت به کمک تبلیغات و آگاهی‌سازی درستی که می‌کنیم، تشویق شوند در ایران سرمایه‏گذاری کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه، مرداد سال جاری اولین صندوق سرمایه‏گذاری مشترک خود را برای سرمایه‌گذاران ایرانی تاسیس کرد و نتایجی که در این بازه زمانی به دست آورد، نشان داد که نه تنها در جذب سرمایه‏ خارجی به کشور تلاش می‏کند، بلکه در انتقال دانش و مهارت‏های خود به هم‏وطنان ایرانی هم پیشگام و علاقه‏مند است.