گروه بورس- هدیه لطفی: روز گذشته با معامله 6/3 میلیارد سهم بانک پاسارگاد در بازار فرابورس، بزرگ‌ترین پذیره‌نویسی اقتصاد ایران رقم خورد.

در نخستین روز پذیره‌نویسی سهام بانک پاسارگاد تعداد ۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۱۵۷ سهم آن در بازار فرابورس معامله شد. این معامله در ۴ هزار و ۹۰۰ مرتبه و به ارزش ۷ هزار و ۳۷۳ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال در بازار سوم فرابورس انجام شد.
همچنین حدود 45 میلیون سهم توسط 16 هزار نفر به ارزش 720 میلیارد ریال در شعب بانک پاسارگاد پذیره‌نویسی شد.
از سوی دیگر ارزش پذیره‌نویسی هر سهم برای سهامداران فعلی، تمام سپرده‌گذاران و مشتریان بانک، مبلغ ۲۰۴۰ ریال و برای سایر متقاضیان مبلغ ۲۱۲۰ ریال تعیین شده است که بدین منظور دو نماد مجزا به نام «پاسار۱» و «پاسار۲» در بازار سوم فرابورس به این aپذیره‌نویسی اختصاص داده است.
از سوی دیگر روز گذشته مدیرعامل فرابورس در خصوص عرضه سهام بانک پاسارگاد گفت: در هیچ یک از دو بازار پول و سرمایه تاکنون پذیره نویسی به این حجم انجام نشده بود و به جرات می‌توان گفت این نقطه عطفی است در تاریخ بازار سرمایه که توانسته بزرگترین پذیره‌نویسی اقتصاد ایران را در خود انجام دهد.
مصطفی امید قائمی در ادامه افزود: پیش از این، پذیره‌نویسی شرکت‌ها در بازار پول انجام می‌شد و حتی پذیره‌نویسی شرکت بورس، بورس کالا، فرابورس و اکثر شرکت‌های سهامی عام در شعب بانک‌ها انجام می‌شد، اما با ابلاغ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی این امکان فراهم شد تا بازار سهام هم قدرت رقابت با بازار پول را پیدا کند.
وی تصریح کرد: این پذیره‌نویسی از دیروز آغاز شده و به صورت همزمان با فرابورس، در شعب بانک پاسارگاد نیز انجام می‌شود و تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت؛ اما در هر زمانی سقف سرمایه تعیین شده قبل از انقضای مهلت پذیره‌نویسی تکمیل شود ،عملیات پذیره نویسی متوقف می‌شود. به گفته وی ادامه این پذیره‌نویسی امروز به صورت همزمان در شبکه کارگزاری فرابورس و شعب بانک پاسارگاد ادامه پیدا می‌کند.
وی در خصوص حداقل و حداکثر تعداد سهام مورد پذیره‌نویسی توضیح داد: حداقل تعداد سهام مورد پذیره‌نویسی ۱۰ هزار سهم و حداکثر ۱۰۰میلیون سهم تعیین شده است و چنانچه متقاضیان تمایل به خرید بیشتری دارند باید تایید کتبی کارگزار مشاور عرضه (شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد) را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه این افزایش سرمایه در راستای توسعه فعالیت های بانک پاسارگاد صورت می‌گیرد، یادآور شد: حوزه فعالیت بانک پاسارگاد فعالیت‌های بانکی شامل کلیه عملیات و معاملات بانکی و خدماتی که به موجب قوانین و مقررات برای بانک‌ها مجاز تعریف شده است.
به گفته مدیرعامل فرابورس کلیه کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی سهام توسط ناشر پرداخت خواهد شد.
این در حالی است که ترتیب زمانی ورود سفارش خرید موجب اولویت در خرید سهام می‌شود و حداقل تعداد سهام در هر سفارش 10 هزار سهم تعیین شده است و مبلغ جداگانه‌ای به عنوان کارمزد از خریداران دریافت نمی‌شود و تنها کارمزد انجام معاملات از ناشر دریافت می‌شود.




روز ابری معاملات
از سوی دیگر روز گذشته تمام شرکت‌های بازار اول فرابورس در شرایط منفی به کار خود پایان دادند و همگی شاهد افت سهام خود بودند.
در این روز نماد معاملاتی کویر تایر بیشترین افت قیمت را به معاملات خود اختصاص و به میزان ۹۹/۴ درصد کاهش یافت، به‌طوری‌که در پایان معاملات به نرخ یک هزار و ۹۹۸ ریال رسید.
در ادامه نمادهای معاملاتی بیمه دی، مرجان کار، تجارت الکترونیک پارسیان، عمران و توسعه شاهد و لیزینگ ایرانیان هرکدام به ترتیب 19/4 درصد، 95/3 درصد، 44/2 درصد، 03/2 درصد و 74 صدم درصد کاهش یافتند.
در این روز بیش از ۴ میلیون و ۴۶۹ هزار سهم در بازار OTC معامله شد و ارزش کل معاملات به رقم ۱۵ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال رسید که حدود ۴۱ درصد از این رقم به ارزش معاملات عمران و توسعه شاهد تعلق داشت.
در این روز دو میلیون و 188 هزار سهم عمران «شاهد» به قیمت هر سهم دو هزار و 896 ریال دادوستد شد و ارزشی معادل 6 میلیارد و 335 میلیون ریال روانه بازار کرد.
همچنین نماد معاملاتی «رپارس» رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد. ارزش معاملات نماد یاد شده در بازار دیروز به رقم ۵ میلیارد و ۴۸۲ میلیون ریال رسید، که این رقم ناشی از معامله ۵۴۵ هزار سهم «رپارس» در میان سهامداران فرابورسی بود.
از سوی دیگر ارزش معاملات «وایران»، «کمرجان» و «پکویر» بسیار ناچیز بود و هرکدام به ترتیب تنها 238 میلیون ریال، 53 میلیون ریال و 131 میلیون ریال روانه
بازار کردند.
ادامه رقابت «مشانیر»
همچنین روز گذشته ۵۴ درصد از سهام شرکت سهامی خدمات مهندسی برق (مشانیر) در بازار اوراق مشارکت فرابورس عرضه شد.
این عرضه توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از طرف شرکت ساتکاب، به‌صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط و به قیمت پایه هر سهم 7 میلیون و 516 هزار و 710 ریال صورت گرفت، که به دلیل رقابت بر قیمت سهام مزبور، معامله‌ای انجام نشد.
یادآور می‌شود ادامه رقابت برای خرید سهام مشانیر به امروز کشیده شد.
توقف نماد «اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق»
از سوی دیگر، در پایان معاملات روز گذشته بازار فرابورس، نماد معاملاتی اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق که از ۱۱ مرداد سال‌جاری به میزان ۸ میلیارد تومان پذیره‌نویسی شده به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماه اول متوقف شد.
این اوراق با تضمین نرخ سود 17 درصدی، بدون نرخ جریمه و شکست در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی شده است. بازار ساز این اوراق، شرکت کارگزاری امین آوید، به نرخ اسمی در بازار فرابورس، اوراق مزبور را خریداری خواهد کرد ولی در صورت وجود خریدار با نرخ بالاتر، دارندگان می‌توانند اوراق خود را با نرخ بالاتر به فروش برسانند.
سررسید این اوراق مرداد ماه ۹۳ بوده و بانک پارسیان ضمانت این اوراق را بر عهده دارد.