فارس- نایب‌رییس کانون سردفتران گفت: هیچ یک از سردفتران کشور حق نقل‌وانتقال سهام عدالت به دیگران را ندارند. محمدرضا دشتی اردکانی در برابر این پرسش که با توجه به خرید و فروش سهام عدالت از سوی برخی از دارندگان این اوراق و اعلام غیرقانونی بودن معاملات آن از سوی مسوولان، آیا سردفتران می‌توانند اقدام به تهیه و تنظیم وکالت نامه کنند؟ اظهار داشت: اگر دولت و سازمان خصوصی سازی خرید و فروش سـهام عدالت را تا قبل از حضور شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس ممـنوع کـرده‌اند، هیچ دفترخانه ای حق تنظیم سند فرم نقل و انتقال را ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طبق قانون مدنی کشور، سند وکالت می‌تواند صادر شود اما این وکالتنامه به معنای سند نقل و انتقال مالکیت نبوده و درحد همان وکالت است، بنابراین دارندگان سهام عدالت می‌توانند به منظور انجام امور جاری، وکیلی داشته باشند ولی سند نقل و انتقال و صلح نمی‌تواند از سوی سردفتران کشور نوشته شود.

دشتی اردکانی با اشاره به ماده ۹۵۹ قانون مدنی کشور که طبق آن هیچ کس نمی تواند به طورکلی حق تمتع یا حق اجرای تمام یا بخشی از حقوق مدنی را از خود سلب کند، ادامه داد: طبعا دولت و سازمان خصوصی‌سازی ممنوعیت عدم انجام معاملات سهام عدالت را در نظر گرفته و اعلام کرده‌اند و با توجه به این ممنوعیت سردفتران کشور نمی‌توانند نسبت به انتقال سهام عدالت اقدام کنند.

به گفته وی مالکیت، یکی از ارکانی است که در اسلام بسیار محترم شمرده شده است به‌طوری که بعد از باب عبادات، باب اقتصاد اهمیت دارد.

بنابراین گزارش، ستاد توزیع سهام عدالت و سازمان خصوصی سازی در حالی با اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌های دولتی تاکنون نسبت به توزیع سهام عدالت به ۳۶ میلیون نفر مبادرت کرده‌اند که در حال حاضر مالکیت ۳۶ هزار میلیارد تومان (که قرار است با ادامه توزیع سهام بین سایر مشمولین به ۴۲ هزار میلیارد تومان برسد) در اختیار ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ۳۳۰ شرکت تعاونی

شهرستانی است.

همچنین مقرر شده ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی تا پایان سال‌جاری در فرابورس پذیرفته شوند تا در صورت پرداخت اقساط، زمینه معاملات سهام عدالت برای دهک‌های پایین و سپس برای همه دارندگان سهام فراهم شود.

اما در این میان برخی از کسانی که سهام عدالت را دارند، با نصب آگهی یا به صورت غیرعلنی از طریق ارایه وکالت بلاعزل به دیگران اقدام به معامله غیرقانونی سهام عدالت می‌کنند. در حالی که در این اوراق قید شده معاملات سهام عدالت امکان پذیر نبوده و ستاد توزیع سهام عدالت فقط افرادی را به عنوان صاحب اصلی این اوراق می‌شناسد که سهام عدالت به نامشان صادر شده است.