گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است. نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است. این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد.

از اوایل شهریور ماه نیز معاملات قرارداد آتی ۶ شرکت دیگر شامل غدیر، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری چادرملو، معادن و فلزات، ملی مس و سایپا برای شهریور و آبان ماه آغاز شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از 9 صبح تا 12 ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از 20 درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.
اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
تلاش برای بستن قراردادها
با توجه به زمان سررسید قراردادهای آتی شهریور ماه معامله‌گران آتی با احتیاط بیشتری نوسانات این بازار را رصد می‌کنند.
در حالی که طی دو روز گذشته قراردادهای فولاد، ملی مس، «ومعادن»، چادرملو و «وغدیر» شهریور به پایان معاملات خود رسیدند، امروز نیز قراردادهای شهریور سایپا، بانک کارآفرین و پارسیان نیز به پایان دوره خود می‌رسند. در این بین تلاش معامله‌گران در خصوص قراردادهای آتی خروج از این قراردادها و عدم تحویل فیزیکی آنها است؛ چرا که بتوانند بدون پرداخت کارمزد و مالیات، سود حاصل از نوسان قیمتی را کسب کنند.
بر این اساس بورس شاهد افزایش عرضه در معاملات بورس آتی بود که فروشندگان با قیمت‌های پایین‌تر هم مایل به فروش بودند که کاهش قیمت‌ها را در پی داشت.
این در حالی است که در معاملات دیروز ۴۳ قرارداد آتی از سوی معامله‌گران دادوستد شد که در این بین «وکار» آبان ماه با معامله ۳۵‌قرارداد، پرطرفدارترین نماد بود.
35 قرارداد «وکار» آبان ماه در 8 دفعه از سوی معامله‌گران به ارزش 902میلیون و 676هزار ریال دادوستد شد که کاهش 8 ریالی قیمت را برای این نماد به همراه داشت. قیمت تسویه «وکار» آبان ماه به مبلغ 4300 ریال رسید.
همچنین معامله دو قرارداد «وپارس» دی ماه با افزایش ۱۱۶‌ریالی قیمت مواجه بود که قیمت تسویه این نماد را به ۳۱۳۰ ریال رساند. از سوی دیگر قرارداد «وپارس» شهریور ماه کاهش ۱۱۵ ریالی را شاهد بود که قیمت تسویه این قرارداد به ۲۷۷۸ ریال رسید. سه قرارداد «وغدیر» شهریور نیز در شرایطی معامله شد که تغییر قیمتی را به همراه نداشت و قیمت تسویه این نماد در ۳۴۰۰ ریال ثابت ماند. بنابراین اطلاعات برای «وکار» آبان ماه ۵۱ تقاضای فروش و برای «وکار» دی ماه ۲۰ تقاضای خرید در سیستم معاملات باقی ماند.
برگزاری سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس آتی
سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی
سهام امروز از ساعت 30/8‌در هتل بین‌المللی اسپیناس برگزار می‌شود.
این برنامه از سوی شرکت بورس اوراق بهادار به منظور آشنایی سرمایه‌گذاران با قراردادهای آتی تشکیل می‌شود. دکتر قالیباف اصل، دکتر صالح‌آبادی، دکتر شاپور محمدی و سنگینیان، معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس از سخنرانان این سمینار هستند. همچنین پانل پرسش و پاسخ این سمینار با حضور دکتر محمدی، آقایان خواجه‌نصیری، عبداله‌زاده و سنگینیان تشکیل می‌شود.