شروین شهریاری*
پرسش از آقای میلاد مهدی از طریق پست الکترونیک: با توجه به رشد قیمت‌های جهانی میزان سودآوری شرکت ملی مس در سال جاری را چقدر برآورد می‌کنید؟

پاسخ: ملی صنایع مس ایران از جمله شرکت‌های فعال در بورس تهران است که روند قیمت سهام و سودآوری آن هماهنگی کاملی با تغییرات قیمت شمش مس در بورس لندن دارد. بدین ترتیب این شرکت از بدو ورود به بورس در بهمن ماه 85 تغییرات شدیدی را در بازده سهام خود تجربه کرده است که علت اصلی آن نیز به تلاطم در بازارهای جهانی باز می‌گردد. در حال حاضر، وضعیت این سهم به علت رونق نسبی در بازارهای جهانی دوران رشد را سپری می‌کند. ظرفیت تولید کاتد شرکت در سال‌های اخیر در محدوده 200‌هزار تن قرار داشته است و حداقل تا دو سال آینده نیز انتظار نمی‌رود ظرفیت «فملی» از سطح 220‌هزار تن فراتر رود. بدین ترتیب تغییر قیمت فروش محصولات عامل اصلی در تعیین میزان سودآوری و رفتار سهم در بازار خواهد بود.
قیمت فروش شمش مس در آخرین بودجه حسابرسی شده برای سال ۸۹ در محدوده ۶۳۰۰‌دلار در هر تن در نظر گرفته شده است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری میانگین قیمت مس در بازارهای جهانی بالاتر از سطح ۷۰۰۰‌دلار قرار داشته است. به منظور برآورد سودآوری شرکت، تخمین روند قیمت فلز مس حائز اهمیت است. بر اساس گزارش حسابرس، متوسط نرخ فروش محصول کاتد شرکت در چهار ماه نخست سال جاری ۷۷۳۷‌دلار بوده است. آخرین قیمت معامله کاتد در بورس کالا در هفته گذشته نیز حدود ۷۶۰۰‌تومان در هر کیلو است. در اینجا به منظور رعایت جانب احتیاط و با توجه به برآورد نشریه متال بولتن (که قیمت میانگین شمش مس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را به ترتیب معادل ۷۳۸۶ و ۷۷۲۵‌دلار تخمین زده است) نرخ فروش شمش مس در سال جاری در برآورد تحلیلی، معادل ۷۵۰۰‌دلار در هر تن در نظر گرفته می‌شود.
جدول شماره یک تخمین درآمد فروش شرکت در سال 89 را با در نظر گرفتن قیمت‌های مورد پیش‌بینی در مقایسه با بودجه 6300‌دلاری نشان می‌دهد.
در خصوص مفروضات جدول شماره یک باید به چند نکته توجه داشت:
1 - حجم فروش محصولات در پیش‌بینی تحلیلی بدون تغییر نسبت به بودجه 89 در نظر گرفته شده است.
۲ - قیمت کنسانتره مس، مفتول، اسلب، ته‌پاتیل در تخمین تحلیلی به تناسب رشد قیمت جهانی کاتد مس (از ۶۳۰۰ به ۷۵۰۰‌دلار) افزایش یافته است. تغییر قیمت این محصولات متناسب با ضرایب قیمت هر یک از آنها نسبت به نرخ کاتد مس در بودجه شرکت محاسبه شده است.
3 - قیمت کنسانتره مولیبدن در بودجه تحلیلی، معادل قیمت فروش این محصول در فصل بهار 89 (با توجه به عملکرد سه ماهه) لحاظ شده است.
۴ - قیمت سایر محصولات (کنسانتره طلا و نقره، اسید سولفوریک، سنگ سولفور و...) در پیش‌بینی تحلیلی بدون تاثیر‌پذیری از تغییرات قیمت‌های جهانی مس، معادل بودجه ۸۹ در نظر گرفته شده است.
5 - نرخ تبدیل‌دلار در سناریوی تحلیلی معادل 1050‌تومان است.
اکنون به جدول شماره دو توجه کنید که در آن پیش‌بینی تحلیلی سود و زیان در سال جاری در کنار بودجه ۸۹ حسابرسی شده شرکت ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول شماره دو باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - بهای تمام شده کالای فروش رفته در بخش دستمزد در پیش‌بینی تحلیلی ۸۹ مطابق پیش‌بینی بودجه شرکت لحاظ شده است. اما در بخش مواد مستقیم، هزینه خرید کنسانتره و قراضه مصرفی بر مبنای نرخ شمش ۷۵۰۰‌دلاری تعدیل و افزایش یافته‌اند. هزینه سربار نیز با لحاظ کردن آزاد‌سازی نرخ انرژی مستقیم در نیمه دوم سال (رشد چهار برابری این هزینه نسبت به سال گذشته) محاسبه شده است. هزینه‌های عملیاتی نیز در بودجه تحلیلی معادل برآورد شرکت است.
2 - درآمدهای متفرقه در بودجه کنونی صفر در نظر گرفته شده است. این در حالی است که با توجه به عواید این سرفصل در سال‌های گذشته از محل سود سپرده‌های بانکی، عدم لحاظ درآمد در این بخش تخمین مناسبی نیست.
بدین ترتیب به‌رغم رشد توان نقدینگی شرکت و امکان افزایش درآمد این سرفصل در سال جاری، درآمد متفرقه در پیش‌بینی تحلیلی، معادل سال گذشته (۴۲‌میلیارد‌تومان) در نظر گرفته شده است.
3 - هزینه مالی و ضریب اخذ مالیات در برآوردهای تحلیلی مطابق الگوی بودجه حسابرسی شده سال 89 مورد محاسبه قرار گرفته است.
با توجه به جمیع موارد فوق می‌توان گفت «فملی» در صورت ثبات قیمت جهانی مس در محدوده کنونی از پتانسیل افزایش ۵۰‌درصدی سودآوری نسبت به آخرین پیش‌بینی با لحاظ کردن رشد هزینه انرژی مستقیم (در نیمه دوم سال) برخوردار است. بدیهی است این برآورد بر اساس پاره‌ای از مفروضات انجام شده و کارشناسان با تغییر آن می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص میزان سودآوری شرکت در سال ۸۹ دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com