مهر- عضو هیات مدیره شرکت بورس دلایل ۱۰گانه‌ای را برای رشد بی‌سابقه شاخص‌‌های بورس برشمرد. «محمدرضا رهبر» گفت: عوامل متعددی در روند رو به رشد شاخص بورس تاثیرگذار بوده که یکی از مهمترین این دلایل اعتماد مردم به بازار سرمایه است، به نحوی که مردم با علاقه به سمت بورس حرکت کرده‌اند. بخش عمده معاملات بازار سرمایه و بورس از طریق اشخاص حقیقی صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که در گذشته حقوقی‌ها در بازار سرمایه نقش بیشتری داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش شاخص، ایجاد کدهای جدید است. تعداد سهامداران افزایش یافته و کدهای غیرفعال نیز فعال شده‌اند. همچنین رکود بازارهای موازی که نتوانستند سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران را فراهم کنند، از دیگر دلایل است، چرا که به علت رکود بازارهای موازی، سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه حرکت کرده‌اند که بازده قابل‌توجهی برای آنها دارد.

وی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های درست و منطقی پولی نظیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها باعث شده که بازار سرمایه نسبت به بازار پول از موقعیت بهتر و بازده مناسب‌تری برخوردار شود.

وی گفت: اخیرا نیز شاهد هستیم که صنایع مختلف موقعیت بهتری یافته‌اند. کاهش واردات، اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای و گمرکی مناسب و غیره نیز در این افزایش شاخص تاثیر مثبت داشته و شرکت‌های بورسی که در بخش تولید و صنعت فعالیت می‌کنند از این سیاست‌های منطقی تاثیر پذیرفته‌اند.

وی افزود: بیشتر شرکت‌های بورسیP/E خود را افزایش داده‌اند، عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و مسائل مرتبط با انرژی نیز در افزایش شاخص بی تاثیر نبوده است.

وی به خروج اقتصادهای بزرگ از بحران اشاره کرد و گفت: با خروج اقتصاد آمریکا و اروپا تا حدودی از بحران اقتصادی شاهد افزایش قیمت فلزات اساسی هستیم. آثار خروج از بحران موجب شده که در بخش فلزات اساسی و فولاد با رونق مواجه شویم، صادرات این نوع محصولات به شرکت‌های تولید کننده آنها که بخشی از آنها در بورس هستند، کمک کرده است. قیمت‌های جهانی این محصولات باعث شده که شرکت‌ها از موقعیت بهتری برخوردار شوند و در مجموع این عوامل بر شاخص تاثیر گذاشته است.

وی اضافه کرد: انتظارات سرمایه‌گذاران نیز از دیگر دلایل رشد شاخص بورس است، در شرایطی که ریسک سیاسی بالا است، انتظارات سرمایه‌گذاران برای بازدهی افزایش می‌یابد و به دنبال شرکت‌هایی با P/E پایین تری هستند. اما با واکسینه شدن تحریم‌ها و ریسک‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌ها با P/E کمتری را نیز می‌خرند و این روند طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: حمایت مقامات ارشد کشور و مسوولان از بازار سرمایه نیز در بازدهی بیشتر این بازار نقش اساسی داشته است، زیرا اینگونه پشتیبانی از بازار سرمایه اعتماد مردم را جلب می‌کند.

وی افزود: سیاست‌های اجرا شده نظیر اصل۴۴ و پذیرش سهام شرکت‌های جدیدی در بورس گرچه عرضه سهام یکی از شرکت‌های بیمه خاطره خوشی را نداشت، اما باعث رونق بازار و افزایش شاخص شده است.

شاخص حبابی نیست

وی در پاسخ به این سوال که «برخی کارشناسان معتقدند که رشد شاخص حبابی بوده»، گفت: اعتقادی به حبابی بودن شاخص ندارم، اما سهام برخی از شرکت‌ها که P/E دو رقمی و بالا دارند، سرمایه‌گذاران باید در خرید و فروش سهام دقت کنند و با تحلیل و مشاوره بیشتر نسبت به خرید اقدام کنند.

شاخص دستوری ماندگار نمی‌ماند

وی در مورد پایداری رشد شاخص بورس گفت: در هیچ بورسی شاخص نمی‌تواند پایدار بماند، زیرا تحت تاثیر عوامل مختلف، سیاست‌های پولی، ارزی، بازرگانی، مالی، مالیاتی و غیره قرار دارد. نحوه مدیریت، واردات و صادرات و ریسک‌های تحمیلی نیز در شاخص تاثیرگذار بوده و دارای نقش است.

وی افزود: شاخص دستوری ماندگاری ندارد؛ اما سیاست‌های اتخاذی باید به نحوی باشد که بازار را تحت تاثیر منفی قرار ندهند.

نرخ اوراق مشارکت یا سپرده‌های بانکی اگر افزایش یابد، بر شاخص تاثیر منفی خواهد گذاشت. سیاست‌های تعرفه ای، گمرکی، بازرگانی و غیره در افزایش یا کاهش شاخص تاثیر‌گذار است. عوارض دولتی بر وضعیت معادن و صنایع و سایر بخش‌ها و در نتیجه شاخص تاثیرگذار است.