گروه بورس- مدیرعامل نورد و لوله اهواز از شناسایی سود ناخالص ۷/۲۲‌میلیارد‌ریالی شرکت در سال ۸۸ خبر داد. مهندس نگارستانی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شرکت نورد و لوله اهواز در سال ۸۸ برای نخستین بار بعد از زیان‌ده شدن، سود ناخالص (ناویژه) ۲۲‌میلیارد و ۷۱۱‌میلیون‌ریالی محقق کرده است که دلیل اصلی این اتفاق، حمایت‌های مستقیم مهندس محرابیان وزیر صنایع و معادن، نظارت موثر دکتر سمیعی‌نژاد معاون وزیر صنایع، پشتیبانی استاندار خوزستان و همچنین تلاش صادقانه همه پرسنل نورد و لوله اهواز بوده است.

وی با اشاره به قدمت ۴۳ ساله شرکت نورد و لوله اهواز گفت: ۱۰‌هزار سهامدار حقیقی و حقوقی در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی ۱۲ سال پیش به دلایلی همچون تخریب ناشی از بمباران و دریافت بی‌رویه تسهیلات بانکی، شرکت به زیان انباشته سنگینی نشست؛ اما طی سال گذشته با تولید ۲۴ ساعته و بهره‌گیری از روش‌های سودده تولید کارمزدی و همچنین کاهش چشمگیر هزینه‌ها، شرکت توانست بخش عمده‌ای از زیان بیش از ۲‌هزار‌میلیارد‌ریالی خود را کاهش دهد.

این عضو هیات مدیره نورد ولوله اهواز با اشاره به اینکه با گذشت ۴ سال از تغییر رویکرد در اداره این شرکت فولادساز، سود ناویژه ۷/۲۲‌میلیارد‌ریالی در صورت‌های مالی «فاهواز» شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: فروش خالص شرکت از ۹۲۷‌میلیارد و ۷۶۳‌میلیون‌ریال در سال ۸۷ با رشد ۷۰‌درصدی به‌هزار و ۵۷۸‌میلیارد‌ریال در سال ۸۸ رسیده است و شرکت در حالی چنین آمار فروش و شناسایی سود ناخالصی را ثبت می‌کند که بهای تمام‌شده آن به نسبت رشد دو متغیر ذکر شده، رشد قابل‌توجهی نداشته است.

افزون بر این، بررسی عملکرد سال ۸۸ نورد و لوله اهواز نشان می‌دهد که شرکت در این سال توانست ۴۲۴‌هزار و ۵۰۶ تن ورق تولید کند که نسبت به سال ۸۷ رشدی ۲۸‌درصدی را نشان می‌دهد و در مقایسه با سال ۱۳۸۵ تولید این شرکت نیز بالغ بر ۱۲۱‌درصد افزایش داشته است.

وی افزود: نورد و لوله اهواز در دی ماه سال گذشته با تولید ۴۵‌هزار و ۳۲۳ تن ورق رکورد تولید ماهانه از ابتدای راه‌اندازی شرکت را برای دومین سال متوالی شکست که نسبت به دی ماه ۸۷ رشدی ۶۲‌درصدی را نشان می‌دهد و این عملکرد تا جایی پیش رفت که این شرکت در چهار ماه اول سال جاری بتواند تولیدی بالغ بر ۲۰۰‌هزار تن را ثبت کرده و به تحقق ظرفیت اسمی ۶۰۰‌هزار تنی نزدیک شود.

وی با بیان اینکه نورد و لوله اهواز در سال ۸۸ توانسته بالغ بر ۴۴۷‌هزار تن اسلب دریافت کند که نسبت به ۳۴۵‌هزار تن اسلبی که در سال ۸۷ دریافت کرده، تامین مواد اولیه شرکت رشد حدود ۳۰‌درصدی را نشان می‌دهد، گفت: هزینه‌های خرید شرکت به استثنای اسلب از ۱۸‌میلیارد و ۹۹۰‌میلیون‌ریال در سال ۸۵ با سیری نزولی طی ۴ سال گذشته به ۱۱‌میلیارد و ۳۹۵‌میلیون‌ریال در سال ۸۸ رسیده است که از سیاست شرکت در جهت کاهش هزینه‌ها حکایت دارد.

نگارستانی ادامه داد: ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای طرح توسعه آهن و فولاد خرمشهر از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی نورد و لوله اهواز در سال ۸۸ بوده است.

وی افزود: طرح مجتمع آهن و فولاد خرمشهر که در سال ۸۵ از سوی کمیسیون زیربنایی دولت با حضور نماینده‌ ایمیدرو و استاندار وقت خوزستان مطرح و موارد زیربنایی آن شامل تامین آب، ‌برق، گاز، جاده و خطوط آهن بررسی و در نوبت مصوبات هیات‌وزیران قرار گرفته بود، در دی‌ ماه همان سال شاهد برگزاری مراسم کلنگ‌زنی از سوی وزیر وقت بازرگانی دولت نهم بود.در همان زمان با توجه به اینکه رییس‌جمهوری در جمع مردم خرمشهر نوید راه‌اندازی سریع پروژه آهن و فولاد خرمشهر را به مردم این شهر داده بود، بلافاصله اقدامات اجرایی شرکت نورد و لوله اهواز به‌عنوان مجری طرح مزبور آغاز، تا در نهایت در ۲۵ آذر ماه ۸۷ در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان خوزستان این پروژه ملی مورد تصویب هیات‌وزیران قرار گرفت که تاکنون ۵۶ اقدام زیربنایی برای احداث این پروژه با هزینه نورد و لوله اهواز و بدون اختصاص بودجه دولتی صورت گرفته است، به ‌طوری که این پروژه با تکمیل عملیات آبرسانی، لوله‌سازی، حصارکشی، تسطیح زمین و... حدود ۲۰‌درصد پیشرفت فیزیکی نشان می‌دهد، آن هم در شرایطی که از بودجه عمرانی دولت برخوردار نبوده است.

نگارستانی با بیان اینکه پروژه آهن و فولاد خرمشهر نیازمند ۲۵۰‌میلیارد تومان اعتبار‌ریالی و ۱۸۵‌میلیون یورو اعتبار ارزی است، خاطرنشان کرد: این پروژه در صورت تامین اعتبار لازم ظرف ۳۶ ماه به بهره‌برداری می‌رسد تا خرمشهری‌ها در ۲۵ کیلومتری شهر خود شاهد احداث واحد ۲‌میلیون تنی فولاد با ظرفیت اولیه ۸۰۰‌هزار تن احیا، ذوب و ریخته‌گری باشند. همچنین با بهره‌برداری از این طرح برای دست‌کم ۹۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

به گفته نگارستانی، با توجه به تولید سال گذشته که ۲۸‌درصد بیشتر از برنامه مصوب سالانه و بالاترین آمار تولید سنوات گذشته بوده و به‌رغم مشکلات متعدد مالی و معضلات بدهکاری‌های معوقه سنواتی، نتیجه عملکرد این شرکت مثبت و بیانگر پویایی و در حقیقت شکوفایی است، مشروط بر اینکه در عمل مقامات دولتی، اولا، حمایت جدی در جهت بخشودگی تسهیلات معوقه بانکی و جرائم متعلقه را در دستور کار قرار دهند و ثانیا، کمک مالی و تسهیلات‌ریالی و ارزی بلند مدت جدید برای اجرای پروژه فولاد خرمشهر اختصاص دهند.