سنا- با راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان، مسیر نظام‌مندی برای ورود سرمایه‌های ارزی خارجیان و ایرانیان مقیم خارج از کشور ایجاد می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج که برای نخستین بار اساسنامه و امیدنامه آن با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده است، صندوقی است که می‌تواند یکی از عوامل موثر در جذب سرمایه‌های خارجی به شمار رود به طوری که خلا این صندوق در کشور در حال حاضر کاملا احساس می‌شود.

صندوق یاد شده از ۱۱ مرداد ماه جاری با سقف سرمایه ۵۰۰میلیون یورو و کف یکصدمیلیون یورو برای مدت ۵ سال راه‌اندازی خواهد شد.

محلی برای ورود نظام‌مند نقدینگی‌های خارجی

در همین رابطه مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در همایش موسسان صندوق ارزی ایرانیان گفت: از سال گذشته تلاش‌هایی مبنی بر تلفیق نهادهایی با ویژگی عمومی و خصوصی انجام شد و از سوی دیگر تلاش شد تا اتصال آنها با نهادهای دولتی برقرار باشد. معماری به تجربه دو صندوقی که پیش از این در خارج از کشور ثبت شده‌اند، اشاره کرد و افزود: این صندوق‌ها توانسته تا اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور را به خود جذب کند. وی تصریح کرد: به منظور راه‌اندازی این صندوق، نقاط مختلفی در جهان مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهتر است که صندوق داخل ایران و در منطقه آزاد کیش فعالیت خود را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر دو قانون دست و پاگیر وجود داشت، تصریح کرد: عدم امکان خروج سرمایه زودتر از سه سال و عدم تعلق سود به سپرده‌های بانکی موجود در بانک از جمله مقررات یاد شده بودند، که خوشبختانه با اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی این موانع برداشته شدند.

معماری یادآور شد: باید در این صندوق امنیت لازم لحاظ شود و به علاوه جنبه خصوصی بودن آن مشخص باشد تا اعتماد ایرانیان خارج از کشور جلب شده و سرمایه‌های خارجی به صورت نظام‌مند وارد کشور شوند.

اعلام آمادگی ۱۲۰۰ سرمایه‌گذار خارجی

این در حالی است نزدیک به ۱۲۰۰ سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان ابراز آمادگی کرده‌اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام خبر بالا گفت: سال گذشته همایش بزرگ ایرانیان در تهران برگزار شد که در این همایش، ایرانیان خارج از کشور تمایل زیادی برای ورود سرمایه‌های خود به داخل کشور داشتند، اما یک نهاد مناسب برای جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود نداشت که با ابتکار خود ایرانیان، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان پیشنهاد شد تا با حداقل سرمایه ۵‌میلیارد یورو فعالیت خود را آغاز کند.

بهروز علیشیری ادامه داد: پس از چند ماه گفت و گو، دیدگاه‌های متفاوتی مطرح و بررسی شد و در حال حاضر نیز اساسنامه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی به نقش پررنگ این صندوق‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و ابراز داشت: صندوق سرمایه‌گذاری ارزی، یکی از عوامل موثر در جذب سرمایه‌های خارجی به شمار می‌روند که خلا آنها در کشور احساس می‌شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یکی دیگر از ضعف‌های موجود در کشور، عدم توانایی در مدل سازی منابع مالی است. به علاوه بخش خصوصی قدرتمندی هم در ایران حضور ندارد ، از همین رو نوع نگاه به این صندوق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس‌جمهور، حامی صندوق

در ادامه دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به همایش سال گذشته ایرانیان خارج از کشور و موافقت رییس‌جمهوری با ایجاد صندوق ارزی گفت: به همین منظور همایشی در روزهای ۱۱ و ۱۲ مرداد برگزار می‌شود که از یک‌هزار سرمایه‌گذار با مدارج بالای علمی برای حضور دعوت به عمل آمده است و طی آن دکتر احمدی‌نژاد، به طور رسمی از صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان خارج از کشور پرده‌برداری می‌کند.

وی که از جلسه هیات دولت به همایش موسسان صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان آمده بود، از قول مساعد رییس‌جمهوری جهت حمایت ۱۰۰‌درصدی این صندوق سخن گفت و افزود: دولت آماده همکاری همه جانبه جهت حل مشکلات پیش روی این صندوق است. ملک‌زاده در پایان تاکید کرد: با توجه به حمایت‌های دولت از این صندوق، مشکلات احتمالی پیش رو در اسرع وقت حل شده و درگیر بروکراسی‌های اداری نخواهد شد.

ابعاد صندوق سرمایه‌گذاری ارزی

همچنین نماینده بانک تات به عنوان موسس اولیه صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان با اشاره به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، گفت: بر اساس این قانون، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به طور جداگانه ثبت شوند.

ملیحه قمصری با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند، یادآور شد: سرمایه‌گذاری در سهام، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، شاخصی، قابل معامله و پروژه محور از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند که ابتدا صندوق سرمایه‌گذاری پروژه محور، در دستور کار قرار گرفت، اما پس از بررسی‌های لازم، مناسب این کار تشخیص داده نشد.

وی با اشاره به مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند مدیریت حرفه‌ای، تنوع سازی و کاهش مخاطره، صرفه جویی در مقیاس، نقدشوندگی، شفافیت، آسانی و سهولت، خاطرنشان کرد: بر اساس مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها دارای مجمع، مدیر، متولی، مدیر ثبت و حسابرس هستند و از همین رو، این اشخاص در صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان نیز حضور دارند.

قمصری که به نمایندگی از بانک تات و به عنوان یکی از موسسان این صندوق سخن می‌گفت، ابراز داشت: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، ضامن صندوق ارزی ایرانیان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۸ صندوق سرمایه‌گذاری در کشور فعال هستند که از این میان چهار صندوق در ابعاد بزرگ فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در کشور تجربه دو صندوق بین‌المللی را دارا هستیم.

وی Persia Equity Fund را نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ارزی دانست که با محوریت بانک ملی ایران فعالیت می‌کرد؛ اما پس از تحریم‌ها، امکان فعالیت برای این صندوق وجود نداشت.

قمصری صندوق Turquoise Fund یا صندوق فیروزه را دومین صندوق ارزی معرفی و خاطرنشان کرد: با عدم تداوم فعالیت صندوق نخست، پرتفوی Persia Equity Fund به صندوق فیروزه منتقل شد که هم اکنون ۱۳۰‌میلیون یورو را از طریق بورس مدیریت می‌کند. وی با تاکید بر اینکه دو صندوق یاد شده در داخل ایران ثبت نشده‌اند، ابراز داشت: صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که هدف آن ارائه خدمات و جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور و خارجیان است. قمصری با بیان اینکه راه‌اندازی این صندوق در آذر ماه ۸۸ بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و بانک تات گذاشته شد، افزود: این دو گروه موسس اولیه هستند و هم اکنون در مرحله شناسایی موسسان دیگری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان مقیم خارج از کشور در منطقه آزاد کیش به ثبت می‌رسد، گفت: این صندوق دارای دو واحد عادی و مدیریتی است که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. وی ابراز داشت: دارندگان واحدهای عادی حق حضور در مجامع را نداشته و تنها سود را دریافت می‌کنند،‌ اما دارندگان واحدهای مدیریتی علاوه بر دریافت سود، ‌دارای حق رای هم هستند. به علاوه دارندگان سهام عادی می‌توانند هر لحظه واحدهای خود را ابطال کنند، اما واحدهای مدیریتی ابطال نشده و میان خود مدیران معامله خواهد شد.

قمصری با بیان اینکه صندوق‌ها دارای عمر محدود هستند، خاطرنشان کرد: صندوق ارزی برای مدت ۵ سال راه‌اندازی خواهد شد که کارگزار آن حافظ و متولی آن شرکت سرمایه‌گذاری امین است. وی قیمت مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری را یک‌هزار یورو اعلام کرد و ادامه داد: در این مرحله موسسان حداقل ۲۵‌میلیون یورو را تعهد می‌کنند.