شروین شهریاری
پرسش از آقای حامد مهام از طریق پست الکترونیک: وضعیت سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی (وتوسم) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی ایران از جمله زیر مجموعه‌های بانک ملی ایران است که از بدو ورود به بورس در آغاز سال 84 (با نرخ 1100‌ریال) نتوانسته عملکرد مناسبی را به لحاظ بازدهی برای سهامدارانش رقم بزند. علت اصلی این مساله تمرکز پرتفولیوی شرکت بر سهام پیمانکاری (شرکت‌های صدرا و آذر آب) بود
که با فروش این سهام در سال گذشته و سال جاری عملا سایه کاهش ارزش شدید سهام مربوطه بر وضعیت پرتفولیوی «وتوسم» تا حدود زیادی تعدیل شد. بدین ترتیب سهام شرکت توسعه ملی در اثر واگذاری برخی از سرمایه‌گذار‌ی‌ها و اصلاح ساختار پرتفولیوی خود از اواخر بهمن ماه سال گذشته مجددا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار‌گرفت و قیمت سهام آن با رشد حدود ۵۰‌درصدی در ۴ ماه اخیر مواجه شد.
برای ارزش‌گذاری سهام شرکت، مطابق معمول شرکت‌های سرمایه‌گذاری، باید از روش برآورد NAV استفاده شود. در جدول آخرین محاسبات مربوط به خالص ارزش دارایی‌های «وتوسم» مشاهده می‌شود.
در خصوص ارقام جدول باید به چند نکته توجه داشت:
1 - در این جدول، کاهش ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پرتفولیوی شرکت (منتهی به 31 اردیبهشت ماه 89) استخراج شده است. همچنین رقم انباشته ذخیره کاهش سرمایه‌گذار‌ی‌های کوتاه‌مدت با استفاده از اطلاعات صورت‌های مالی 12 ماهه حسابرسی شده (منتهی به 30 آذر‌88) درج شده است. باید توجه داشت ذخیره کاهش مزبور در گزارش‌های پرتفولیوی شرکت از بهای تمام شده سرمایه‌گذار‌ی‌های بورسی کسر نشده است و به همین دلیل باید رقم آن را در محاسبات به خالص ارزش دارایی‌ها افزود.
۲ - در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر‌گرفته شده که با توجه به حجم کوچک این سرمایه‌گذار‌ی‌ها (۶۶‌میلیارد‌ریال) تاثیر با اهمیتی بر محاسبات نخواهد داشت. علاوه بر این، رقم حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۳ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۸۸ استخراج شده است.
3 - استراتژی سرمایه‌گذاری «وتوسم» از اواخر سال گذشته همگام با تغییر مدیریت دستخوش تحولات مهمی شده است. مدیریت جدید در اولین گام موثر توانست با فروش 2/16‌درصد از سهام کف به قیمت 270‌تومان، در حدود چهار میلیارد‌تومان سود فروش سرمایه‌گذار‌ی‌ها شناسایی کند. بدین ترتیب این شرکت در گزارش 5 ماهه، پیش‌بینی سودآوری خود برای سال مالی منتهی به 30 آذر 89 را با 50‌درصد افزایش از 104‌ریال به ازای هر سهم به 155‌ریال رساند. علت عمده این تغییر علاوه بر فروش سهام کف، به تقسیم سود 100‌تومانی پتروشیمی اراک در مجمع سالانه باز می‌گردد.
۴ - شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در حال حاضر به علت رشد ارزش بازار سبد سرمایه‌گذار‌ی‌های خود در معرض یک تحول مهم در میزان سودآوری خود است. کل ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذار‌ی‌ها تا پایان سال مالی گذشته ۱۱۳‌میلیارد‌تومان است که بر اساس آخرین گزارش، کاهش ارزش سرمایه‌گذار‌ی‌ها در پایان اردیبهشت ماه به حدود ۶۰‌میلیارد‌تومان رسیده است. با توجه به طبقه‌بندی کلیه سرمایه‌گذار‌ی‌های بورسی در بخش کوتاه مدت، در صورت ثبات وضعیت کنونی، «وتوسم» در معرض بازگشت حدود نیمی از ذخیره کاهش اخذ شده طی سالیان اخیر است. مابه‌التفاوت مزبور با فرض ثبات شرایط فعلی حدود ۵۳۰‌میلیارد‌ریال است که به معنای امکان تعدیل سود ۲۶۵‌ریالی به ازای هر سهم خواهد بود. بدیهی است این برآورد تا پایان سال مالی براساس تغییرات ارزش پرتفولیوی بورسی در معرض نوسان خواهد بود. از سوی دیگر باید توجه کرد که این درآمد استثنایی در دوره‌های مالی آتی قابلیت تکرار نخواهد داشت.
5 - سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده 75‌درصد از NAV قرار دارد (P/NAV=0.75). در مورد سرمایه‌گذاری توسعه ملی، بنابر محاسبات فوق مشاهده می‌شود که سهام این شرکت در محدوده 85‌درصد از ارزش ذاتی (NAV) در حال معامله است. بدین ترتیب مقایسه مزبور نشان می‌دهد که قیمت سهام «وتوسم» نسبت به خالص ارزش دارایی‌ها در محدوده بالاتری از متوسط صنعت قرار‌گرفته است. البته با توجه به امکان بازگشت ذخیره‌های اخذ شده و احتمال تعدیل مثبت قابل ملاحظه پیش‌بینی سود در سال جاری، وجود اختلاف مزبور در شرایط کنونی قابل توجیه خواهد بود.
Shahriary_sh@Yahoo.com