استفساریه سهام عدالت دوباره به جریان  افتاد

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس از بررسی مجدد استفساریه «تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به تعاونی سهامی عام» در این کمیسیون خبر داد. «حمیدرضا فولادگر» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «در خبرها آمده که نمایندگان طراح استفساریه سهام عدالت، امضاهای خود را پس‌گرفته‌اند و در نتیجه این استفساریه از دستور کار کمیسیون اصل۴۴ مجلس خارج شده است. آیا این خبر صحت دارد یا خیر؟»، گفت: اینها فقط بخشی از کل ماجرا است و آخرین اتفاقاتی نیست که در مورد استفساریه افتاده است.

وی افزود: یکشنبه هفته گذشته استفساریه برای طرح شدن در صحن علنی در دستور کار مجلس قرار‌گرفت، ولی برخی از امضاکنندگان این استفساریه به دلایل نامشخص، امضاهای خود را پس‌گرفتند و اجازه ندادند این استفساریه در نوبت طرح در صحن علنی برای رای‌گیری قرار گیرد. وی ادامه داد: بعد از این جریان، کمیسیون بار دیگر اقدام به جمع‌آوری امضا از نمایندگان کرد و در نهایت استفساریه با ۳۶ امضا روانه بررسی مجدد در کمیسیون ویژه اصل۴۴ شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها با انعکاس غیرشفاف و یک‌طرفه، به دنبال کم اهمیت جلوه دادن موضوع مطروحه در متن این استفساریه هستند.

چرا امضاها پس‌گرفته شد؟

«فولادگر» در پاسخ به این سوال که «به نظر شما انگیزه نمایندگانی که امضاهای خود را پس‌گرفته‌اند، چه بوده است؟»، گفت: بنده اطلاعات دقیق و مشخصی ندارم، ولی تصورم بر این است که متاسفانه برخی نمایندگان به دلیل وابستگی به وزارتخانه‌ای خاص، به دنبال بایگانی کردن این استفساریه هستند و نمی‌خواهند ۴۲‌میلیون مشمول سهام عدالت به نتیجه برسند.

وی تصریح کرد: کمیسیون ویژه اصل۴۴ عزم راسخی برای تعیین تکلیف ماهیت حقوقی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دارد و بنا دارد با تصویب استفساریه، مقدمات بورسی شدن این شرکت‌ها را فراهم کند.

خبرنگار ما از رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس پرسید: «آیا پس‌گرفتن امضای طراحان استفساریه خاستگاه قانونی داشت یا نتیجه برخی فشارهای غیرمتعارف بوده؟ «فولادگر» در پاسخ گفت: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، تا قبل از رای‌گیری هر گونه طرحی در صحن علنی، امضا‌کنندگان طرح می‌توانند امضاهای خود را پس بگیرند. البته این مساله در مورد طرح‌های یک‌فوریتی، محل اختلاف‌نظر بود. وی افزود: در نهایت هیات رییسه مجلس اعلام کرد که پس‌گرفتن رای در مورد طرح‌های یک فوریتی هم مشکلی ندارد و بر این اساس برخی از امضاکنندگان استفساریه، اقدام به پس‌گرفتن امضاهای خود کردند. وی اضافه کرد: به هر حال بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، استفساریه جهت بررسی بیشتر بار دیگر باید در کمیسیون بررسی و بعد از جمع‌بندی، روانه رای‌گیری در صحن علنی مجلس شود. وی در مورد زمان قطعی طرح استفساریه در صحن علنی گفت: مجلس در هفته پیش رو تعطیل است، ولی برنامه ما در هفته بعد، جمع‌بندی نهایی استفساریه در کمیسیون و تلاش برای مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس است.

«فرابورس» مزیتی برای «استانی‌ها» ندارد

«فولادگر» تاکید کرد: ما اصرار بر بورسی شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی‌ها داریم، چرا که معتقدیم با تعاونی شدن این شرکت‌ها، راه برای ادامه طرح سهام عدالت بسته می‌شود.

وی در عین حال گفت: هم چنین معتقدیم که تنها بورسی شدن می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند و حتی فرابورسی شدن که این روزها به عنوان بازاری برای ورود این شرکت‌ها مطرح است، نمی‌تواند تاثیری در نحوه کار این شرکت‌ها داشته باشد. «فولادگر» تصریح کرد: ورود به فرابورس، مزیتی برای سرمایه‌‌گذاری‌های استانی ندارد، چرا که این بازار در ابتدای فعالیت خود قرار داد و نمی‌تواند حجم بالای پرتفوی این شرکت‌ها را در خود جای دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: با سهامی عام شدن ۳۰ سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از یک سو و تشکیل کانون این شرکت‌ها از سوی دیگر، مشمولان سهام عدالت می‌توانند به طور مستقیم اقدام به معرفی نمایندگان خود در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت کنند.

ساختار «تعاونی» نمی‌تواند «بورسی» شود

«فولادگر» در پاسخ به این سوال که «مسوولان وزارت تعاون معتقدند که اگر بورس اقدام به اصلاح نرم‌افزارهای خود کند، تعاونی‌های سهامی عام هم می‌‌توانند وارد این بازار شوند. نظر شما در این خصوص چیست؟، گفت: بحث این نیست، چرا که ساختار تعاونی، سنخیتی با ساختار سهامی و قانون تجارت ندارد و مطرح کردن این بحث‌ها، تنها به حاشیه بردن اصل مساله است. وی تصریح کرد: زمانی تعاونی‌های سهامی عام می‌توانند وارد بورس شوند که هم قانون تجارت و هم قانون بازار اوراق بهادار تغییرات جدی داشته باشند و بسیاری از بندهای این دو قانون به طور کامل تغییر کند. وی ادامه داد: ما بحث‌ها را با مسوولان وزارت تعاون هم نهایی کرده‌ایم و به آنها اعلام کرده‌ایم که در حال حاضر تنها راه فعالیت سرمایه‌گذاری‌های استانی، سهامی عام شدن و حرکت در راستای قانون تجارت است. گفته‌های رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر تعاون از صراحت قانونی برای تعاونی سهامی عام شدن سرمایه‌گذاری‌های استانی سخن می‌گوید.

همه دستگاه‌ها بایددر خدمت «تعاون» باشند

از سوی دیگر «محمد عباسی» در گفت‌وگویی با «مهر» گفت: متاسفانه بورس، نرم‌افزار کاری خود را بر مبنای سرمایه داری بسته و این کار در خارج از کشور برای آنها انجام شده است به نحوی که هم اکنون برای آنها سخت است که حضور تعاونی‌ها را در فعالیت‌های بورسی میسر کنند. وی با بیان اینکه بورسی‌ها به جای اینکه نرم‌افزار خود را اصلاح کنند به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند، گفت: به نظر من، این کار صحیح نیست و قانون نیز اجازه نمی‌دهد تا تعاونی‌ها از فعالیت بورسی باز بمانند و ما نیز چنین اجازه‌ای را نخواهیم داد.

وی افزود: علاوه بر بورس همه دستگاه‌ها نیز باید زمینه حضور تعاونی‌ها در بورس را فراهم کنند. حال اگر سخت است برای آنها، بروند کارشان را درست کنند و شرایط را مهیا کنند.