«سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران» 1200ریال سود تقسیم کرد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور بیش از 97‌درصد از سهامداران شرکت برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن بر عهده دکتر مهدی جمالی بود، مالک بهمنش و داریوش پرهیزگار بر این جلسه نظارت کردند.
همچنین دبیری جلسه یاد شده را مهندس رضا مقدم مدیرعامل شرکت عهده‌دار بود. پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل، گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت به استماع حاضران رسید.
در همین راستا صورت‌های مالی شرکت به اتفاق آرا مورد تصویب اعضای جلسه قرار گرفت و تقسیم مبلغ ۱۲۰۰ریال سود به ازای هر سهم شرکت تصویب شد.
همچنین روزنامه‌های اطلاعات، دنیای اقتصاد و روزنامه محلی اصفهان امروز به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران برگزیده شدند. پیام هیات مدیره
با توجه به اینکه اتکای اقتصادی ایران به درآمد نفت و وابستگی عمیق به درآمدهای ناشی از فروش و صادرات نفت خام اثرات نامطلوبی بر ساختار اقتصادی کشور می‌گذارد، در پی رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر رهایی از وابستگی و رسیدن به خودکفایی و ایجاد اشتغال و جلوگیری از تخریب‌های اجتماعی، فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش صنایع پایین دستی که با ارزش افزوده همراه باشد، آغاز گردید. در این راستا یکی از حلقه‌های مفقوده نفت و پتروشیمی تا تولید نرمال پارافین و الکیل بنزن خطی مورد نیاز کارخانجات تولیدی شوینده‌ها، کارخانه تولید این محصولات بوده که با توکل به خداوند متعال و تلاش خستگی‌ناپذیر کارگران و متخصصان این مرز و بوم در شهریور ماه ۱۳۷۳ شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به بهره‌برداری رسید و از آن تاریخ تاکنون با اقتدار و افتخار همچنان در صحنه فعالیت می‌نماید. مواد فعال سطحی یا سورفکتانت‌ها (Surface Active Agents) با تولید جهانی بیش از ۳/۱۴‌میلیون تن و با ارزش بیش از ۱۸میلیارد دلار طی سال ۲۰۰۹میلادی در زمره یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی بوده لذا سهم الکیل بنزن خطی به عنوان ماده اولیه شوینده‌های خانگی سازگار با محیط‌زیست از این مواد (فعال سطحی) طی سال ۲۰۰۹ در حدود ۴/۳‌میلیون تن و معادل ۲۴‌درصد آن بوده است و پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول در سال ۲۰۱۶ میلادی به حدود ۴میلیون تن برسد.
با توجه به اینکه میزان مصرف شوینده‌ها در ایران معادل 3/1کشورهای توسعه یافته می‌باشد و تاکنون به سطح استانداردهای جهانی نرسیده است، پیش‌بینی می‌شود روند افزایش مصرف مواد فعال سطحی در ایران از روند مصرف جهانی آن بیشتر باشد.
-نرمال پارافین نیز نقش محصول میانی در تولید الکیل بنزن خطی را دارد که در یک فرآیند شیمیایی پیوسته از نفت سفید حاصل می‌شود و با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نرمال پارافین و الکیل بنزن خطی نفت سفید و بنزن می‌باشد و مواد مزبور به قیمت FOB خلیج‌فارس خریداری می‌گردد، لذا تغییرات قیمت جهانی نفت خام متاثر از عرضه و تقاضا، تغییرات جوی و تنش‌های سیاسی متقابلا تاثیرات مستقیم و آنی بر روی محصولات این شرکت نیز دارد و به عنوان نمونه می‌توان به بحران اقتصادی جهانی اواخر سال ۲۰۰۸ اشاره نمود که تاثیرات آن تا اواسط سال ۱۳۸۸ بر وضعیت عملکردی شرکت حاکم بود.
- با مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش به عرض می‌رساند تا پیش از راه‌اندازی کارخانه در سال 1373، LAB مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌گردید. از این رو پس از راه‌اندازی کارخانه و در ادامه آن با اجرای طرح افزایش ظرفیت در سال 1382 علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور مازاد تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود و از سال 1384 با راه‌اندازی شرکت پتروشیمی بیستون و ورود این شرکت به عنوان تولیدکننده LAB به این صنعت، تولید یاد شده در وضعیت رقابتی قرار گرفت و در حال حاضر حدود 72‌درصد تولیدات LAB داخل کشور توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران صورت می‌گیرد و طی سال مالی گذشته کل تولید کشور معادل 137000تن بوده است.
- در خصوص بیان استراتژی شرکت به استحضار می‌رساند به منظور تحقق و انجام تکلیف همت مضاعف و کار مضاعف، هیات مدیره شرکت در نظر دارد در راستای حفظ و افزایش توان رقابت در داخل و خارج از کشور، تمهیدات لازم در خصوص ارتقای کیفیت محصول و کنترل و کاهش قیمت تمام شده را با به‌کارگیری مکانیزم‌های عملیاتی از قبیل تولید محصول جدید، (پارافین C۱۴)، استحصال پلاتین از کاتالیست‌های مستعمل واحد پاکول، اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، موازی با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین ساخت قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه در داخل کشور به کار گیرد.
- با نگاهی به وضعیت و چشم‌انداز شرکت برای سال‌های آتی به نظر می‌رسد در صورت اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت مواد اولیه (نفت سفید- بنزن) و انرژی افزایش خواهد یافت و اثرات مزبور در حیطه حمل‌ونقل نیز محسوس خواهد بود و طبیعتا اثر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات خواهد گذاشت. بنابراین با توجه به نزدیک بودن قیمت فروش داخلی و جهانی، در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر حدودا 10درصدی آن بر قیمت تمام شده، رقابت‌پذیری آن را در بازار جهانی دچار چالش خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تقاضای این محصول در داخل کشور با کاهش روبه رو شود و صادرات آن نیز عاری از سود خواهد بود. به منظور جلوگیری از ایجاد شوک در بازار محصولات که نهایتا به شوینده‌ها نیز تسری پیدا خواهد کرد، به نظر می‌رسد انجام تمهیدات ذیل توسط مراجع ذی‌صلاح قابل تامل باشد.
- کاهش قیمت نفت سفید و بنزن به قیمتی پایین‌تر از FOB خلیج‌فارس.
- پلکانی کردن افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیبی کند.
- اعطای تسهیلات با کارمزد کم به منظور اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی.
تولید و فروش
شرکت «شیران» در زمینه صادرات با افزایش عملکرد روبه‌رو بوده است که در سال ۸۸ توانست بیش از ۱۲۴۵میلیارد ریال فروش صادراتی داشته باشد. دلیل این افزایش را بیشتر افزایش مقدار فروش عنوان کرده است.
این شرکت در سال مالی 88 معادل 7/890میلیارد ریال فروش داخلی داشت.
در مجموع این شرکت در سال مالی یاد شده بیش از ۲۱۳۵میلیارد ریال فروش داشت.
این شرکت همچنین در سال 88 معادل 255هزار و 331تن انواع محصولات شامل «NP»، «LAB» و «HAB» تولید کرد که بخش عمده فروش این محصولات به خارج از کشور اختصاص داشت.