گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در هفته جاری شاهد فرارسیدن زمان عرضه سهام دو خودروساز عمده کشور، ایران خودرو و سایپا خواهد بود، امری که احتمالا کل روند معاملات هفته را تحت تاثیر قرار خواهد داد. معامله‌گران در شرایطی شاهد از سر‌گیری معاملات سهام خواهند بود که در تحولات کلان برخی از مسایل رخداده می‌تواند تاثیراتی را بر بازار داشته باشد. در تحولات سیاسی پس از صدور قطعنامه جدید، تصمیمات یک طرفه برخی از کشورها و اتحادیه اروپا مهم‌ترین تحول در این بخش است. سخنان رییس مجلس شورای اسلامی و هشدار به کشورهای غربی در مورد بازرسی کشتی‌ها و هواپیماهای کشورمان در حال حاضر بیشتر در فضای برخوردهای سیاسی و رسانه‌ای طبقه‌بندی می‌شود. در همین حال سخنان دکتر احمدی‌نژاد نیز درباره اعلام آتی شرایط مذاکره کشورمان با طرف‌های غربی نشان از تداوم بررسی شرایط از سوی تهران و نامشخص بودن حرکات آتی در حوزه سیاسی دارد. هر چند فضای سنگین تحولات سیاسی و شرایط اقتصادی کشورهای غربی انتظار برای رخدادن حرکت‌های یک جانبه و افزایش‌دهنده تنش را کم کرده است.

در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی بحث‌ها در مورد تبعات قطعنامه اخیر در برخی از شرکت‌ها نظیر کشتیرانی، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و وضعیت بازارهای جهانی مهم‌ترین موضوعات پیش روی معامله‌گران است. در بحث تبعات قطعنامه، کارشناسان با توجه به تبعاتی که این قطعنامه برای برخی از شرکت‌های بورسی داشته است در انتظار برنامه‌های دولت برای جبران این تبعات هستند. کشتیرانی که سرمایه‌گذاری سنگینی را برای بازسازی ناوگان خود صورت داده است در حال حاضر با افت درآمد مواجه است. در همین حال البته این تحریم‌ها می‌توانند برای برخی از شرکت‌ها تاثیرات مثبتی را نیز داشته باشند. از سوی دیگر با نزدیکی زمان اجرای طرح تحول به خصوص در فصل پاییز، بازار تاثیراتی را از این مساله خواهد پذیرفت. در بازار جهانی نیز معامله‌گران در انتهای هفته شاهد تقویت نسبی ارزش یورو بودند که این امر به رشد بهای فلزات و نفت منجر شد. بهای فلز مس در حد ۶هزار و ۴۱۴دلار در هر تن و بهای آلومینیوم در حد یک‌هزار و ۹۵۰‌دلار و بهای روی و سرب نیز به ترتیب در حد یک‌هزار و ۷۲۷‌دلار و یک هزار و ۷۱۵دلار در هر تن معامله شده است. بهای بیلت فولاد نیز در حد ۴۰۷دلار در هر تن در مدیترانه و جنوب شرقی رقم خورده است. شاخص بالتیک نیز در حد ۲هزار و ۷۸۴واحد رقم خورده است که افت چشمگیری را نشان می‌دهد.

در درون بازار سرمایه معامله‌گران در هفته جاری شاهد تحول تاریخی عرضه بلوک‌های ۱۸درصدی سایپا و ایران خودرو خواهند بود. هر چند که هنوز تردیدهایی در عرضه بلوک‌ها از جمله در مورد بلوک ایران خودرو وجود دارد؛ اما در صورت انجام این عرضه‌ها، شرایط در‌گروه خودرویی شاهد تغییر عمیق و تاریخی خواهد شد. در همین حال موضع‌گیری شورای رقابت در مورد ابطال معاملات در صورت خرید بلوک‌ها به صورت ضربدری توسط زیرمجموعه‌ها شرایط را دشوار ساخته است. با خروج خودروسازان از این معاملات، گزینه‌های احتمالی باقی مانده در حال حاضر‌گروه بهمن و مجموعه وابسته به بنیاد تعاون سپاه (شامل مهر و موسسات مالی دیگر) که روز چهارشنبه شایعاتی در مورد عرضه‌های کنترلی این‌گروه برای جلوگیری از افزایش نرخ بیشتر سهام خودرویی منتشر شد، برخی از بانک‌های خصوصی که به سوی جلب‌گردش مالی خودروسازان یا دریافت مطالبات و کنترل بانک پارسیان تمایل دارند، در کنار برخی از مجموعه‌های قطعه‌ساز که ممکن است برای خرید خودروسازان وارد رقابت شوند، به چشم می‌خورند.

در این میان اما خرید مجموعه‌های خودروساز توسط‌ گروه بهمن شاید در حال حاضر بهترین گزینه باشد چرا که بحث تداوم یا عدم تداوم حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو نقطه بحرانی این معاملات محسوب می‌شود. صنعت خودرو به لحاظ انجام این حمایت‌ها نظیر تعرفه ۹۰درصدی واردات که روز چهارشنبه دوباره از سوی دولت به گمرکات ابلاغ شد، شرایط گلخانه‌ای دارد که تغییر در این شرایط تاثیرات بحرانی بر روی این صنعت دارد.

در کنار بحث مربوط به‌گروه خودرویی، معامله‌گران با سه بحث راه‌اندازی معاملات آتی سهام و خرید و فروش اینترنتی مواجه هستند. انتظار می‌رود در یک ماه آینده روند معاملات با صدور مجوز خرید و فروش اینترنتی معامله‌گران حقوقی عمده متحول شود. در همین حال البته موضوعی که برای بازار سرمایه مهم تلقی می‌شود شکست دامنه انحصار مجوزهای سازمان بورس از کارگزاران به دیگر فعالان بازار سرمایه است. به‌رغم تصویب ۴ساله قانون بازار اوراق بهادار، تاکنون تمامی نهادها و امور اجرایی این قانون از سوی سازمان بورس انحصارا در اختیار کارگزاران قرار‌گرفته است. خودداری سازمان از صدور مجوزهای فعالیت کارگزاری جدید و امور اجرایی نظیر سبد‌گردانی و مشاوره، سبدهای مشاع و خدمات پذیرش شرکت‌ها برای فعالان خارج از شمار معدود کارگزاران بورس سبب شده است تا به‌رغم وعده‌های اولیه، همچنان انحصارات مساله خدمات دهی و ایجاد تنوع را در بازار تحت تاثیر قرار دهد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار سهام روز چهارشنبه شاهد بازاری متعادل بود که به‌رغم افت ۲/۲۲واحدی شاخص که ناشی از افت قیمتی سه نماد سایپا، ایران خودرو و مخابرات بود، شرایط متعادلی بر بازار حاکم بود. معامله‌گران در‌گروه خودرویی شاهد عرضه‌های سنگینی بودند که به نظر می‌رسد هدف از آن کنترل قیمت پایه معاملات عمده باشد. با توجه به نرخ ۳هزار ریالی پایه عرضه‌های بلوکی (که البته شرط جانشین آن ۵۰‌درصد بیش از بهای معاملاتی روز قبل در نماد سایپا و ۸۰درصد در نماد ایران خودرو است) افزایش قیمت سهام سایپا از ۲هزار ریال و ایران خودرو از یک‌هزار و ۶۶۶ریال به معنای نرخ پایه بیش از سه‌هزار ریال برای خریداران خواهد بود که به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از تلاش برای کنترل قیمت در این حد تا زمان انجام معامله توجیه‌پذیر باشد.

در‌گروه بانکی معامله‌گران روز شنبه شاهد توقف نماد بانک پارسیان برای برگزاری مجمع سالانه خواهد بود.

در‌گروه بیمه‌ای معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید برای نماد بیمه آسیا بودند. با توجه به ترکیب سهامداران شرکت‌های بیمه آسیا و البرز، بخش اندکی از سهام بیمه آسیا و در حدود ۱۵درصد سهام بیمه البرز در اختیار سهامداران زیر یک‌درصد قرار دارد.

در ‌گروه واسطه‌گری مالی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری ملی بودند که با تعدیل سود از ۲۴۹ریال به ۳۱۶ریال بازگشایی شد که رشد ۸/۳درصدی را تجربه کرد.

در ‌گروه تجهیزات روز چهارشنبه نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران شاهد توقف نماد برای احتمالا تعدیل مثبت سود سال ۸۸ بود. در این‌گروه حفاری شمال نیز با تغییر سود سال ۸۸ از ۲۵۸ به ۲۸۵ریال مواجه است.

در‌گروه تجهیزات نامه مدیرعامل صدرا به بورس و اعلام انتظار شرکت برای ابلاغ قراردادها و ناتوانی شرکت در تقسیم سود تا پیش از پوشش زیان انباشته ۱۳۷میلیارد‌تومانی شرکت، مباحث زیادی را میان معامله‌گران ایجاد کرده است. صدرا روز چهارشنبه سنگین‌ترین صف خرید بازار را به خود اختصاص داد. در ‌گروه فلزی ملی مس با اعلام زمان برگزاری مجمع، نخستین مجمع مهم‌گروه فلزی را رقم خواهد زد. در این‌گروه کالسیمین روز چهارشنبه پس از افزایش سرمایه ۱۲۰درصدی در نرخ۷هزار و ۳۶۳ریال بازگشایی شد.

در‌گروه شیمیایی تولی‌پرس از احتمال برگزاری جلسه هیات‌مدیره شرکت در دوازده تیر ماه برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه شرکت خبر داده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که البته در کارنامه کلی هفته تاثیر خاصی نداشت. بازار در کل هفته گذشته با رشد ۹/۳۱۶واحدی شاخص و رشد ۴۸درصدی دفعات و ۴/۵۵درصدی شمار خریداران به کار خود پایان داد.