دنیای اقتصاد- شاخص بورس، سرانجام پس از ۷ هفته رکود، روز گذشته صعود کرد و رقم ۱۴هزار و ۲۸۸واحد را به ثبت رساند. پیش از این در پایان فروردین ماه سال جاری، شاخص بورس به بالاترین رقم خود در سال جاری رسیده بود. بر این اساس، شاخص کل در ۳۱ فروردین ماه رقم ۱۴‌هزار و ۱۸۵واحد را تجربه‌ کرده‌ بود. با ثبت رشد ۱۰۸واحدی در معاملات دیروز

شاخص بورس باز هم رکوردشکنی کرد

گروه بورس- مجید اسکندری: شاخص بورس سرانجام پس از ۷ هفته رکود، روز گذشته صعود کرد و رقم ۱۴هزار و ۲۸۸واحد را به ثبت رساند.

رشد ۱۰۸واحدی شاخص بورس در روز گذشته ناشی از معامله ۵۴۷میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و ۴۰۵میلیارد و ۴۸۳میلیون‌ریال بود.

از سوی دیگر ارزش بازار نیز در روز دوشنبه با رشد ۲۷۳میلیاردتومانی به ۷۱۶هزار و ۳۹میلیارد‌ریال (۵/۶۸میلیارد دلار) رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، پیش از این در پایان فروردین ماه سال جاری، شاخص بورس به بالاترین رقم خود در سال جاری رسیده بود. بر این اساس شاخص کل در ۳۱ فروردین ماه رقم ۱۴‌هزار و ۱۸۵واحد را نشان می‌دهد.

اما پس از آن، هیچ‌گاه نتوانست از مرز ۱۴هزار و ۲۰۰عبور کند. اگر چه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شاخص نمی‌تواند مبنای خوبی برای ارزیابی وضعیت بازار سرمایه باشد، اما تجربه نشان داده است که رقم شاخص همواره به عنوان یک فاکتور روانی در بین فعالان بازار مورد توجه بوده است. رشد ۱۰۸ واحدی شاخص در مبادلات دیروز تالار شیشه‌ای مرهون رشد قیمت سهام چند شرکت فعال بازار بود.

بر اساس این گزارش تاثیر شرکت‌ها بر رشد شاخص به ترتیب مپنا ۱۸ واحد مثبت، چادرملو ۱۷واحد، فولاد مبارکه ۱۶واحد، سایپا ۱۰واحد، غدیر ۸واحد، صنایع شیمیایی ۶ واحد و مخابرات و بانک پارسیان هر کدام ۵ واحد مثبت بود.

در همین حال شرکت‌های ملی مس و فولاد خوزستان به ترتیب ۶ و ۹واحد منفی بر شاخص تاثیر گذاشتند.

بر اساس آمارهای منتشر شده شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون ۱۷۵۲واحد رشد را تجربه کرده و میانگین بازدهی بورس نیز در این مدت ۱۴درصد بوده است.

این در حالی است که بازدهی بورس در فروردین ماه ۲/۱۳‌درصد، در اردیبهشت ماه منفی دو دهم درصد و از اول خرداد ماه تاکنون ۹دهم‌درصد عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار ما در هفته جاری شاخص ۲۳۳واحد رشد را به ثبت رساند که در مقایسه با ۷ هفته گذشته، رقم قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

به نظر‌می‌رسد کاهش قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر برخی هیجانات موجود بوده و در حال حاضر این هیجانات تا حدودی کنترل شده و بازار به سمت اصلاح قیمت‌ها در حرکت است.

البته در این میان نباید از روند جاری قیمت‌ها در بازارهای جهانی غافل ماند. از سوی دیگر انتشار برخی جزئیات طرح تحول اقتصادی نیز می‌تواند در تحولات بازار سرمایه کشور تاثیر خود را بر جای‌گذارد، اما هنوز نمی‌توان به طور قطع تاثیر آن را در درازمدت پیش‌‌بینی کرد.

ثبات بازار پس از صدور قطعنامه

در همین رابطه یک کارگزار بورس گفت: پیش‌بینی می‌شد که بازار سرمایه پس از تحریم، فرم ثابت‌تری به خود بگیرد زیرا قبل از صدور قطعنامه بازار نگران بود که تحریم چه عواملی را به دنبال خواهد داشت، ولی بعد از صدور قطعنامه، واکنش سرمایه‌گذاران به این موضوع مثبت بود.

نصرالله برزنی، در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت بازار سرمایه را پس از صدور قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه ایران مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه همواره بازار در مقابل یک خبر مثبت یا منفی واکنش نشان می‌دهد، گفت: از زمانی که موضوع پیش نویس تحریم و صدور قطعنامه در شورای امنیت مطرح شد، واکنش‌های بازار به این موضوع آغاز شده و مدتی حرکت قیمت‌ها منفی شد زیرا همه نگران این موضوع بودند.

وی ادامه داد: از روز چهارشنبه که قطعنامه صادر و نتیجه مشخص شد، بازار حس کرد که این موضوع تاثیر منفی در بورس نمی‌گذارد بنابراین شاهد بودیم که از روز شنبه واکنش سرمایه‌گذاران به این موضوع مثبت بود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بورس حساسند و حساسیت و عکس‌العمل خود را قبل از تصویب قطعنامه نشان دادند ولی بعد از تصویب قطعنامه در روز چهارشنبه گذشته، سه روز بازار را بررسی کرده و نتیجه‌گرفتند که این موضوع تاثیر منفی زیادی ندارد، بنابراین تقاضا در بازار افزایش یافت و شاخص‌ها بالا رفت.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه عکس‌العمل بیش از حد، می‌تواند در مقابل اخبار مثبت یا در مقابل شایعات نگران‌کننده باشد، ادامه داد: این امر در مورد تاثیرپذیری بازار از قطعنامه پیش از صدور آن صادق بود ولی زمانی که قطعنامه صادر شد، کارشناسان بررسی کرده و نتیجه‌گرفتند که قطعنامه تاثیرات مخربی در بازار و آسیب‌پذیری آن در کوتاه مدت ندارد از این رو تقاضا در بازار بیشتر شد.

وی با بیان اینکه بازار از این موضوع رفتار طبیعی و رو به رشدی از خود نشان داده است، اظهار کرد: در حال حاضر رفتار بازار طبیعی است و در این شرایط قیمت‌ها غیرطبیعی رشد نکرده و رشد شاخص نیز معقول است.

برزنی فارغ از نوساناتی که همواره در بازار وجود دارد، روند حرکتی قیمت‌های سهام در سال ۸۹ را با افزایش ملایم پیش‌بینی کرد.