ایسنا- مدیر کل دفتر‌امور‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که راه‌آهن از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند، گفت: کلیه شرکت‌های وابسته به راه‌آهن تا پایان امسال واگذار می‌شوند.

حسین عاشوری، اظهار کرد: علاوه بر ۱۲ شرکت وابسته به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که سال گذشته در برنامه‌ واگذاری قرار داشت، در سال جاری موسسه تحقیقات و فن‌آوری ریلی و شرکت حمل‌ونقل ریلی مپنا نیز برای واگذاری اضافه شد.

این مقام مسوول با بیان این که دو شرکت تحقیقات و فن‌آوری ریلی و حمل‌ونقل ریلی مپنا در مرحله ارزیابی برای واگذاری قرار دارند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که کلیه شرکت‌ها تا پایان سال واگذار شوند، زیرا بیشتر کار شرکت‌ها تمام شده و شرکت‌های باقی مانده نیز کوچک هستند. عاشوری افزود:‌ شرکت‌ واگن پارس در قالب رد دیون به سازمان بازنشستگی کل کشور و شرکت قطارهای مسافری رجا به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌شوند. وی با اشاره به این‌که در سال گذشته علاوه بر شرکت خدمات مهندسین مشاور ‌مترا، شرکت‌های توکاریل و خدمات خط و ابنیه فنی (تراورس) نیز واگذار شد، گفت: جلسه پذیرش در بورس شرکت بالاست نیز پایان خرداد ماه برگزار می‌شود.

تامین اجتماعی به دنبال «رجا»

عاشوری گفت: شرکت رجا به همراه ۱۸ شرکت دیگر توسط دولت در قالب رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است، اما طبق همان مصوبه هیات دولت، مقرر شده سازمان خصوصی‌سازی نسبت به ارزیابی سهام و برگزاری مزایده فروش این ۱۹ شرکت اقدام کند و در صورتی که خریداری وجود نداشت، شرکت‌ها به سازمان تامین اجتماعی تعلق گیرند. به عبارت دیگر اگر این شرکت‌ها به فروش برسند، پول‌ آن‌ها و اگر به فروش نرسند خودشان به تامین اجتماعی واگذار می‌شوند.

مدیر کل دفتر اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن اجرای این پروسه را زمان‌بر دانست و گفت: به نظر می‌رسد اجرای این پروسه تا پایان امسال به طول انجامد. وی تفکیک وظایف حاکمیتی رجا از وظایف تصدی‌گری را مساله‌ای مهم دانست و اظهار کرد: در نهاد ریاست جمهوری با حضور مسوولان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، مسوولان راه‌آهن و رجا و سازمان خصوصی‌سازی جلسه‌ای برگزار شده است و برای تعیین تکلیف وظایف حاکمیتی و انتقال وظایف حاکمیتی به راه‌آهن این جلسات ادامه دارد.

عاشوری با اشاره به این که شرکت رجا هنوز قیمت‌گذاری نشده است، افزود: در مصوبه، عنوان شده که سازمان خصوصی‌سازی موظف است نسبت به ارزیابی سهام و مزایده رجا اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان تامین اجتماعی مشکلی برای پذیرش این شرکت ندارد؟ تصریح کرد: تامین اجتماعی علاقه‌مند است که شرکت رجا را در زیر مجموعه هلدینگ حمل‌ونقل در اختیار داشته باشد اما تعیین تکلیف این موضوع به پس از طی این فرآیند موکول شده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن ادامه داد: ارزیابی سهام شرکت‌های فولاد ریل جنوب، سمند ریل، سایپا لجستیک، ریل ابریشم پارس و حمل‌ونقل ریلی نیرو انجام و آگهی مزایده آنها از طریق فرابورس در روزنامه‌ها اعلام شد.

وی با بیان این که این شرکت‌ها از خرداد ماه سال جاری از طریق مزایده در فرابورس عرضه می‌شوند، خاطر نشان کرد: شرکت حمل‌ونقل ریلی نیرو، فولاد ریل به ترتیب در روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد ماه در فرابورس عرضه شدند و سمند ریل نیز ۲۲ خرداد در فرابورس عرضه می‌شوند. این مقام مسوول با بیان اینکه شرکت سایپا لجستیک نیز از طریق فرابورس عرضه می‌شود، اضافه کرد: از ۱۲ شرکت متعلق به راه‌آهن که بنا بود در سال گذشته واگذار شوند، ۵ شرکت در سال گذشته تعیین تکلیف شدند و عملیات ارزیابی سهام و مصوبات هیات واگذاری مابقی شرکت‌ها نیز انجام شد، اما واگذاری به ابتدای امسال موکول شده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری راه‌آهن در ادامه با اشاره به این‌که آگهی پنج شرکت از هفت شرکت باقی مانده در روزنامه‌ها درج شده است، گفت: واگذاری شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی در مرحله تصویب هیات واگذاری است.

وی ادامه داد: این که طی سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ تعداد ۱۴ شرکت با حدود ۱۰‌هزار نفر از بدنه راه‌آهن جدا می‌شوند خود اتفاقی بزرگ است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ساماندهی و هماهنگ کردن این جدا‌سازی انرژی‌بر است، افزود: در کنار واگذاری شرکت‌ها لکوموتیوها و واگن‌های باری و مسافرها و همچنین دپوها و تعمیرگاه‌ها و حتی در صورت تمایل بخش خصوصی ۲۰‌درصد ایستگاه‌های باری و مسافری نیز واگذار می‌شود.