احسان حاجی- قانون مدیریت سرمایه قانونی است که رعایت آن برای تمامی معامله‌گران بازار اعم از مبتدی و یا فوق حرفه‌ای الزامی است و مساله کنترل ریسک باید مبنای کار تمامی افراد فعال در بازار قرار گیرد. مدل دیگری که می‌توانید طی آن ریسک و حجم معاملات خود را کنترل کنید به این شرح است.

شما پس از بررسی و در نظر‌گرفتن همه جوانب تحلیلی روند را در M۱۵ صعودی تشخیص می‌دهید. برای اطمینان به سراغ بازه زمانی بزرگ‌تر مانند H۱ می‌روید تا از صعودی بودن روند کلی تر(هم جهت بودن روند در بازه زمانی مورد نظر و بازه بزرگ‌تر) اطمینان حاصل کنید.
پس در این صورت نمودار در موج‌های بلندتر صعودی و در موج‌های اصلاحی و کوتاه‌تر نزولی حرکت می‌کند و شما باید روند های اصلاحی برگشتی را فیلتر کرده و به دنبال نقاط مناسب جهت خرید در مسیر موج‌های بلندتر صعودی باشید.
در شکل زیر و در بازه M۱۵ نقطه A را محل مناسبی جهت ورود به موقعیت خرید (زمان شروع مجدد حرکت افزایشی) می‌یابید.


اولین خط حمایت پایین‌تر، خط S۱ است و شما نقطه B را کمی پایین‌تر از محدوده S۱ جهت قرار دادن حد ضرر انتخاب می‌کنید. به همین ترتیب اولین خط مقاومتی که بر اساس شکل موجود قیمت به راحتی می‌تواند به آن نزدیک شود خط R بوده و شما حد سود خود را محتاطانه کمی پایین‌تر از محدوده R یعنی نقطه B قرار می‌دهید.

با توجه به نقاط c و B ضرر شما 30 پیپ و حد سود شما نیز 50 پیپ خواهد بود. همچنین با توجه به ریسک 30‌دلاری که قبلا برای حساب معاملاتی خود تعریف کرده‌اید. این موقعیت معاملاتی را می‌توانید با حداکثر حجم 1/0 لات انجام دهید. اما از طرفی در روند صعودی حاضر اگر قیمت، خط حمایت S1 را به سمت پایین قطع کند محدوده حمایت دیگری در حوالی S2 (محدوده کف کانال صعودی) وجود دارد که می‌تواند فشار ریزش قیمت را کنترل کند. در چنین حالتی (شکست خط S1 و رسیدن قیمت به محدوده S2) هنوز روند کلی و صعودی بازار با مشکلی مواجه نشده و کماکان می‌توان به رشد و افزایش قیمت در کانال صعودی رسم شده امیدوار بود و چه بسا محدوده S2 محدوده مناسب‌تری جهت خرید در بازار باشد. اما شما در نقطه A با حداکثر حجم ممکن وارد بازار شده‌اید و به هیچ عنوان اجازه ریسک بیشتر را ندارید. در حقیقت می‌توانستید با خرید مجدد در نقطه D میانگین قیمت خرید خود را کاهش داده و زودتر از حالت قبل به سود برسید.
www.irfx.ir