«فروردین داغ» با شرکت سهامداران حقیقی

گروه بورس- رکوردزنی‌‌های بورس تهران طی فروردین ماه امسال به مدد اشتیاق خریداران حقیقی، ماهی به یاد ماندنی را رقم زد. به گزارش خبرنگار ما، طی ۱۹ روز کاری فروردین ماه ارزش معاملات بورس تهران با ۵۷۸درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰‌هزار و ۵۰۷میلیارد ریال رسید که ۹هزار و ۷۷میلیارد ریال آن به معاملات خرد و بلوک و ۱۴۳۰میلیارد ریال آن به معاملات عمده اختصاص یافت. همچنین متوسط روزانه ارزش معاملات طی فروردین ماه ۵۵۳میلیارد ریال بود. شاخص کل بورس تهران نیز برای اولین بار طی فعالیت ۴۳ ساله به بالای ۱۴هزار واحد رسید. جهش شاخص تا این مرز رویایی به نوبه خود نقطه عطفی در فعالیت بورس به ثبت رساند.

شاخص بورس در پایان فروردین ماه ۱۳۸۹ در مقایسه با ابتدای سال به میزان ۱۶۴۹واحد برابر با ۱/۱۳درصد افزایش یافت و از ۱۲هزار و ۵۳۶واحد به ۱۴هزار و ۱۸۵واحد رسید.

بر این اساس ارزش بازار در پایان فروردین ماه ۱۳۸۹در مقایسه با ابتدای سال به میزان ۸۷هزار و ۵۷میلیون ریال برابر با ۳/۱۳درصد افزایش یافت و از ۶۵۱هزار و ۴۲۸میلیارد ریال به ۷۳۸هزار و ۴۸۶میلیارد ریال بالغ شد. ۷۴میلیارد دلاری شدن ارزش بازار بورس تهران با رشد ۵/۱۱درصدی متوسط P/E بازار طی سال جاری رخ داد. متوسط P/E بازار در پایان فروردین ماه ۴۸/۶مرتبه بود که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته معادل ۵۹‌درصد رشد را تجربه کرده بود. به نظر می‌رسد رشد P/E بازار، بیشترین تاثیر را در افزایش ارزش بازار داشته و رشد سودآوری شرکت‌ها در رشد ارزش بورس ‌تاثیر جندانی نداشته است. افزایش P/E امسال بازار به لطف رکود بازارهای رقیب و اقبال دوباره سرمایه‌گذاری حقیقی به بورس اتفاق افتاد.

در فروردین ماه ۱۳۸۹ دفعات معاملات سهام به میزان ۱۳۷هزار دفعه برابر با ۸/۱۰۴درصد در مقایسه با فروردین ۱۳۸۸ افزایش یافت و از ۱۳۰هزار دفعه به ۲۶۸هزار دفعه رسید. از سوی دیگر میزان کدهای معاملاتی صادر شده ماه گذشته تعداد ۶هزار و ۹۹۸بود که در مقایسه با فروردین سال ۸۸ معادل ۹۶‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

حقیقی‌های خریدارو حقوقی‌های فروشنده

ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران طی فروردین ماه بیشتر به جذب سرمایه‌گذاران حقیقی منجر شد؛ به نحوی که تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی به میزان ۸۷۱میلیارد ریال رخ داد. بر اساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۳۹۲۶میلیارد ریال و معادل ۴۳‌درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۴۷۹۸میلیارد ریال و در حدود ۵۳درصد از کل فروش‌ها بود. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۵۷ و ۴۷درصد از ارزش خرید و فروش بود. همچنین سرمایه‌گذاری خالص حقیقی ۸۷۱میلیارد ریال مثبت بود.یادآور می‌شود که مطالعه فعالیت‌ حقیقی‌ها در سال گذشته حاکی از متمایل شدن حقیقی‌ها به فعالیت در بازار سهام بوده است. به نوعی که در بیشتر ماه‌ها حقوقی‌ها فروشنده و حقیقی‌ها خریدار بودند.

همچنین بر اساس آخرین اطلاعات منتشره در پایان فروردین ماه، ۳۳۷ شرکت بورسی با ۷۳۸هزار و ۴۸۶میلیارد ریال ارزش بازار مبلغ ۱۰۹هزار و ۴۸۸میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که برآورد تقسیم سود نقدی در این شرکت‌ها با ۵۶‌درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته مبلغ یک‌هزار و ۸۹۴میلیارد ریال برآورد شده است.

پیمانکاری صنعتی پربازده‌ترین صنعت

بررسی بازدهی صنایع مختلف در بورس تهران گویای این است که پیمانکاری صنعتی با ۶/۴۳درصد بازدهی، پربازده‌ترین صنعت بورس تهران است. این در حالی است که استخراج کانه‌های فلزی با بازدهی ۳۲‌درصدی، خودرو و ساخت قطعات با ۲۴درصد بازدهی و فلزات اساسی با ۵/۱۹درصد بازدهی رتبه‌های بعدی را در کسب پربازده‌ترین صنایع طی فروردین ماه بودند. این در حالی است که بازدهی صنایع سایر واسطه‌گری‌های مالی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به کاشی و سرامیک و مبلمان و مصنوعات دیگر در این ماه منفی بودند. از سوی دیگر فلزات اساسی همچنان بیشترین ارزش بازار را در میان صنایع بورسی دارد که معادل ۲/۱۶‌درصد از کل بازار است. ارزش بازار این گروه در پایان فروردین ماه به ۱۲۶هزار و ۲۸۲میلیارد ریال رسید که شاهد ۷۷‌درصد افزایش در مقایسه با فروردین سال گذشته است.

همچنین گروه بانکداری با ۱۰۶هزار و ۷۰۸میلیارد ریال ارزش بازار رتبه دوم را از این نظر داشت که با ۱۳۸درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل ۲/۱۴درصد از کل ارزش بورس تهران را دارد. بخشی از رشد ارزش بازار این گروه به واسطه ورود دو بانک تجارت و صادرات به بورس است.همچنین مخابرات سهم ۱/۱۳‌درصدی، استخراج کانه‌های فلزی سهم ۷درصدی و گروه خودرویی سهم ۶/۶درصدی از ارزش کل بورس تهران را دارا هستند.

خودرویی‌ها صدرنشین ارزش معاملات

اما از نظر ارزش معاملات انجام شده در صنایع مختلف، گروه خودرویی پیشتاز بود. ارزش معاملات خودرویی‌ها ماه گذشته به مبلغ یک‌هزار و ۹۴۶میلیارد ریال رسید که معادل ۳/۲۵درصد از کل ارزش معاملات بود. این در حالی است که فلزات اساسی با اختصاص ۲/۱۱درصد، استخراج کانه‌‌های فلزی با ۶/۶‌درصد، بانکداری با ۴/۸‌درصد و پیمانکاری صنعتی با داشتن ۵‌درصد از کل ارزش معاملات، دیگر گروه‌های پیشرو بازار بودند. از سوی دیگر گروه سرمایه‌گذاری‌ها با ۱۳‌ شرکت همچنان با ۵۶۲هزار و ۱۱۷سهامدار بیشترین سهامداران بورس کشور را دارا هستند. ۳۱ شرکت گروه خودرو و ساخت قطعات با ۴۳۴هزار و ۸۴۲سهامدار رتبه دوم، انبوه‌سازان، سیمانی و استخراج کانه‌های فلزی رتبه‌های بعدی را در زمینه جذب سهامداران به خود اختصاص داده‌اند.

تهران، صدرنشین تالارهای منطقه‌ای

از میان بورس‌های منطقه‌ای، بورس تهران با ۵‌میلیارد و ۹۰۷میلیون سهم معادل ۷۰درصد از ارزش معاملات بورس کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش معاملات اصفهان نیز ۷۴۶میلیارد ریال بود که ۵/۳‌درصد از کل معاملات است. همچنین مشهد با ۴/۳‌درصد، کیش و کرج با ۹/۲‌درصد از ارزش معاملات صورت گرفته رتبه‌های بعدی را داشتند. همچنین تهران، مشهد، رشت، شیراز و تبریز بیشترین کدهای صادره را طی فروردین ماه داشتند.