گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته با تزریق نقدینگی و اصلاح خبر ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن تغلیظ شده مجددا به مدار رشد بازگشت و شاخص توانست ۸۹/۷۵واحد رشد کند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که دو خبر ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن تغلیظ شده و عدم واگذاری خودروسازان عمده سبب شده بود بازار در روز‌های شنبه و یک شنبه با افت همراه شود، اما در آغاز بازار دیروز با اعلام آزاد بودن صادرات گندله تولیدی شرکت‌های سنگ‌آهنی و همچنین رشد بازارهای جهانی به همراه تزریق نقدینگی در نمادهای خودرویی و جمع‌آوری صف‌های فروش این نمادها، بازار به مدار رشد بازگشت. همزمان دکتر کرد زنگنه رییس سازمان خصوصی سازی در مصاحبه‌ای اگرچه واگذاری سهام خودروسازان را در آینده‌ای نزدیک رد کرده و آنرا به تصمیم دولت منوط کرد، اما راه واگذاری را نیز به طور کامل بسته اعلام نکرده و از واگذاری خودروسازان در صورت موافقت دولت و انجام تعهدات شرکت‌های خودرویی خبر داد.

همچنین مصاحبه مطبوعاتی روز یکشنبه سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی و معاون وزیر اقتصاد در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز با اهمیت از سوی معامله‌گران ارزیابی شد. هر چند که فرزین در مصاحبه خود هیچ سناریویی در مورد نرخ حامل‌های انرژی اعلام نکرد. عدم اعلام سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی سبب شده است بازار با بلاتکلیفی در مورد صنایع انرژی بری نظیر شرکت‌های سیمانی مواجه باشد. در همین حال ابهام در مورد تفاهم‌نامه‌ای که قرار است میان صنایع فولادی و سیمانی و وزارت صنایع و معادن در مورد حمایت‌های دولتی از صنایع انرژی بر امضا شود نیز بر ناتوانی معامله‌گران در تحلیل صنایع انرژی بر نظیر شرکت‌های سیمانی و فولادی در آستانه برگزاری مجامع این شرکت‌ها افزوده است. در صورت روشن شدن سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی، معامله‌گران می‌توانند به ارزیابی سهام شرکت‌ها و تصمیم گیری در مورد حضور یا عدم حضور در مجامع این شرکت‌ها بپردازند. در بازار دیروز معامله‌گران در‌ گروه سیمانی با خبرهای اولیه‌ای در مورد احتمال پذیرش سیمان در بورس کالا مواجه بودند. پذیرش و معامله سیمان در بورس کالا می‌تواند به معافیت مالیاتی بخشی از درآمدهای شرکت‌های سیمانی منجر شود. در ‌گروه تصفیه نفت اعلام پذیرش و برگزاری جلسه معارفه پالایشگاه تبریز سبب تشکیل صف خرید برای پالایشگاه اصفهان شد. انتظار می‌رود تا دو هفته آینده بازار شاهد عرضه سهام پالایشگاه تبریز باشد.

در ‌گروه تجهیزات دیروز صدرا در شرایطی تداوم صف خرید را شاهد بود که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مصاحبه‌ای با بیان این که مهلت طرف ترکیه‌ای برای حضور در طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پایان یافته است، گفت: این فازها را به یک پیمانکار ایرانی واگذار کردیم که به زودی اعلام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در فازهای ۲۲ تا ۲۴ مذاکره‌های نهایی در حال پایان و زمین آن محصور شده است و به زودی به پیمانکار ایرانی تحویل می‌شود. در همین حال مپنا نیز دیروز با صف خرید قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد.

در‌ گروه بانکی نیز دیروز نمادهای این‌گروه به رفتار قیمتی متفاوت و ناهمگون خود ادامه دادند. در این‌گروه علاوه بر حرکت‌های قیمتی ناهماهنگ، ارزش‌ بازار متفاوت بانک‌های این‌گروه نیز جالب توجه است. در حال حاضر بانک‌های پارسیان با ارزش بازار ۲هزار و ۲۲۰ میلیارد‌تومان، نوین با یک‌هزار و ۱۴۰میلیارد‌تومان و کارآفرین با یک‌هزار و ۳۲میلیارد‌تومان در برابر بانک‌های ملت و تجارت با ارزش‌های بازار یک‌هزار و ۹۰۰میلیارد‌تومان و یک‌هزار و ۵۸۹میلیارد‌تومان قرار‌گرفته‌اند که این امر تحلیل‌های متفاوتی را ایجاد کرده است، به‌خصوص آنکه به لحاظ شعب و میزان سپرده‌ها و تسهیلات، این بانک‌ها و ارزش بازار آنها همخوانی ندارند.

در مجموع بازار دیروز بازاری رو به بازگشت بود که در آن شاخص ۸۹/۷۵واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۸/۶۶میلیارد‌تومان بالغ شد که ۶/۱۵درصد آن را معاملات ۸/۴۵میلیون سهم مخابرات تشکیل داد. از ۱۹۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۶نماد با کاهش قیمت و ۸۸ نماد با رشد قیمت معامله شدند.