گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته نیز درگیر خبرهای بدی بود که این بار ‌گروه خودرویی یکی دیگر از‌ گروه‌های پیشرو بازار را در برگرفت. پس از آنکه در پایان هفته گذشته افت قیمت‌های جهانی و خبر ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن تغلیظ شده به زمین گیر شدن ۷ نماد پیشرو بازار در‌ گروه فولادی- معدنی منجر شد، دیروز نیز با ابراز تردید در مورد مساله واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا، این دو نماد را به همراه سرمایه‌گذاری رنا نیز به صف فروش سنگین کشاند تا عملا بازگشایی نماد مخابرات نیز نتواند تاثیری در وضعیت نهایی شاخص بگذارد و بازار چهره‌ای منفی به خود گیرد.

در حالی که بازار سهام یک ماه ابتدای سال را با شرایط مطلوبی پشت سرگذاشت، به نظر می‌رسد دومین ماه سال چندان باب میل معامله‌گران بورس رقم نخورده و خبرهای مداوم به ویژه در مورد دو مساله مهم دیگر بازار یعنی شرایط پرونده هسته‌ای و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز در انتظار بازار باشد. امری که می‌تواند زنجیره‌ای از خبرهای بد را در معرض دید بازار قرار دهد که به دلیل رشد قیمت‌ها و افزایش سهام شناور با شمار قابل‌ملاحظه فعالان مواجه است.

در بازار سهام معامله‌گران همچنین در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی هستند، امری که می‌تواند در صورت رشد قیمت فلزات برای بازار خبری دلگرم‌کننده باشد.

دیروز معامله‌گران در‌ گروه خودرویی شاهد انتشار خبرهایی در مورد حذف آگهی واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی از سایت سازمان خصوصی‌سازی و انتشار خبرهایی در مورد مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با این واگذاری بودند.

عدم واگذاری سهام خودروسازان اگر چه به دلیل حفظ حمایت دولتی از این‌گروه خبر خوبی برای این‌گروه به شمار می‌رود، اما به دلیل از میان بردن انگیزه‌های معاملاتی به ویژه تلاش معامله‌گران خریدار برای جمع آوری سهام خرد از بازار یک عامل رکود در بازار دیروز به شمار رفته و به تشکیل صف‌های فروش در این نمادها منجر شد، هر چند که انتظار نمی‌رود این صف‌ها دراز مدت باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد مخابرات پس از یک توقف تقریبا دراز مدت بودند که در جو منفی بازار از رشد بیشتر قیمتی باز ماند و به ۴/۳درصد رشد قیمتی بسنده کرد. انتظار می‌رود بازار در روزهای آتی در جریان خبرهای بیشتری در مورد مجمع این شرکت قرار گیرد. در تحولات وابسته به این نماد، معامله‌گران دیروز شاهد واگذاری قرارداد ایجاد اپراتور سوم به تامین اجتماعی

بودند.

در‌ گروه پیمانکاری، سهام این‌گروه دیروز در سایه افت‌گروه‌های پیشرو دیگر در صدر بازار قرار گرفت؛ هر چند که البته این صدر نشینی نیز از کمند عرضه‌ها دور نبود و صف مپنا دیروز در هم شکسته شد که این امر به معامله ۹/۴۵میلیون سهم مپنا در بازار دیروز منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۷/۲۶واحد افت کرد و به ۱۴هزار و ۵۳واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۱/۷۹میلیارد‌تومان رسید که ۴/۱۸درصد آن را معاملات مپنا و ۱۴درصد را معاملات مخابرات تشکیل داد. از ۱۹۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۹ نماد با افت قیمت و ۶۶ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.