گزارش پرتفوی 11 شرکت سرمایه‌گذاری منتشر شد

گروه بورس- گزارش پرتفوی ۱۱ شرکت طی اسفند ماه سال ۸۸ اعلام شد. به گزارش بورس و اوراق بهادار در آخرین ماه سال قبل شرکت‌های سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، توسعه معادن روی، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری بوعلی، توسعه آذربایجان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری توکا فولاد و گروه صنعتی سدید صورت پرتفوی خود را به سازمان بورس ارائه دادند.

بنابراین گزارش از میان ۱۱ شرکت مزبور دو شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و مدیریت سرمایه‌گذاری امید با افزایش ارزش بازار و بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی در پایان اسفند ماه نسبت به ابتدای این ماه مواجه بودند. همچنین ارزش بازار سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و شرکت توسعه معادن روی نیز در پایان اسفند ماه نسبت به ابتدای آن با رشد همراه بود. بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها نیز در طول این ماه بدون تغییر بود. بر اساس این گزارش «وتوسم»، «وصندوق»، «وبهشهر» و «وآذر» افزایش در ارزش بازار سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی را تجربه کردند. این در حالی است که شرکت‌های نامبرده با کاهش بهای تمام شده این سرمایه‌‌گذاری‌ها در طول اسفند ماه روبه‌رو شدند.

اطلاعات گزارش حکایت از آن دارد که ارزش بازار و بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های چهار شرکت «وبوعلی»، «وبیمه»، «وسدید» و «وتوکا» در سهام شرکت‌های بورسی با کاهش همراه بود. بر اساس این گزارش اغلب شرکت‌های این گروه در واگذاری سهام خود طی اسفند ماه شاهد سود بودند.

سود ۱۶میلیارد ریالی «وامید»

مدیریت سرمایه‌گذاری امید در اسفند ماه پارسال سهام دو شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر و معدنی و صنعتی چادرملو را به ارزش بیش از ۱۷میلیارد ریال واگذار کرد. این شرکت از واگذاری دو شرکت مزبور ۱۶میلیارد ریال سود برد.

بنابراین گزارش در حالی که ارزش بازار و بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های «وامید» در سهام شرکت‌های بورسی در طول اسفند ماه با رشد همراه بود، اما ارزش بازار پایان دوره این سرمایه‌گذاری‌‌ها نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره با ۶۹درصد کاهش روبه‌رو بود. این شرکت ۴۶درصد سرمایه خود را در سهام محصولات کانی غیرفلزی متمرکز کرد. «وامید» سهام ۱۷ شرکت بورسی و ۳۸شرکت غیربورسی را در پرتفوی خود دارد.

رشد ارزش بازار «واتی»

بهای تمام شده و ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌‌های «واتی» در سهام شرکت‌های بورسی در پایان اسفند ماه نسبت به اول این ماه با رشد همراه بود.

این در حالی است که ارزش بازار این سرمایه‌گذاری‌ها در پایان دوره نسبت به بهای تمام شده آن در ابتدای دوره با کاهش ۸/۴۶درصدی مواجه بود.

صورت پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند شامل ۳۷درصد سهام مواد و محصولات شیمیایی، ۱۵درصد سهام واسطه‌گری‌های مالی، ۱۳درصد سهام لاستیک و پلاستیک، ۱۰درصد سهام منسوجات، ۸درصد سهام محصولات کاغذی، ۶درصد سهام سایر محصولات کانی غیرفلزی و باقی سهام سایر گروه‌ها بود.

«واتی» در اسفند ماه سهام شش شرکت را تحصیل و سهام هشت شرکت را واگذار کرد که از این واگذاری‌ها به ارزش ۵/۱۴میلیارد ریال، ۹۲۵میلیون ریال سود کرد.

«وبوعلی» از واگذاری‌های سهام زیان دید

شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی طی اسفند ماه سال گذشته از واگذاری سهام معادل ۱۳میلیارد و ۴۶۱میلیون ریال زیان شناسایی کرد.

مطابق اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «وبوعلی» سهام شرکت‌های سیمان تهران، پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری بانک ملی، دارویی سبحان و سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری امید، مخابرات ایران، شاهد، فولاد مبارکه، مپنا، سایپا، نگین طبس، سیمان شمال، پتروشیمی فن‌آوران، چادرملو، غدیر، بیمه البرز، کمباین‌سازی، سدید، گل‌گهر، مواد اولیه داروپخش، شیشه و گاز و ایران خودرو دیزل را به مبلغ ۳۰میلیارد و ۴۰۳میلیون ریال واگذار کرد.

ارزش بازار پرتفوی «وبوعلی» در پایان دوره نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۴۶‌درصد کاهش داشت. طی اسفند ماه این شرکت اقدام به تحصیل سهام آذرآب، پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری بانک ملی، خوراک دام پارس، کشتیرانی، پالایش نفت اصفهان، کنتورسازی، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری پاک‌اندیشان امین، صدرا، مپنا و ... کرد. بهای تمام شده سهام تحصیل شده بورسی «وبوعلی» معادل ۹میلیارد و ۶۱۳میلیون ریال اعلام شد.

تحصیل ۸ سهم از سوی «وبیمه»

شرکت سرمایه‌گذاری بیمه طی اسفند ماه ۸۸، مبلغ ۶میلیارد و ۷۵۶میلیون ریال سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی را تحصیل کرد. بر اساس اطلاعیه سازمان بورس، «وبیمه» سهام شرکت‌های «شپنا»، «دسبحا»، «فولاد»، «خساپا»، «رمپنا»، «البرز»، «ولیز» و «وایران» را به پرتفوی خود افزود. از سوی دیگر طی دوره یاد شده سهام شرکت‌های بانک اقتصاد نوین، بانک کارآفرین، چادرملو، داروسازی فارابی و فولاد مبارکه را به مبلغ ۲۷میلیارد و ۱۶میلیون ریال واگذار کرد.

از بابت واگذاری این تعداد سهام معادل یک‌میلیارد و ۴۳۲میلیون ریال سود کسب کرد.

در این دوره ارزش بازار پایان دوره پرتفوی «وبیمه» در مقایسه با ارزش بازار ابتدای دوره آن معادل ۱۵میلیارد و ۷۰۳میلیون ریال کاهش را تجربه کرد. مطابق این اطلاعیه نسبت ارزش بازار پرتفوی «وبیمه» در پایان دوره به بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۵۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. سهام شرکت‌های سیمان سپاهان، سیمان تهران، پتروشیمی خارک، کابل شهید قندی، حمل‌ونقل توکا، پتروشیمی آبادان، سیمان هگمتان، سیمان بهبهان، رایان سایپا، کنتورسازی و ... در فهرست پرتفوی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس «وبیمه» جای دادند. بهای تمام شده پرتفوی بورسی «وبیمه» در پایان دوره معادل ۳۴۱میلیارد و ۲۸میلیون ریال اعلام شد.

کاهش در ارزش بازار «وتوکا»

ارزش بازار پرتفوی سرمایه‌گذاری توکا فولاد در ماه گذشته با کاهش روبه‌رو شد.

مطابق اطلاعیه سازمان بورس، «وتوکا» در اسفند ماه ۸۸ کاهش یک‌میلیارد و ۶۶۹میلیون ریالی ارزش بازار پرتفوی را تجربه کرد.

«وتوکا» در همین دوره سهام تامکو، سایپا، پالایش نفت اصفهان، صنعتی دریایی ایران و لیزینگ خودرو غدیر را به پرتفوی خود افزود. همچنین سهام شرکت‌های بیمه البرز، سایپا، صنعتی دریایی ایران و لیزینگ خودرو غدیر را واگذار کرد. از این واگذاری شرکت «وتوکا» معادل ۱۳۳میلیون ریال زیان شناسایی کرد. کل مبلغ واگذاری سهام یاد شده معادل ۵۰۹میلیون ریال بهای تمام شده آنها برابر ۶۴۲میلیون ریال بود.

گران‌ترین سهم تحصیل شده از سوی «وتوکا» در دوره یک ماهه منتهی به اسفند ماه سال ۸۸، سهام شرکت تامکو بود که بهای تمام شده هر سهم آن معادل پنج‌هزار و ۹۳۲ریال اعلام شد.

در پرتفوی «وتوکا» سهام شرکت‌های حمل‌ونقل توکا، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد خراسان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پتروشیمی اراک، مخابرات ایران، مس شهید باهنر، بانک تجارت، ملی مس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و ... دارا است.

همچنین سهام توکاریل، توکا تولید اسپادان، فولاد متیل، توکا تدارک، سرمایه‌گذاری توسعه توکا، راهبران فولاد اصفهان، توکا بتن، کارگزاری آرمان تدبیر، ایران ذوب و ... پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد را تشکیل می‌دهند. بهای تمام شده پایان دوره سهام خارج از بورسی پرتفوی «وتوکا» معادل ۳۴۱میلیارد و ۲۴۵میلیون ریال اعلام شده است.

تمرکز ۸۵درصدی سرمایه «کروی» در فلزات اساسی

شرکت توسعه معادن روی ۸۵درصد سرمایه خود را در سهام فلزات اساسی متمرکز کرد.

بنابراین گزارش ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های «کروی» در سهام شرکت‌های بورسی در طول اسفند ماه ۳۹۰میلیارد ریال رشد را تجربه کرد، اگر چه بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها بدون هیچ تغییری تا پایان ماه ثابت ماند.

بر این اساس ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سهام شرکت‌های بورسی در پایان اسفند ماه نسبت به بهای تمام شده ابتدای این ماه از رشدی معادل ۲۰۹درصد برخوردار بود.

بنابراین گزارش پرتفوی توسعه معادن روی شامل چهار شرکت بورسی و ۱۱ شرکت غیربورسی بود.

افزایش ارزش بازار «وآذر»

شرکت توسعه آذربایجان در دوره یک ماه منتهی به پایان اسفند ماه ۸۸ با افزایش ارزش بازار پرتفوی خود مواجه شد.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس، ارزش بازار پایان دوره «وآذر» در مقایسه با ابتدای دوره معادل ۲میلیارد و ۱۱۵میلیون ریال افزایش داشت. شرکت «وآذر» در دوره یاد شده سهام شرکت‌های آذریت، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، معادن و فلزات، دارویی سبحان، بیمه البرز، خدمات انفورماتیک، نفت بهران و لیزینگ ایرانیان را به مبلغ ۹/۲میلیارد ریال واگذار کرد و از این واگذاری مبلغ ۲۶۴میلیون ریال سود شناسایی کرد. همچنین توسعه آذربایجان در این دوره سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین، بانک پارسیان، باما، امید، سرمایه‌گذاری غدیر، بیمه البرز، گروه بهمن، کاشی و سرامیک سعدی، سرمایه‌گذاری سایپا و لیزینگ ایرانیان را تحصیل کرد.

تحصیل سهام جدید در پرتفوی «وتوسم»

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی ایران سهام ۱۰شرکت را به پرتفوی خود افزود.

بنابراین گزارش «وتوسم» همچنین سهام شش شرکت را به ارزش ۱۳۴میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال واگذار کرد که از این واگذاری ۳۷میلیارد و ۵۹۳میلیون ریال سود کسب کرد. این گزارش حاکی است در حالی که ارزش بازار «وتوسم‌» در سهام شرکت‌های بورسی طی اسفند ماه رشد ۲۵میلیاردی را تجربه کرده ولی بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها ۷۱میلیارد ریال کاهش یافته است. بر این اساس ارزش بازار پایان دوره این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره آن با کاهش ۲۸درصدی همراه بود.

بنابراین گزارش «وتوسم» سهام ۴۴شرکت بورسی و ۱۶شرکت غیربورسی را در پرتفوی خود دارد.

۵۸درصد سرمایه «وبشهر» در صنایع غذایی

توسعه صنایع بهشهر بیش از نیمی از سرمایه خود را در سهام فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی متمرکز کرد.

بنابراین گزارش صورت پرتفوی «وبشهر» علاوه بر سهام فرآورده‌های غذایی شامل ۲۰درصد سهام واسطه‌گری‌های مالی، ۱۱درصد سهام مواد و محصولات شیمیایی، ۵‌درصد سهام انبوه‌سازی املاک و مستغلات، ۲‌درصد سهام ساخت محصولات فلزی، ۲درصد سهام حمل‌ونقل انبارداری و ارتباطات، و یک‌درصد سهام فلزات اساسی است.

بر اساس این گزارش ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های توسعه صنایع بهشهر روی سهام شرکت‌های بورسی در پایان اسفند ماه نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره آن از ۱۹درصد رشد برخوردار بود. این در حالی است که بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها از ۶۱۱میلیارد و ۶۲۰میلیون ریال در ابتدای دوره به ۵۹۷میلیارد و ۹۲۴میلیون ریال در پایان دوره کاهش یافت، اما ارزش بازار این سرمایه‌گذاری‌ها در طول اسفند ماه ۸۸میلیارد و ۴۵۷میلیون ریال رشد کرد. این شرکت در اسفند ماه با واگذاری سهام دو شرکت فولاد مبارکه و معدنی و صنعتی چادرملو به ارزش ۱۴میلیارد و ۵۸۹میلیون ریال، ۸۹۳میلیون ریال سود کرد.

رشد ارزش بازار «وصندوق»

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری طی اسفند ماه رشد ارزش بازار و کاهش بهای تمام شده را در سرمایه‌گذاری‌های خود تجربه کرد.

بنابراین گزارش، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های «وصندوق» در سهام شرکت‌های بورسی در پایان اسفند ماه با ۴۱۷میلیارد ریال رشد به ۶هزار و ۴۷۲میلیارد ریال رسید. از سویی بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها در طول اسفند ماه مبلغ ۶میلیارد ریال کاهش یافت و به رقم ۵هزار و ۹۷۱میلیارد ریال رسید.

صورت پرتفوی این شرکت شامل ۲۹درصد سهام مواد محصولات شیمیایی، ۱۹درصد سهام فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای، ۱۳درصد سهام ساخت محصولات فلزی، ۷‌درصد سهام فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، ۷درصد سهام حمل‌ونقل دریایی و آب‌های سطحی و باقی سهام سایر گروه‌ها بود. این شرکت در اسفند ماه سهام دو شرکت را به پرتفوی خود افزود. همچنین سهام ۵ شرکت را به ارزش چهارمیلیارد ریال واگذار کرد و از این بابت دومیلیارد ریال زیان دید.

ارزش بازار پرتفوی «سدید»

کاهش یافت

گروه صنعتی سدید در اسفند ماه ۸۸ معادل ۵/۱۲میلیارد ریال کاهش ارزش بازار پرتفوی تجربه کرد. بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش بازار پرتفوی «وسدید» در ابتدای دوره معادل ۲۴۷میلیارد و ۲۱۸میلیون ریال بود که در پایان اسفند ماه به رقم ۲۳۴میلیارد و ۷۵۱میلیون ریال رسید.

ارزش بازار پرتفوی «وسدید» در پایان دوره نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۳۴۷درصد رشد داشت. سهام شرکت لوله و تجهیزات سدید تنها سهم پذیرفته شده در بورس است که پرتفوی «وسدید» را تشکیل می‌دهد.

لوله‌سازی ماهشهر، تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی، تجهیزات ایمنی راه‌ها، صنایع فولاد گسترش، صبانیرو، سدید تدبیر، نفت نیک قشم، سدید اینترنشنال، بازار خارج از بورس، توسعه و احداث نیروگاهی توان، سدید تامین مهندسی از جمله شرکت‌های حاضر در پرتفوی غیربورسی «وسدید» هستند.

بهای تمام شده این شرکت‌ها معادل ۵۲۷میلیاردو ۷۸۴میلیون ریال بود.