گروه بورس- با برگزاری مجمع عمومی سالانه اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، صورت‌های مالی صندوق یکم ایرانیان به تصویب سهامداران رسید. اولین مجمع سالانه صندوق یکم به ریاست دکتر عبده تبریزی و نظارت «براتی» نماینده بانک سرمایه و «تقوی» نماینده بانک اقتصاد نوین برگزار شد. در این جلسه مدیر اجرایی صندوق یکم ایرانیان به ارائه عملکرد یک ساله صندوق پرداخت و گفت: صندوق یکم ایرانیان اولین صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه ۵۰‌میلیارد‌تومان و تضمین سود ۱۹‌درصدی است که از ۱۴ بهمن سال گذشته شروع به پذیره‌نویسی و سپس فعالیت کرد.

علی اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: این صندوق در برنامه یک ساله خود در نظر داشت بازدهی ۵/۲۰درصد را برای سرمایه‌گذاران خود کسب کند که خوشبختانه با تلاش‌های پیگیر مدیران صندوق در سال ۱۳۸۸ بازدهی معادل ۱/۲۲درصد حاصل شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به استراتژی‌های مدیران صندوق در سال آینده صندوق یکم بتواند به کسب بازدهی معادل ۵/۲۲درصدی برای سرمایه‌گذاران خود نایل شود. وی افزود: این در حالی است که صندوق یکم در حال حاضر توانایی پرداخت و تقسیم سود سالانه را میان سرمایه‌گذاران خود دارد اما با توجه به نبود سازوکار و قوانین تقسیم سود صندوق‌ها، این موضوع را در برنامه سال آینده عملی خواهیم کرد. وی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران از صندوق یکم ادامه داد: در آغاز فعالیت صندوق یکم ایرانیان، ۷۵درصد مالکیت واحدهای آن در اختیار نهادهای مالی بود. اما به مرور زمان اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی به این صندوق افزایش یافت؛ به طوری که سهم ۲۵‌درصدی مردم، هم‌اکنون به ۴۹‌درصد رسیده است. اسلامی بیدگلی در رابطه با برنامه‌‌های مدنظر صندوق گفت: با توجه به آثار اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌هایی انجام خواهد شد که از تاثیرات کمتری برخوردار باشند. بنابراین حجم پرتفوی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بین ۱۰ تا ۱۲‌درصد از کل سرمایه صندوق یکم ایرانیان خواهد بود. اسلامی بیدگلی در ادامه به مهم‌ترین دستاوردهای صندوق در سال مالی منتهی به ۱۴ بهمن ۸۸ اشاره کرد و گفت: کسب بازدهی ۱/۲۲‌درصدی، اخذ مجوز فعالیت در بازار اول فرابورس، عضویت در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، تغییر کارمزد مدیر صندوق، درخواست افزایش سقف صندوق به ۱۰۰‌میلیارد‌تومان، ایجاد کمیته سرمایه‌گذاری، افزایش شبکه فروش در واحدهای بانکداری اختصاصی، افزایش اعضای گروه مدیران و تغییر دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز از وقایع با اهمیت امسال بود.

وی همچنین گفت: کسب بازدهی ۵/۲۲‌درصدی در سال آینده، ثبت صندوق در اداره اسناد و املاک، افزایش سقف صندوق و تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی، تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری، افزایش نسبت فعالیت صندوق و نیز تقویت گروه کارشناسی و مدیران سرمایه‌گذاری صندوق از برنامه‌های آتی صندوق یکم در سال مالی ۸۹ خواهد بود. این در حالی است که هنوز سازمان بورس سازوکار افزایش سرمایه صندوق را به تصویب نرسانده است. اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: طرحی در نظر داریم تا براساس آن افزایش سرمایه در چند مرحله صورت گیرد؛ از طرفی با مطالعات کارشناسی و شناسایی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری قدرت چانه‌زنی صندوق با استفاده از منابع جذب شده جدید افزایش خواهد یافت.